Waveterminal 192M vs M-Audio 44

TaaTje

Nieuwkomer
Ik wordt er gek van.

Ik heb een afgelopen zaterdag een nieuwe PC besteld. Daar wil ik een semi-prof geluidskaartje in hebben. Ik ben namelijk een beginnende producer (niet eens eigenlijk) maar ik wil wel 101% met fruity loops en reason kunnen werken. Eigenlijk vind ik ook dat dit kaartje goed met Cubase overweg moet kunnen, (optional MIDI ben ik tervree mee).

Ik zou ff zeggen wat dit kaartje allemaal moet kunnen (schik niet ):

- Hij moet geluid in spellen perfect kunnen afspelen.
- Hij moet het geluid in films DTS 4.1 kunnen afspelen over mijn logitech Z-560.
- Hij moet mijn platen/mixies perfect, in stereo, kunnen opnemen.
- Hij moet goed met Fruity loops en Reason overweg kunnen.

Budget is ongeveer 300 euro.

Na gezocht en gezocht te hebben kom in eigenlijk uit bij 2 kaartjes:

- Egosys Waveterminal 192M
http://www.esi-pro.com/es...roduct/wt192m/wt192m.html

- Midiman M-Audio 44
http://www.midiman.com/products/m-audio/delta44.php

Kunnen jullie mij wat info geven over jullie ervaringen met een van deze twee kaartjes? Ik ga binnen een week zo'n ding halen en ik zou het namelijk toch wel fijn vinden als ik de beste neem.

Eerst wist ik zeker dat ik de delta moest kopen, nu zit er sterk aan te denken om de waveterminal te halen, help.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik het beste de logitech Z-560 boxen die ik net heb besteld hierop aan kan sluiten.

Met die eisen denk ik dat je beter af bent met een Audigy 2 Platinum

http://www.soundblaster.com/products/audigy2/specs.asp

kost maar 230 Eurootjes....

Ik had vroeger een Audigy 1 Platinum en dit werkte vlekkeloos met Reason & Cubase (6ms latency zonder haperen). Ook met spelletjes ging hij perfect. Ik heb zelf de Audigy verkocht en de Delta 44 in de plaats gekocht omdat ik gewoon meer outputs nodig had om door mijn mixer te routen en dat is de enige reden. De Delta is niet echt een gamerskaart.

Laatst gewijzigd:
Sycorax heeft gelijk, de Audigy is de enige kaart die games, DVD en "pro"audio goed combineert, ik geloof dat de M-Audio produkten wel 5.1 of 7.1 geluid kunnen leveren, maar idd niet goed zijn in spellen.

Dus wat je doet is 2 geluidskaarten combineren, als je voor allebei het beste wilt hebben.

Ik speel tegenwoordig amper spelletjes meer omdat ik alleen maar surf of muziek maak met mijn PC. Bots neerschieten is echt een stuk minder bevredigend dan muziek maken :D

spellen?DVD?mp3?enzo => creative
muziek? => pro/semi pro kaart
beide? => tja. toch liever een creative dan.

suc6

wat is er niet goed in games met een waveterminal of de delta serie? brak geluid?

als ik voor een andere kaart moest kiezen ging ik zowiezo niet voor een creative maar voor een TerraTec SoundSystem DMX 6fire 24/96 gaan.

Feedback zei echter dat veel klanten problemen kregen met die kaart en dat zij daarom zelfs met de verkoop ervan gestopt zijn.

Persoon vindt ik het wel een mooi kaartje met een mooie break out box.

Ik zou heel graag antwoord willen hebben op de vraag..... waveterminal en delta brak in games......? ervaringen (!)

Tja, mijn Delta ondersteunt geen Dolby 5.1 enzo... Ik heb soms kleine vertragingen en glitches bij het spelen van games. De Delta44 heeft ook gewoon 4 grote mono in-en outputs. Kun je niet zomaar je stekker van je Logitech speakers in pluggen. Als je nou een mixertje naast je Delta hebt dan wordt hij weer wat interessanter.

Met de Waveterminal heb ik geen ervaring...

En waarom geen Creative en misschien wel Terratec?

Als je optimaal wilt genieten van games dan is AEX (en nog een hoop van dat soort geintjes) erg gewenst. Wat AEX precies is weet ik ongeveer, maar je kan beter even het internet afzoeken naar een goede omschrijving.
Games werken wel volgens mij, maar dan alleen in stereo en trager dan op een creactive soundcard. En de effecten zullen minder zijn, denk ik. (geluid dat achter een muur is hoor je alsof er geen muur is enzo, als ik me niet vergis) Over dit onderwerp is vast wel iets op het net te vinden.

