Ja het lijkt zo makkelijk... Maar ik zie toch veel mensen om mij heen die complete hard disks vol hebben met probeelsels die niet slecht klinken. Maar afmaken ho maar! Ik heb daar dus ook problemen mee. Het laatste nummer van mij dat 100% af was, was omdat ie op een CD geperst moest worden [hele tijd geleden]; dus dan zijn er geen excuses om het niet af te maken... :p
Idd, zonder dicipline kom je nergens. Ik heb ook alleenmaar onafgemaakte nummers, maar zou dat niet komen doordat ik TE perfectionistisch ben? Niks vind ik goed genoeg, dus hoppa, next... Misschien komt het doordat ik nog steeds met software werk dat ik daar geen bevrediging uit kan halen, ik weet het niet. Ideeen genoeg, alleen valt de uitwerking weer tegen, krijg ik niet de sound die ik voor ogen heb.... tja, software he.
Dat ga ik in Januari ook doen. Ik heb een anderhalf jaar geleden een xm (niet lachen) gemaakt die we in de studio helemaal uit gaan werken. Dj Niel, misschien bekend bij sommige, wilde dat nummer met hardware na gaan maken en 'm dan bij 3rd Movement uit gaan brengen. (Label van Promo). Dus ik duik dan de studio in en kan daar veel van leren.... daarom ben ik me ook zo aan het verdiepen in hardware. Je kan er beter eerst veel over lezen, dan je meteen gek te kopen, want dat is simpel. Je moet ook weten wat je koopt en wat je ermee kan. Daarom ben ik zeer content met dit forum.
Hardware werkt inderdaad veel beter/inspiratievoller. Maar de studio ingaan heb ik al gedaan; en het is veel beter de shit thuis te hebben dan er elke keer weer heen te gaan, alles aan te sluiten, even werken en dan erachter komen dat het alweer 12 uur is en je naar huis moet.
Een van mijn lievelingslabels is opeens uit de dood herrezen en zoekt nummers dus nu krijg ik weer veel discipline. Nu dus even nog wat meer hardware kopen.
Probleem is ook dat ik te veel hobbies heb. Ligt hier nog een Anime tekenboek. Heb nog een spel liggen dat ik zou converteren naar de PSX. Nog een website die af moet. Dat maar allemaal droppen even. >:|
omdat muziek maken voor mij een hobby, en dus niet verplicht is maak ik meestal ook alleen maar kleine stukjes muziek waar nooit een lied van komt. Maar ik heb daar geen probleem mee. Zo'n lied afmaken vind ik vaak gewoon geen leuk werk.. het meeste wat ik op me hd heb staat zijn zelfgemaakte loopjes van 4 maten, en soms hier en daar een stuk van 1 minuut.
Ik denk dat discipline idd hetgene is wat je nodig hebt. maar ja zie dat maar eens zo 1 2 3 te krijgen
heb ik ook heel erg ja...en dan ben ik net bezig met een nummer afmaken en dan begin ik aan n heel nieuw nummer....veel leuker. Ik heb ook altijd als ik net bezig ben met n nummer, dan "klinkt" t veel beter...als ik er dan een tijd mee bezig ben dan raak ik zo gewend aan "dat vette geluidje" dat t niet meer veel bijzonders is.
Maar ja af en toe gewoon jezelf ertoe zetten eens iets af te maken
Als je vrienden steeds vragen "enne heb je nog n nieuwe song?" moet je toch ook kunnen reageren he!
Nu ik t zeg....ik heb nog n halve techno song liggen...euh
Bij mij werkt het zo: als er geen stok achter de deur zit wordt het niets. Ultimatums stellen dus. Beloof aan je vrienden dat ze het nog voor februari kunnen krijgen (of kopen - afhankelijk hoe goed bevriend je met ze bent)...
