Hoe maak je een nummer af? Tips?

Volgens mij klopt dat van die discipline voor een heleboel mensen wel. Het blijft altijd moeilijk denk ik. Meestal maak ik een nummer in een keer af (sessie's van 8 uur zijn dan geen uitzondering)

En alles op een CD'tje fikken en dan overal afluisteren waar het maar kan scheelt ook wel eens. Ideaal om inspiratie op te doen om het af te maken wat je mist in een nummer.

Maar volgens mij heeft het er mee te maken dat als je een nummer afmaakt het ook meteen zoiets van definitiefs is. En dan is het gewoon een kwestie van instelling en ervaring om je daar overheen te zetten. Misschien dat als je anderen zoveel mogelijk kritiek op je nummers laat afvuren je iets zekerder(derder) word van je zaak. ;)

Orgineel geplaatst door bikkel

Ik zie dat er best wel een gat is tussen hobbymatig werken en semi-professioneel (ie tracks maken die ook werkelijk uitgebracht zouden kunnen worden ipv leuke stukjes), groter dan ik verwacht had eigenlijk.

maar af en toe zit m dat kracht wel eens die paar minuten muziek vindt ik, dan vindt ik het jammer dat er dan nog meer aangebreid wordt om aan de 7 min te komen

Orgineel geplaatst door fuse
En alles op een CD'tje fikken en dan overal afluisteren waar het maar kan scheelt ook wel eens. Ideaal om inspiratie op te doen om het af te maken wat je mist in een nummer.

Vette installatie in de auto is idd een must. 8P

inderdaad bekend probleem....voor mijn gevoel is het creatieve aspect 20% van het werk, het ideetje/loopje dus, en vervolgens is het 80% keihard werken, het arrangeren dus.....omdat voor mij muziek nog steeds als iets ter ontspanning is naast mijn "gewone" werk begin ik bijna nooit aan die 80% gedisciplineerd werken...

verder is het met electronische muziek zo dat als je in je eentje werkt je een aantal rollen tegelijk hebt: muzikant, producer, engineer, arrangeur......het feit dat de apparatuur er is betekent nog niet dat je het dus ook gelijk kan....mensen vergeten soms dat talent en doorzettingsvermogen niet te koop zijn....

ik heb ook een tijdje last gehad van het syndroom "als ik dit apparaat nog heb dan kan ik echt een nummer goed laten klinken cq afmaken" maar dat is zulke onzin...iemand met genoeg talent en doorzettingsvermogen kan met de meest minimale setup nog een geweldig nummer maken....een gozer die ik ken is echt heel goed bezig met Reason, maar zit steeds te klagen dat ie hardware moet kopen om het dan nog beter te laten klinken, terwijl ie dan gewoon geen zin meer heeft om nog meer tijd te steken in het perfectioneren van zijn nummers....

ik heb dat excuus nu niet meer, dus als ik iets nieuws koop weet ik dat het puur uit verzamelwoede is.....verder heb ik ontdekt dat k gewoon met mensen moet samenwerken die het arrangeren meer in de vingers hebben en ook leuk vinden om dat te doen....veel succesvolle duos werken met een soort taakverdeling: een draagt het idee aan, werkt het idee uit..de ander arrangeert het vervolgens, en gezamelijk wordt het afgemixed......zoiets is dus ideaal...

Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol
[
ik heb dat excuus nu niet meer, dus als ik iets nieuws koop weet ik dat het puur uit verzamelwoede is.....verder heb ik ontdekt dat k gewoon met mensen moet samenwerken die het arrangeren meer in de vingers hebben en ook leuk vinden om dat te doen....veel succesvolle duos werken met een soort taakverdeling: een draagt het idee aan, werkt het idee uit..de ander arrangeert het vervolgens, en gezamelijk wordt het afgemixed......zoiets is dus ideaal...

Olaf [/B]

Daar ben ik het nou helemaal mee eens, een probleem is wel dat je eerst iemand moet kunnen vinden die hetzelfde over muziek denkt en hetzelfde gevoel als jij wilt overbrengen.

hmmmm ja maar dat is eerder compromissen gaan maken en krachten bundelen, ik zou niet kunnen indenken dat iemand het zo als ik wou hebben....

zouden we allebei toevallig geen inspiratie hebbe;)

Hoe maak je een nummer af? tips?

Hoe maak je een nummer af? tips?

