Distortion

LIgt natuurlijk ook helemaal aan de kwaliteit van de inerne componenten (opamps, FETS). Waarom denk je anders dat je bv een Apollo DJ mixer wel volledig in het 'rood' kan zetten zonder allerlei bijverschijnselen en een goedkoop mixertje niet? Puur de kwaliteit van de onderdelen..
Maar dat je zo componenten kan slopen, dat klopt wel ja.

Arv

Origineel geplaatst door schaapje
het rode lampje geeft aan dat je signaal clipt en dus distort, dat hoeft niet te betekenen dat het slecht is voor je mengtafel...

Je mag gerust zijn, dat rode ledje is een waarschuwing. Sommige duurdere mengtafels zijn berekend op een beetje "teveel", maar je mag dan ook niet overdrijven. Je gain als distortion effect gebruiken is overdrijven. Dit kan bij een toestel met betere componenten misschien langer werken, maar je gaat altijd je componenten sneller verslijten.

Let wel op : bij een digitale mixer maakt dit natuurlijk geen zak uit!

Origineel geplaatst door Arveyman
LIgt natuurlijk ook helemaal aan de kwaliteit van de inerne componenten (opamps, FETS). Waarom denk je anders dat je bv een Apollo DJ mixer wel volledig in het 'rood' kan zetten zonder allerlei bijverschijnselen en een goedkoop mixertje niet? Puur de kwaliteit van de onderdelen..
Maar dat je zo componenten kan slopen, dat klopt wel ja.

ehmm ik heb een mackie 32/8.. duur ding, maar wel fatsoenlijk. ik hou nogal van distortion, en ja, ik gebruik die gain knop daar gewoon voor.. moet ik al bang zijn dat ik dingen ga opblazen of mag ik gerust zijn dat een mackie dat allemaal redelijk trekt? iemand ervaringen mee?

Origineel geplaatst door oli303
ik...
Niet opgeblazen, maar ik moest toch een aantal op-amps laten vervangen.
Vroeger draaide ik altijd alles lustig open, met alle gevolgen vandien.

wat voor mixer was dit als ik vragen mag?

Re: Distortion

Origineel geplaatst door CH@MBER
Hoi,

Ik op zoek naar een goede distortion effect apparaat, het liefst in 19" formaat.

welke kunnen jullie mij aanraden ?? de distortion in de 01v vindt ik niet zo mooi..

Huidige setup:
Yamaha 01v
E-5000
Teebee 303
Yamaha CS1x
Yamaha A3000
Access VirusB
Terratec master keyboard
PC met EWS88MT
Cubase SX

Een Rocktron GAP 1 analoge 19inch preamp/ distortion bak.
Vind het echt een hele vette, overstuurt heel mooi en is heel goed aftestellen en kost ook niet veel meer.

Origineel geplaatst door cadra
wat voor mixer was dit als ik vragen mag?
Phonic... is natuurlijk iets minder dan mackie
Mackie is wel bekent voor deze "mogelijkheid". Een Mackie is daar redelijk op berekent (op clipping)...
Vraag mij niet de technische mambo jambo waarom dit bij een mackie vrij doenbaar is en bij de rest niet, maar ik heb het van verschillende betrouwbare bronnen.
Je mag natuurlijk nog altijd niet te veel overdrijven : zoals gain en schuif kot open smijten en dan nog eens de sub-bass volledig versterkt openzetten... dan zal die mackie ook ietsie rapper "slijten" .

Origineel geplaatst door oli303
Je mag natuurlijk nog altijd niet te veel overdrijven : zoals gain en schuif kot open smijten en dan nog eens de sub-bass volledig versterkt openzetten... dan zal die mackie ook ietsie rapper "slijten" .

haha :D nou bijna, de gain knop voluit en fader op -20db anders hoor ik de rest niet meer...

maar om even zachtjesaan richting topic te schuiven, een rack distortion lijkt mij op zich wel leuk, vooral als het meer is dan alleen overdrive/clipping... of natuurlijk een sherman fb2; das wel het ultieme volgens mij... *zucht* beetje prijzig...