Inderdaad moet ik mezelf eens ultimatums gaan stellen, ik denk dat dat zou helpen bij mij. Maar ja eerst moet ik die *&#@ mixer hebben voordat ik eens lekker kan gaan werken. (no offence bambam )
Wat mij opvalt is dat ik erg veel moeite doe in het tweaken van een kort stukje met een vet geluid, vette bas er onder en dat ik dan eens ga kijken naar de opbouw.
Misschien is het slimmer om eerst in grote lijnen de track op poten te zetten, en dan alle geluiden pas echt vet te maken, wie heeft hier ervaring mee?
Ik zie dat er best wel een gat is tussen hobbymatig werken en semi-professioneel (ie tracks maken die ook werkelijk uitgebracht zouden kunnen worden ipv leuke stukjes), groter dan ik verwacht had eigenlijk.
Dat zeg ik dus ook altijd. "Als ik dat en dat koop, dan kan ik pas echt goeie nummers maken".
En als je datgene dan hebt gekocht, dan wil je weer wat anders kopen..etc, etc. En dan kom je nog niet aan muziek maken toe.
Wat mij opvalt is dat ik erg veel moeite doe in het tweaken van een kort stukje met een vet geluid, vette bas er onder en dat ik dan eens ga kijken naar de opbouw.
Misschien is het slimmer om eerst in grote lijnen de track op poten te zetten, en dan alle geluiden pas echt vet te maken, wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb hetzelfde probleem als jij.
Je moet voor de gein eens een nummer wat je goed vindt als midifile over je geluidskaart luisteren.
De geluiden zijn dan gegarandeerd 100% ruk , maar wedden dat het dan nog goed klinkt.
Als je leest hoe sommige klassiekers zijn gemaakt en geproduceerd dan denk ik echt bij mezelf van "wat zit ik nou te ouwehoeren over nieuwe apparatuur. Je moet je spullen gewoon voor de volle 100% gebruiken".
Mijn ultimatum is geen nieuwe spullen meer kopen totdat ik ooit een plaatje heb uitgebracht. Dubbele motivatie dus
One day a mate of mine said that he had some friends in Liverpool who were interested in doing something" Gerald remembers. "He said that he'd pay for the studio time. I just went in the studio with an 808, two SH-101s and a 303, got hold of a singer and did this mid-tempo kind of groove, with a bass fine and these drum machines, and did a track for her. I had some bits and pieces of programs and basically put them down on a multitrack in the studio - and got a single out of it. That was Voodoo Ray'
True, true, maar ik probeer vooralsnog dingen aan de man te brengen die ik met Buzztracker in elkaar heb gezet (je kunt vaak wel je eerste platendeal halen in de HC met een tracker, als je talent hebt, het wordt altijd flink onder handen genomen in de studio), alleen moet het wel lekker klinken en ik hoor nu zoveel brom en ruis over dit mengpaneel dat ik gewoon geen tracks durf in te leveren.
Maar je hebt gelijk!
Ik heb hetzelfde probleem als jij.
Je moet voor de gein eens een nummer wat je goed vindt als midifile over je geluidskaart luisteren.
De geluiden zijn dan gegarandeerd 100% ruk , maar wedden dat het dan nog goed klinkt.
Als je leest hoe sommige klassiekers zijn gemaakt en geproduceerd dan denk ik echt bij mezelf van "wat zit ik nou te ouwehoeren over nieuwe apparatuur. Je moet je spullen gewoon voor de volle 100% gebruiken".
Mijn ultimatum is geen nieuwe spullen meer kopen totdat ik ooit een plaatje heb uitgebracht. Dubbele motivatie dus
Ik denk dat ik wat meer projectmatig moet gaan denken, eerst bedenken wat ik wil maken, waar het nummer voor bedoeld is, dan bedenken hoe ik het verloop van het nummer ongeveer ga doen, en dan gewoon melodieeen gaan maken die goed klinken, en dan pas echt de vette geluiden gaan maken, en de puntjes op de i zetten.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.