[Oberheim] Ervaringen met Oberheims?

Gunhed

Ingeburgerd
Vroeger had ik een OBMX, echter had ik daar mega veel problemen mee. Jammer genoeg was het een synth die niet helemaal gecompleteerd was.

Later heb ik een X-pander aangeschaft. De laatste tijd veel mee bezig.
Zo kom ik ook weer tot de ontdekking dat hij nog steeds vaak in de running is. luister eens naar nieuwe Underworld dingen.

Zijn er eigenlijk nog veel mensen te spreken over hun OB?

Heb 2 Matrix 1000's gehad (tegelijkertijd, zodat ik hem 12 stemmig kon gebruiken) maar hoe goed diverse PC editors ook waren, ik kon hem nooit zo lekker programmeren. Eigenlijk is de Nord Modular de enige synth die ik echt fijn vind om te editen via de PC. Maar de klank van de Matrix 1000 is echt geweldig. Analoog, warm, levendig etc. etc. Ik denk dat de Xpanders, Matrix 12 alleen maar NOG beter zullen klinken en ik zou er erg graag eentje willen hebben maar daar zal eerst even flink voor gespaard moeten worden :)

Ik heb een OB-X (4 voices), OBSX (6 voices), matrix1000+access programmer, en een Viscount/Oberheim OB12. Wat mij opvalt is dat ik de eerste twee (OBX, OBSX) eigenlijk nooit tegenkom tweedehands en dat zal een reden hebben!!! Het geluid is ERG VOL en kan erg BREED zijn, dat geluid kom je eigenlijk nergens anders tegen. De matrix klinkt alweer wat minder breed om het zo maar eens te zeggen. De OB12 is een VA en klinkt eigenlijk wel anders op preset-1 na. Deze kan heel erg Oberheim klinken.

Waarom ik ze heb zijn de knopjes. Ik heb een hekel aan computer-midi dus zo is het goed. Die xpander ziet er wat dat betreft alweer te moeilijk uit voor mij, geen of nauwlijks knoppen en schuiven, of vergis ik mij?

Als ik mike moet geloven moet ik zeker een tweede matrix-1000 zoeken....................ik gebruik toch nauwelijks PC editors.

de matrix serie is zwaar tof, met name de M-1000 geeft veel waarde voor z'n geld, maar de OB-MX is een beruchte probleem-synth.

ik heb sinds ongeveer een jaar een 8-voice OB-Xa (zonder MIDI) in combinatie mat de DSX sequencer en daarnaast heb ik ook nog een DX en een DMX drummachine (beide met MIDI). Tot op heden heb ik nog geen produkties met de OB-Xa gemaakt (behalve als carrier voor vocoder) maar ik hoop daar snel verandering in te brengen. Ik vind het prachtspul. Onderdelen kan ik vrij makkelijk en relatief goedkoop uit Amerika krijgen en het is makkelijk zelf te maken als er iets hapert. Ik heb nu de toetsenbordrubbertjes en een aantal gare potmeters vervangen. Het werkt praktish als nieuw en ik ben er zeer over te spreken! Ik kan niet precies uitleggen wat mij zo aanspreekt aan de sound van zowel de DMX als de OB-Xa maar het klinkt in elk geval zoals ik wil dat het klinkt.

Leuk om te horen dat er op DSF veel Obie gebruikers zijn. Tof! Ik ben nog nieuw op DSF en dus net echt bekend met de mensen.

Nog even over de X-pander. Inderdaad heeft hij geen potmeter voor iedere functie. Het zijn wel zes mono synth's in 1. Of je gebruikt de X polyfoon natuurlijk, bijna alles is mogelijk in dat opzicht. Het programeren is niet zo moeilijk als mensen mischien denken bij het zien van deze synth. Single patches en multi's zijn op te slaan. De multi mode gebruik je om polyfoon te kunnen programeren. Zit je in single mode dan stapel je meteen 12 vco's op elkaar. Klinkt erg dik!