Als je per se geen creative wil, dan is misschien 2 geluidskaarten een optie. Een creative (sb live 5.1 ofzo) en een semi-prof kaartje. Sla me niet als je driver problemen krijgt :)

twee geluidskaarten heb ik ook overwogen maar je kan daarmee wel een hoop problemen krijgen.
Driver conflicten, IRQ conflicten om nog maar te zwijgen waar ik mijn boxies dan aan moet gaan hangen.

(TaaT wordt gek)

IK MOET IIG PERFECT MIJN MIXIES VAN MIJN DACKIES KUNNEN OPNEMEN ZODAT IK SUPER CEEDEE'S KAN MAKEN.

sorry moes ffies. Ik weet het ook allemaal niet meer. Ik zoek al zo lang en ik heb nou zow veel reviews / forems enzo gelezen. Ik denk dat ik gewoon te veel vraag.

Het kaartje moet eigenlijk ook 'cubase ready' zijn zodat ik als ik verder wil in die shit dat ik gewoon een sampler/groovebox/drummachine wil kopen ik deze er gewoon op aan kan sluiten. Maar het kaartje moet ook goed met reason en softsynths overweg kunnen omdat ik het daarmee toch eerst ga proberen.
Daarbij wil ik iedereen overhoop kunnen knallen met GTA3, MOH en UT2003 zodat ik mijn agressie kwijt kan :).
Daarna ff lekker relaxen en lekker in mijn bed een filmpie, over mijn surround boxies, kijken.

vraag ik te veel???

Je kunt ook nog even wachten tot begin 2003, wanneer de Audigy 2 Platinum Ex uitkomt.
Deze kaart combineert de voordelen van de Terratec DMX 6Fire en de gewone Audigy 2 platinum.

Nadelen van de dmx 6fire:
- geen effectenprocessor voor werken in bijvoorbeeld Cubase VST
- slechte ondersteuning/driver problemen

Nadeel van de Audigy 2:
Er zitten nog gewone ASIO 1 drivers bij, en kan dus bijvoorbeeld in Reason slechts in 16 bits/48 khz werken.

De Audigy 2 Platinum Ex heeft ASIO 2.0 drivers en kan wel in 24 bits/96 khz werken.... heeft overigens ook een externe breakout box ipv een frontpanel.
En tjah, de geluidskwaliteit van de Audigy 2 is verassend genoeg beter dan die van de Terratec, volgens de tests...

De waveterminal en de delta serie hebben wel ASIO 2.0 driver ondersteuning.

Maar bij deze kaartjes schijnt het moeilijk te zijn om 4.1. en 5.1. speakers aan te sluiten en deze kaartjes schijnen dus ook niet goed te functioneren in games. Als ik het ff zo samen vat.

Volgens mij is de kaart die ik zoek gewoon nog niet gemaakt.

statements:
Als je wat betere prestaties wil onder Reason en Cubase zal je hiervoor een dedicated kaart in je PC moeten proppen. waar?

Als je perfect geluid in spellen en films wil hebben heb je hiervoor een dedicated kaartje nodig. waar?

ik heb nog een sound blaster live player 5.1 liggen. Ik denk dat ik die in mijn pc gooi en daarnaast een waveterminal 192M gooi.

Vervolgens mijn logitech boxies op mijn live aan sluit voor games en fillums. Het waveterminal 192M kaartje sluit ik van en naar mijn XTC aan zodat ik of via mijn monitors (die aan de andere kant van mijn 4x3 m kamer staan) muziek kan opnemen en afspelen/maken.

Ik denk namelijk dat als je alles wil (zoals ik) twee kaartjes de enigste oplossing is. Ik hoop alleen dat ik geen driver/irq conflicten krijg die ik niet kan oplossen.

Ik kies toch de waveterminal boven de delta omdat ik eigenlijk niemand heb gehoort dat deze slechter is. mensen hebben of geen ervaring met de waveterminal of ze vinden hem beter.

Als iemand het niet eens is met mijn uitspraken of betere ideeen heeft hoor ik het heel graag.

Origineel geplaatst door Sycorax
Als je echt wil dat je kaart ASIO 2.0 ondersteunt en wil je er ook games mee spelen, dan moet je voor de Terratec gaan. Maar zoals je weet heeft Terratec slechte drivers...

Ik heb dit al vaak gelezen en gehoort maar wat is er zo slecht aan die drivers?

Nou ja, 2 kaarten lijkt mij een goede oplossing... Als je toch nog van plan bent externe gear (groovebox, ...) te kopen dan kun je beter voor de Delta of Waveterminal gaan... Dan moet je gewoon je groovebox inpluggen op de inputs... routen naar de Cubase Mixer, paar effecten toevoegen en je bent gesteld...

Back