Re: Distortion

Origineel geplaatst door CH@MBER
Hoi,
Ik op zoek naar een goede distortion effect apparaat, het liefst in 19" formaat.
welke kunnen jullie mij aanraden ?? de distortion in de 01v vindt ik niet zo mooi..

Ik gebruik een Boss DS-1 om mijn TB-303 te distorten. De DS-1 is natuurlijk wel zo minimalistisch als een distortion pedaal kan gaan (enkel tune- en amount-pot), maar levert wel uitstekend werk als crunchy distro...
Voor schelle en hoge distro's gebruik ik mijn behringer virtualiser.
Ik gebruik soms ook mijn Micro Modular voor Overdrives en Distros, maar dat toestel is natuurlijk iets te uitgebreid om alleen als distortion te gebruiken.
Tip : Als je echt een supervette en vuile distortion of overdrive wilt dan ga je best naar een van de analoge gitaarpedaaltjes...

Die Rocktron Kameleon lijkt me ook wel een erg geschikte bak voor maar 165,- euro
veel distortions maar ook andere effecten. De editbaarheidsfactor zag er veelbelovend uit.

Maar een big muff is ook errrrrg Phat! Beperkt te editten maar de sound van zo'n ding staat als een huis.

Origineel geplaatst door cadra
haha :D nou bijna, de gain knop voluit en fader op -20db anders hoor ik de rest niet meer...

maar om even zachtjesaan richting topic te schuiven, een rack distortion lijkt mij op zich wel leuk, vooral als het meer is dan alleen overdrive/clipping... of natuurlijk een sherman fb2; das wel het ultieme volgens mij... *zucht* beetje prijzig...

koop gewoon een chandler tube driver (buizen) en dan wel de rackversie

ik heb weer wat toe te voegen!

ik heb sinds vorige week een Digitech Metal Machine 19" distortion/reverb/EQ/compressor en die is wel lekker, maar een beetje dun qua geluid. ik krijg vandaag of morgen een Rocktron Multiplex, die eigenlijk dezelfde multifx heeft. dus dan kan ik gaan vergelijken. als ik me niet vergis is Rocktron trouwens het bedrijf van de gitarist van Boston, die z'n eigen distortion geluid gemaakt heeft.. ben dus benieuwd. maar voorlopig is m'n lekkerste distortion toch die van m'n omgebouwde/gebende Ibanez WF-10 wah-fuzz..

ik gebruik zelf een behringer v-amp voor mijn distortions en overdrives...
da's veel distortion voor weinig geld...

alleen niet echt clean, wel vadsig qua geluid!

Niet echt speciaal een distortion, en ook geen 19", maar wel leuk voor gefreakte FX: een dunlop cry baby... Jimi Hendrix ging u voor...:)

Ik heb de ADSR van m'n MS-404 gemold. Nu is het ook gewoon 'n 19" distortion/analoog filter. Kope?
Filter, resonance, vco, lfo's werkt allemaal nog, alleen de env/gate is kaduk.

....Ja ik ben 'n lul dat ik met m'n twee linker poten en 'n soldeerbout in 'n analoge synth ga lopen kloten ja. Dat hoef je me niet te vertellen. Dieter zei dat ie 'm wel kon fixen maar hij wist niet wat 't zou kosten en ik zou 'm naar Duitsland op moeten sturen....

Origineel geplaatst door lo-fi
Ik heb de ADSR van m'n MS-404 gemold. Nu is het ook gewoon 'n 19" distortion/analoog filter. Kope?
Filter, resonance, vco, lfo's werkt allemaal nog, alleen de env/gate is kaduk.

....Ja ik ben 'n lul dat ik met m'n twee linker poten en 'n soldeerbout in 'n analoge synth ga lopen kloten ja. Dat hoef je me niet te vertellen. Dieter zei dat ie 'm wel kon fixen maar hij wist niet wat 't zou kosten en ik zou 'm naar Duitsland op moeten sturen....

