Europees Parlement bezig met nieuwe wet over intellectueel eigendom...

Deimos

Underground Dweller
Ik weet niet of hier al een post over is, de zoekmachine doet het nl. niet, voeg anders maar samen met reeds bestaande thread.
Op dit tekstje werd ik door een vriend van mij gewezen:

Europees Parlement News Linkje

Hier in staat onder andere:
"If approved by Parliament and the Council, the proposed directive would oblige all Member States to consider as a criminal offence all intentional infringements of an intellectual property right carried out on a commercial scale."
en even later: "Piracy committed by private users for personal, non-profit purposes are therefore also excluded."

In het kort wordt dus doelbewuste inbreuk op intellectueel eigendom op commerciele schaal strafbaar. Piraterij door prive personen voor persoonlijk non-profit gebruik wordt hiervan uitgesloten. Oftewel torrents etc. worden voor muziek en films legaal.

Nou lekker dan! Stelletje hufters in het EP. Niet dat het veel verandert, iedereen download toch wel, maar toch.

Weinig nieuws. Het was al zo, dat het voor commerciele doeleinden gebruiken van een werk zonder toestemming van de auteur strafbaar is. Dat staat gewoon in de Auteurswet, daar heb je de buma niet eens voor nodig.
Hetzelfde geldt voor persoonlijk non-profit gebruik. Dat mocht al, maar is nooit zo expliciet gezegd.
Of dat automatisch betekent dat torrents legaal worden, dat is een tweede.

Back