re-tuben van een UA M610

nox

Stamgast
mensen, ik heb recentelijk een Universal Audio M610 mic pre gehaald, en er werd me aangeraden 'm eigenlijk meteen van andere buizen te voorzien.. dit vind ik geen gek idee want de oorspronkelijke buizen hebben VEEL hoog en heel WEINIG laag en mid, niet echt leuk als je een zo breed mogelijk spectrum van voornamelijk stemmen wilt opnemen.

nu gingen mullard en telefunken buizen al snel over tafel, waar mullard de creamy sound heeft en een lekkere midrange heeft daar heeft telefunken veel detail en algemeen dikke sound, zo is mij verteld.. ik ben wat dat betreft een noob qua buizen

nu wil ik natuurlijk weten wat voor specifieke types ik moet gaan overwegen. handig om te weten is dat 't voornamelijk voor rap vocals gebruikt wordt, en iets minder regelmatig voor gitaar (zowel akoestisch als electrisch), bas, sax en zang

omdat de M610 van 2 buizen voorzien is en de combinatie van creamy en gedetailleerd toch wel enige dingen in de broek doen rijzen, is 't dan niet mogelijk om zowel een mullard als een telefunken naast elkaar te installeren?

aldus

bvd

en in werkelijkheid vallen de verschillen bijna in het niet.
het zijn echt hele minuscule verschillen, dus verwacht niet opeens grote wonderen als je er andere buizen in zet !

IMO is het zonde om hele dure NOS buizen van telefunken, mullard en dergelijke te kopen. misschien leuk als je voor weinig een goede kunt kopen... misschien ook even kijken naar wat 'recentere' buizen.
Ei of JJ bijvoorbeeld.

en er werd me aangeraden 'm eigenlijk meteen van andere buizen te voorzien.. dit vind ik geen gek idee want de oorspronkelijke buizen hebben VEEL hoog en heel WEINIG laag en mid, niet echt leuk als je een zo breed mogelijk spectrum van voornamelijk stemmen wilt opnemen.

Heb je het zelf al gehoord? We hebben het wel over universal audio, en niet over behringer oid, en je kunt ervan uitgaan dat je met de buizen die erin zitten al een heeeeeeeeeeel behoorlijk resultaat zult halen.

Inderdaad. Luister er eerst zelf naar.
Mocht je dan nog steeds willen, dan kun je hier kijken op de site van http://www.machmat.com/
Heb daar zelf buizen besteld voor mn MXL V69 en ben daar reuze tevreden over. De site ziet er niet uit, is in het engels, maar ze zitten in Nederland en als ze de buizen op voorraad hebben, dan heb je ze in principe binnen 1 a 2 dagen.
Succes!

ik heb 'm uiteraard eerst even goed verkend, en 't werd bij een aantal test opnames al snel een flinke eq sessie om de stem nog enigszins 'natuurlijke' presence te geven, vooral in de 300-700 Hz regio boosten en een stuk dippen rond de 8k

zou 't ook niet kunnen zijn dat die hele unit eerst even een tijdje op moet laten warmen om er maximaal rendement uit te halen? nogmaals, ik ben een tube-noob wat dat betreft

ik wil best 300 € uitgeven aan een setje andere buizen, maar als dit echt weinig gaat helpen dan is dat natuurlijk ook gekkenwerk

Tuurlijk moet een buis eerst opwarmen. Dat vinden ze fijn. Maarre, wat voor een Mic hing er aan de UA?
Vergeet niet, shit in = shit out in recordingcountry. Als je al zoveel moet tweaken aan een opname, dan moet je toch overwegen of er niet nog een zwakke schakel is in je opname-pad

audio technica AT4047sv --> UA M610 --> D&R dayner mixert --> echo audiofire 12 --> pc

omdat ik voorheen altijd lekkere opnames heb gemaakt waar nagenoeg geen eq bij kwam kijken is in dit geval de M610 de 'zwakke' schakel, dat is de hele issue

ik zet dat ding wel ff aan en dan rock ik er over een uurtje wel wat doorheen :)

we komen er wel haha

Zou het kunnen dat de mic en micpre combo gewoon niet goed matchen. En dat dit como voor het weinige laag en vele hoog zorgt?