Origineel geplaatst door dekzster
De matrix klinkt alweer wat minder breed om het zo maar eens te zeggen.
Als ik mike moet geloven moet ik zeker een tweede matrix-1000 zoeken....................ik gebruik toch nauwelijks PC editors.

Ja man..!! je moet de ééne L en de andere R pannen en een beetje detunen !!!
... ik zweer het dan wil je die dingen nooit meer kwijt !!

Tipje van de sluier...
De M1000 heeft een erg leuke feature waardoor je hem in 'cascade' kan schakelen met meerdere soortgenoten.
Hierdoor onstaat het fenomeen dat de 1ste voice door het 1ste toestel wordt gespeeld, de 2de voice door de 2de M1000, 3de voice door het derde toestel en zo tot een maximum van 6 toestellen. Dus 36 stemmen, 6 outputs.
Hierdoor kan je sounds layeren die heeeel erg vet gaan klinken of erg complexe arp's maken die moeilijk te evenaren zijn, tenzij met de Xpander of M12, en dan nog zijn de sounds van gestapelde M1000's vetter, alleen minder modulatie
mogelijkheden (29) ten aanzien van de M12 (49 dacht ik)
Samen met mister Jazzman hebben we momenteel al 5 stuks in de studio staan...de sound is te gek, en niet te evenaren met welk ander apparaat dan ook.
Beweren dat de M1000 wat 'minder breed' klinkt...nou moe. Voor mij staat Oberheim bovenaan, al is het spijtig dat hun laatste telg (sinds de overname door Viscount) de OB12, in geen enkel geval de naam Oberheim waardig is. Het is gewoon een 'ding' waar Oberheim op staat, en de klank van dit ding is bedroevend ten aanzien van elk orgineel Oberheim produkt. 10 jaar geleden had ik een OB8, maar die verkocht ik omdat hij steeds stuk ging en een erg onbetrouwbare bak was. Helaas want de sound van een OB8 is erg bijzonder vet, warm en alles wat mijn Nordlead niet heeft of kan...Ook had ik een Xpander, dewelke ik verkocht om mijn Nord Lead te kunnen kopen...foute boel natuurlijk, maar gedane zaken...

PS voor Jazzman : he schone, ik dacht dat we onze mond gingen houden over de truukjes met de M1000, maar gij zijt begonnen he vriendje !

Ik heb zelf een OB-Xa gehad, maar kwam tot de conclusie dat mijn NordRack eigenlijk bijna net zoveel punch had. Misschien ietsje minder vol en warm, maar geen reden om er een OB-Xa naast te houden (met zijn tuningsproblemen...). Later een Xpander gekocht en dat is naar mijn idee DE Oberheim synth aller tijden. Misschien geen knop voor elke functie, maar toch een heel overzichtelijke layout. En dan de routingmogelijkheden! Het is wel de meest veelzijdige en warmste synth in mijn setup. Absoluut een blijvertje.

Daarnaast heb ik ook nog een Marion MSR-2 en een OB-Mx. Dus ja: ik ben wel degelijk een Oberheim liefhebber!

ik zal het niet doorvertellen...................

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
PS voor Jazzman : he schone, ik dacht dat we onze mond gingen houden over de truukjes met de M1000, maar gij zijt begonnen he vriendje !

... jama gast, ze vroegen der gewoon om....

ik ben bezeten... het is sterker dan mezelf....:duivels:

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Ik heb zelf een OB-Xa gehad, maar kwam tot de conclusie dat mijn NordRack eigenlijk bijna net zoveel punch had. Misschien ietsje minder vol en warm, maar geen reden om er een OB-Xa naast te houden (met zijn tuningsproblemen...).

kwaliteit inruilen voor gemak =(

Monopoly,

Nu dat we het hier toch over Oberheim hebben;
ik zie een Cyclone in jouw lijsts staan. -'Die worden toch ook al een tijdje niet meer gemaakt?
Wat vindt je daar tof aan? Zelf ben ik eigenlijk toch ook nog wel op zoek naar een goede arpeggiator.

Denk je dat de Cyclone andere arpeggiators overtreft?

Back