Olaf
Je moet niet zomaar apparatuur gaan kopen, zorg er eerst voor dat je je sofware onder de knie heb en probeer er alles uit te halen wat er in zit...
Ik zal je eerlijk zeggen ik heb alleen het programma Cubase en een masterkeyboard, verder helemaal NIETS!
Ik denk nog steeds dat het mogelijk is om alleen hiermee aan de slag te kunnen gaan om een hitje te scoren, maar ik vraag me toch wel is af, heb ik niet meer nodig?!?
want platenmaatschappijen verwachten kwaliteit en ja ik werk dan alleen met VST plugins en ik haal wat beats van bestaande cd's af, maar verder niets...is dit voldoende?
Verder heb ik nog wel is wat problemen met het maken van muziek (ik maak trance/hardhouse/jump, tis maar net hoe ik me voel ;) en soms heb ik 's nachts meer inspiratie dan overdag...
Maar ik krijg vaak de sound niet VET, het komt niet altijd naar voren, ligt soms erg op de achtergrond, ja wat doe ik hieraan?!?
Ik heb me horen vertellen, dat ik geluiden moest gaan stapelen, maar VST plugins openen en dezelfde sample meerdere keren gebruiken, is een optie, maar nog krijg ik het niet zoals het is..
Binnekort haal ik een betere geluidskaart, want wat ik er nu in heb zitten is een AWE64 Goldkaart, erg zwakjes dus..Veel vertraging met aanslaan van je keyboard, niet full deplex etc
Ik zorg zoiezo voor een betere geluidskaart die de ASIO drivers van Cubase goed kunnen ondersteunen..

Ik hoop dat leden van het forum of mensen die niet lid zijn kan natuurlijk ook, het probleem kennen en hoe JIJ ermee omgaat.

Ik wens jullie voor nu fijne dagen en een Gelukkig Nieuwjaar toe!

Last edited by a moderator:
Alleen met Cubase en VST plugins werken moet lukken, er zijn mensen die met minder al een contract krijgen. Hardware werkt alleen fijner en het klinkt gewoon beter.

Een betere geluidskaart is wel een goede investering, dan heb je tenminste nog wat aan dat keyboard, de AWE64 is net ff wat te traag om lekker mee te werken.

Het stapelen van geluiden is in ieder geval niet het stapelen van dezelfde sample, het gaat juist om het stapelen van verschillende stemmen zodat je een vettere lead krijgt.

Maar af en toe werkt dat frusterend...

zo van ....

intro, opbouwen, afbouwen, surprising element ofzo, afbouwen , opbouwen, variaties ervan....

en dan proberen te eindigen...:confused:

grrrrr komma's:(

http://www.djhidden.com is mijn held! Hij gebruikt een PC met Mad Tracker II en wat andere software en verder: er.... een Psx, pizza's en veel cola! En dan toch releases hebben op niet de kleinste labels: Mokum, Ruff-Teck (= Ruffneck).

Als je eens wist hoeveel hardcore er nog met trackers gemaakt wordt.....

Bijna alle grote jongens zijn er mee begonnen, Neophyte, Chosen Few, Endymion om er maar een paar te noemen.

Als je met een tracker of in ieder geval PC-based geen goede tracks kunt maken waarom zou je je geld nog gaan verspillen aan studio hardware?

Er zijn mensen geinteresseerd in tracks van mij die ook puur uit Buzztracker komen.

Maar ja Hardcore is niet te vergelijken met de meeste dance soorten.

Laatst gewijzigd:
ik vind dit ook een goeie vraag vandaar:

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Origineel geplaatst door bounce
ik vind dit ook een goeie vraag vandaar:

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Misschien moet je de vraag anders stellen :

Waarom krijg jij die track niet af ??

Op welke punten blijf je steeds hangen ??

Ik krijg 9 van de 10 keer een track pas af als de sound / sounds klopt. Terwijl ik bijv beter andersom kan werken eerst de track neerzetten ook al kloppen de sounds niet voor de volle 100% en dan alles netjes uitwerken.

En het is idd zeer moeilijk om (in mijn geval) een werkwijze van de afgelopen 6 a 7 jaar om te gooien.

Een erg bekend probleem,bij mij. Heb voorgenomen eerst me nummers aftemaken voordat ik verder ga,aangezien ik nu een beetje leuke setup aan het creeren ben tenminste dat hoop ik dan. We zullen zien........

He tof, mijn oude thread kom ik opeens tegen... :D

De problemen zijn zo'n beetje opgelost, ik zal dus ook maar (mijzelf dus?) wat tips geven:

1) Dat van dat duo is waar. Ik heb al iemand gevonden waarmee ik het arrangeren dus uitwerk. Verder is werkt het uitwisselen van ideeen erg goed. Daarnaast heb ik, als hij iets gemaakt heeft, gelijk van: dat moet ik evenaren. :W

2) Doe mee aan iets met een deadline. Net wat nummers af alleen omdat ik moest optreden... Competities zijn ook altijd handig.

3) Presets are your friend! Omdat we geen tijd hadden om zelf geluiden te maken binnnen 2 weken, moesten we wel presets gebruiken. Helemaal niet zo erg: want hoe minder geklooi met knoppen, hoe meer tijd je kan besteden aan het maken van het nummer.

4) There is no 4.