Wat wilde je er eigenlijk mee doen?

[offtopic]

Krakend cutoff-potje vervangen. Leek me geen probleem, ik had eerder al 'n defect LFO LEDje in die bak vervangen zonder complicaties. Ik snap de ballen van electronica maar LEDje eruit, LEDje erin, leek me niet iets om 'm voor naar Duitsland te sturen. Blijkbaar heb ik die tweede keer toch iets aangeraakt wat ik niet had moeten aanraken.

Hier m'n correspondentie met Dieter Doepfer
(The man himself reageert gewoon binnen 24 uur, dat hoorde ik ook al van JohnnyBusca. What a company!)

> I have an MS-404, and I think I broke the ADSR circuitry in some way. It
> happened when I replaced the Cutoff-potentiometer, which had started to
> crackle a bit. I'm no electronics whizz, but I had replaced the LFO2 LED a
> while ago, and that worked fine.
>
> Now, when I turn on the 404, it gives a constant note. Except for the
> Envelope/Gate, everything works fine (LFO's, VCO, VCF). When I hit a note on
> a midi keyboard, the sound drops, but not all the way. Sometimes when I turn
> one of the ADSR pots, the sound cuts out altogether, and doesn't come back
> until I switch the unit off and on.
> When I try to play the 404 from CV/Gate, it tracks the CV fine, but the gate
> just doesn't close.
>
> As I said, I'm no electronics whizz, and I probably shouldn't have tried to
> replace the cutoff pot myself. It sounds to me like I fried an IC that
> controls the ADSR. Is there anything I (or someone else!) can do to fix
> this, or did just turn my cool little monosynth into a rackmount
> distortion/filter unit?

From the distance it is very difficult to find out what happened to the MS-404.
At first I would assume that you broke one of the copper tracks when you
replaced the potentiometer. The integrated circuits are normally not as
sensitive as many people think. But if the copper tracks are OK probably one of
the integrated circuits has become defective. But it is a problem from the
distance to find out which one (probably in the ADSR circuit).

On our web site you will find the complete service manual of the MS-404 if this
would help (click to the MANUALS button at the left side of the page and then to
the link for manuals of devices that are no longer available).

In every case you could send us your MS-404 for repair. In this case please
contact the engineer who is responsible for MS-404 repairs: Roland Mayer
(mailto:technik@doepfer.de).

Best regards
Dieter Doepfer
Doepfer Musikelektronik GmbH
http://www.doepfer.de
email: hardware@doepfer.de

[/offtopic]

[ontopic]
De distortion is wel lekker!
[/ontopic]

ik zeg misschien iets heel doms nu, maar koop een goedkoop behringer eurodeskje van amper 10 kanalen die dingen kosten tussen de 80 en de 250 € ong. en misschien dat de kleindere versies net zo goed kunnen distorten als de grotere dan heb ej geluk anders dus q van de grotere modellen en je audio daar doorheen jassen en de gain opendraaien, daar kan bijna niks tegenop ! zo zwaar is die distortion van die bak!

ja heb dat afgelopen donderdag getest bij i4 en ik had een model die iets van 250€ kostte en daar dan een ks4 van novation aangehangen om de parametrische eq van die behringers te testen ( wat niet zo bijzonder was ) , maar ik pakte een acid geluidje en draaide die gain open en dman , die ging VER :{ , als die kleine modellen dat ook kunnen (wat ik zeker ga proberen hehe) dan pak je gewoon een goedkoop behringertje voor 100€ en dat hang je dan voor je mixer als distortion effect, dat doen by the way een hoop van de tophardcore producers , eerst de 909 door een goedkoop brak mengpaneeltje (promo zelfs door een datec xtc dj mengpaneel :confused: ) en dan pas in je main mixer en gaan met die spreekwoordelijk banaan

Back