minimoog model D filter vraagje

LeentjePeentje

Nieuwkomer
Geacht forum,

als het filter wordt gemoduleerd met osc. 3 dan is het signaal van deze osc. terug te horen in het uitgangssignaal.

In de mixer staan dan alle signaalbronnen af.

Dit is lastig bij FM modulaties waarbij osc.3 niet wordt gebruikt. Is dit een "tekortkoming" van de mini ?

Serienummer is 7874 en heeft de Lintronics midi-set.

LeentjePeentje

btw: Osc. 1 en 2 hebben een LFO stand. Wat is hiervan de reden ??

de 3e osc is toch juist de LFO?

osc 1 en 2 kunnen ook als LFO dienen maar die zul je juist wel weer horen (die blijven gewoon in het audiopath geluid uit gooien). de 3 osc niet...

Als het goed is...

Ik was nog wat vergeten....

"Emphasis" en "Amount of countour" staan op 0 en osc.3 genereert audiofreqeunties ( dus in de 32 - 2 voet stand).
In de mixersectie zijn alle bronnen uitgeschakeld.

Ook het veranderen van golfvorm op osc. 3 is te merken. Als de filtermodulatie wordt afgezet is osc.3 ook uit het uitgangssignaal.

Maar... zoals Cruiff al zei: "elk nadeel heb z'n .....", het geluid wordt nog een tikkie vetter.

LeentjePeentje

Heb je osc 3 nou in de LFO stand? als het goed is hoor je die niet in het audiopad als dat het geval is...

Amount contour en emphasis heeft er niks mee te maken volgens mij...

Emphasis is toch resonance van je filter en amount is een diepte van je modulatie maar of je LFO modulatie is of die van een envelope weet ik niet....

ik weet neit zeker of het hoort, maar ik heb het bij meer synths gehad, ook de minimoog, en nu ook bij mijn minimoog en ik denk ook de source, als je het filter moduleert met een oscillator binnen audiobereik, hoor je het signaal bij de kraan.

Even voor de duidelijkheid

Het moduleren van het filter is dus de afsnijfrequentie veranderen. Hoe maak je anders filtersweeps ?

Ik kan mij voorstellen dat als je het filter laat oscilleren ( dat wordt dan een sinus, ook te gebruiken als 4-de signaalbron ) het signaal een FM-modulatie ondergaat.
Maar het filter oscileert niet. ( emphasis op 0 ) en de envelopgenerator-invloed op de modulatie ( amount of contour heet dat bij de mini ) ook op 0.

Wat ik wil doen is het filter moduleren met een audio-frequentie. Met osc. 3 kan dat maar ik hoor deze osc. 3 ook in het audiopad terug en dat wil ik nou net niet.

tja, als je het echt niet wilt, wil ik je minimoog wel overnemen

wil je een wow wow wow achtig geluid (langzame modulatie), of meer deurbelachtig (rrrrrrrriiiiiiiiiiiiiiii)? In het laatste geval hoor je dan een tamelijk laagfrequente toon doorzoemen (paar honder hertz), en zo ja, is die toon afhankelijk van de toets die je aanslaat? Of heb je/wil je een vaste frequentie (geen idee of dat kan met een minimoog)

Filtersweep doe je met een envelope natuurlijk....
niet met een LFO....

Maar ben ik nou gek en blijft osc 3 altijd in het audiopad zelfs wanneer je 'em als LFO gebruikt?
Osc 1 en 2 ben ik zeker dat dat zo is, ik dacht dat osc 3 de "enige" echte LFO was van de mini....

Ik heb zelf geen mini maar ik ben zeker van dat er 1osc is die uit het audiopad verdwijnt als je 'em als LFO insteld....

Ik kan het vanavond pas proberen.
Ik kan me echter voorstellen dat filtermodulatie in het audiobereik een nieuwe audio-golfvorm veroorzaakt met overeenkomsten van het modulatie-signaal. Ik zal het dan ook eens met een andere analoge synth proberen.
Wat ik me meen te herinneren is dat je met audio-modulatie op de vcf nasale klanken kunt maken en ik herinner me niet dat de modulatiebron hoorbaar is.

Ik heb het net even geprobeerd bij mijn eigen analoge filters, en ongeveer de helft vertoont het zelfde "euvel". Bij mij is dit echter heel zacht in verglijking met het audio signaal. Mischien helpt het als je de signal levels binnen je moog omhoog haalt en met je output level weer wat afzwakt. Ik ben trouwens wel beniewd of dit bij de software cloonen ook word geemuleerd!!

volgens mij zitten jullie te kutten, wat hij wil kan gewoon... zonder dat je osc 3 hoort hoor....

en even die switch om zetten ivm keytracking

Origineel geplaatst door Alex Omega
volgens mij zitten jullie te kutten, wat hij wil kan gewoon... zonder dat je osc 3 hoort hoor....

en even die switch om zetten ivm keytracking

Ik heb geconstateerd dat er bij veel van mijn analoge filters een beetje van de control voltage door lekt naar de audio output, hoewel dit vrijwel niet storend is bij dagelijks gebruik gebeurd dit wel degelijk.

precies, je merkt het eigenlijk pas, als je de vco niet als geluidsbron gebruikt.

key tracking of bereik doet er niet toe. het einige dat je kan opmerken is dat met een snelle lfo in een normale vco stand, je het beter hoort.

officieel hoor je de derde osc niet te horen als je die uitzet, hij moduleert dan echter nog wel, de 3de osc bepaalt ook niet zelf of ie moduleert dat bepalen de modulatie schakelaars. De osc 3 control knop bepaalt alleen of de 3de osc het keyboard volgt of niet, dit zorgt er dus voor dat je modulatie snelheid niet oploopt als je hogere noten aanslaat. Als de jouwe zich anders gedraagt dan is ie STUK aaaaaaaaargh

Origineel geplaatst door dennisb
officieel hoor je de derde osc niet te horen als je die uitzet, hij moduleert dan echter nog wel, de 3de osc bepaalt ook niet zelf of ie moduleert dat bepalen de modulatie schakelaars. De osc 3 control knop bepaalt alleen of de 3de osc het keyboard volgt of niet, dit zorgt er dus voor dat je modulatie snelheid niet oploopt als je hogere noten aanslaat. Als de jouwe zich anders gedraagt dan is ie STUK aaaaaaaaargh

ach stuk, met zo'n probleem valt te leven vind ik. heb het vaker bij de hand gehad. in sommmige gevallen kan het irritant zijn, maar het voegt ook weer wat toe (herrie namelijk.)

Ik hoor osc 3 ook hoor.
Als ik het filter moduleer met osc3, en osc1 en 2 uit heb staan hoor je heel zachtjes osc 3 klinken. Het modulatiewiel bepaalt dan als het ware het volume. Zal wel normaal zijn in de minimoog dus.

Je hoort altijd de modulerende golfvorm in het resultaat. Alleen bij VCO's met lage frequentie of bij trage envelopes zijn de frequenties zo laag dat je ze niet waar neemt. Zijn bijvoorbeeld de attack en decay op de minimale stand dan hoor je duidelijk een tik in de uiteindelijke golfvorm.

Het is dus heel normaal en je kan, met deze techniek, hele mooie geluiden maken.

Back