Ik moet wel zeggen dat t programma waarmee ik werk (Renoise) een slechte manier van arrangeren heeft. Het werkt net zoals in FT2, terwijl t werken met blocks daar beter zou werken. Gelukkig is dit in de maak en ik zou het voor geen goud willen ruilen voor zo'n crappe met-de-muis-besturende Cubase of Logic.

Raar fenomeen:

Ideeen komen soms met lange tussenliggende termijnen. Daar kunnen jaren tussenzitten.
Ik heb gemerkt dat veel mensen zich daar absoluut niet bewust van zijn.
Het kan zijn dat je iets in een nummer mist dat je al lang hebt gemaakt.....soort zelfblindheid.
Dat zie je niet meer.
Er ontbreekt een tijdslijn.
Ik had al die stukken achter elkaar op een cassette gezet.
Het doel was een eigen repertoire voor onze band te maken.

Ik kwam er achter toen ik met een pianist een paar maanden ideeen aan het opnemen was.
Dacht ineens: wat doet die jongen toch?
We komen steeds een stuk in een nummer te kort. Er klopt hier iets niet...er zitten stukken niet op de juiste plaats.
Ik had al die nummers zovaak geluisterd dat ik ineens wist welke...
Dat terugluisteren van al die ideeen , dat deed hij zelf nooit! Hij nam ook nooit wat op. Alles zat in zijn hoofd.
Ik ging een paar avonden opschrijven en plakken. Hij was stomverbaasd...krijg nou het!
Zo kwamen de nummers toch af.

Als je al je ideeen op een tape zet en eens een middagje gaat luisteren, kom je er misschien achter dat
veel stukjes van de puzzel in elkaar vallen....
Soms zit iets wat je zoekt gewoon net in een ander jasje...of ritme.
Of op de verkeerde plaats, want je vond het al niet zo lekker....

Misschien is je cd al een paar jaar klaar, maar besef je het niet!

Wat ook kan:
Ik heb eens muziek voor een film gemaakt uit mijn bestaande ideeen-folder...
gewoon kijken waar iets past.
Plakken en knippen, andere, betere sounds....
Past perfect.

Kortom: de tijdslijn van ideeen krijgen is nooit gelijk aan het arrangeren en volgordes bepalen.
Dat kun je herstellen of bijstellen.
Er is maar 1 volgorde en dat is jouw volgorde!

Laatst gewijzigd:
Je kan je ook afvragen:

Waarom kreeg ik toen die ideeen?
Waar was dat precies?
Met wie?
Wat deed ik toen?
Wat was de werkwijze?

Vergis je niet in de plaats van componeren!!
Er zijn plaatsen daar lukt niets je!!!
Er zijn sferen daar lukt niets je!
Met sommige mensen lukt niks!
Daar verzanden je ideeen tot nul....geen inbreng...of slap geklets allemaal.
Daar moet je veel te veel andere energie in pompen....

Er zijn voorbeelden zat van bekende artiesten die het na 1 cd gemaakt hadden....
Voor cd 2 gingen ze de plaats en werkwijze veranderen...vond de platenmaatschappij.
We gaan nu echt professioneel doen....jaja....
de studio in...of andere repetitieruimte....ipv de zolderkamer van Henk.
CD 2 werd gewoon helemaal niks!

Omdat componeren iets heel gevoelsmatigs is.
Misschien lukt het je thuis....of ergens anders.
Zelfs de kamer in je huis kan het verschil maken!
Sommige mensen krijgen de beste dingen alleen ergens thuis voor elkaar.
Of als je aan het fietsen, hardlopen bent etc...
Recordertje mee?
Sommige mensen lopen echt letterlijk te ijsberen door de kamer, duinen, bossen of studio...
Een ander gaat rustig zitten. Relax man!
Misschien werken sommige houdingen van mensen wel op je zenuwen....
Wat kan ik van mensen leren?

Misschien zit je jaren in een studio en denk je achteraf: ik had thuis de beste ideeen!
Dat moeilijke gedoe allemaal!
Ik word alleen maar afgeleid en gebeld!!

Dus mannen! Laat je composities en je leven niet verzieken!

Een compositie uit eigen werk dit, ha!

Laatst gewijzigd:
Leuke thread!
zeer herkenbaar...

Ik hoorde al een paar goede tips die voor mij ook werken:
- alles op cd fikken en in de auto luisteren. (daar klinkt het ook zo lekker ;) )
- een partner zoeken. Wie dan ook...een voor dance, een voor de band, een voor elektro. Iedereen houd van samenwerken op zijn tijd. Zo zie je ook weer eens nieuwe VST's en nieuwe Sample CD's

en wat voor mij goed werkt: Stuur de losse sporen van een bijna-af nummer naar een maatje. Ik heb zo'n mixvriend die altijd iets leuks doet met de tracks. Verder heb ik een keer een track naar Fuse gestuurd die daar gewoon nog heel veel zinnige dingen mee kon doen toen ik vast zat.

Back