Hoe klinkt het als je er een synth doorheen blaast? Klinkt het dan mooi vol warm en toch sprankelend in het hoog, dan is er niets aan de hand met de micpre.

Ik zelf ben zeer sceptisch over NOS buizen. Ik heb verhalen gehoord, dat er vaak inferieure buizen gewoon herbedrukt worden om aan de audiofoole vraag te voldoen.
Ik heb zelf wel eens geexperimenteerd met verschilende buizen in een versterker, en toen waren de verschillen die ik hoorde erg klein. Zelfs toen ik een ecc81 vervangen had door een ecc82 was er veel minder klankverschil dan dat ik verwacht had.

Het kan wel zijn dat je het signaal gewoon te hard laat binnenkomen op de UA, dan kan het wel eens anders gaan klinken, maar bij normaal gebruik is zoiets redelijk "flat" ongeacht de lamp. Die UA's zijn voor bepaalde dingen heel gevoelig, op gearslutz vind je der wel meer info over.

't is gefixt!

ik had van de UA een xlr --> jack lopen naar m'n mixer, dus die ging vanzelfsprekend naar line-in

toen prikte ik die jack eens ff rechtstreeks de geluidskaart in en toen kreeg ik opeens een GOED signaal, wat mij even een achter m'n hoofd krab sessie opleverde..

aangezien ik 't toch eerst op m'n mixer moet binnenkrijgen probeerde ik eens een xlr naar xlr te gebruiken, line op de tafel naar mic switchen en jahoor, gewoon fris signaal!

dus bottom 'line': er zal wel iets in dat lijn circuit mekaar in de weg zitten ofzo, wat dan weer heel vreemd is want ik heb wel 20 andere lijn signalen naar die tafel lopen, en als ik de UA op 1 van DIE kanalen laat komen krijg ik weer dat lege hoge geluid

aardig wicked dus allemaal, maar die M610 is de SHIT!! haha, ik ga maar eens wat recorden dan!

bedankt voor de moeite allemaal

cheers!

Origineel geplaatst door nox
audio technica AT4047sv --> UA M610 --> D&R dayner mixert --> echo audiofire 12 --> pc

omdat ik voorheen altijd lekkere opnames heb gemaakt waar nagenoeg geen eq bij kwam kijken is in dit geval de M610 de 'zwakke' schakel, dat is de hele issue

ik zet dat ding wel ff aan en dan rock ik er over een uurtje wel wat doorheen :)

we komen er wel haha

Waarom zit die mixer ertussen. je kan toch beter direct UA->Echo gaan.

Heb gisteren nog mooie bas stem opgenomen.
U 87->UA6176

Inderdaad. Probeer de weg naar je PC zo kort mogelijk te houden. Dit komt je signalpath alleen maar ten goede. Nu heb je een D&R mixer ertussen die alleen maar voor kwaliteitsverlies zorgt in je keten. Probeer die ertussen uit te laten en je geluid zal er van profiteren en dus ook de rest van je productie! 8)

mja hij gaat eigenlijk vanaf de d&r gelijk via een direct out naar m'n geluidskaart, en wil ik een headphone mix hebben bij een recording sessie dan moet het wel op deze manier aangezien de audiofire verder geen foefjes heeft buiten 12 I/O en midi..

Onnodig snoer = onnodige ruis!!!
Als je toch je PC in gaat, dan komt die waarschijnlijk terug op je D&R, dus zou je daar ook je vocal naar een headphone kunnen sturen!

je kan toch ook je preamp direct in de audiofire prikken en al je signalen van je mengert ook en de headphone out van je audiofire gebruiken om te luisteren?

op die audiofire 12 zit geen headphone out, de 2, 4 en 8 hebben dit wel

als de vocalist zichzelf tijdens opnemen samen met de muziek wil horen moet ik dus toch echt een tussenstation hebben om dit te realiseren, in dit geval dus de D&R

:D

maar ik ben toch opzoek naar iets anders/beters, dus for the time being vind ik 't wel ff best

Op de motu kan je met het programma Cuemix
gewoon direct monitoren via je interface zonder latency.

Is er niet zo'n mogelijkheid op de Echo?

Doet me denken aan die ouwe IBM reclame.

Maar goed toch dat alles goed is gekomen. :)

Back