The battle : JUNO106 versus AX80

Zomnius

Zom Lid
idee ontstaan op 'interessante gear gevonden' :

De AKAI Ax80 versus JUNO106, welke is de vetste waarin?

om te strijden definieeren we 5 sounds:

Bijvoorbeeld:
1. Strings
2. Bassynth
3. Filtersweep
4. Stab brass
5. Lead sound

om een goed vergelijk te maken, is het wellicht handig om sounds van bestaande songs te imiteren.

Bijvoorbeeld de bassynth uit ..... etc.

Input is gewenst.

Wie worden de deelnemers?
R-ond heeft een AX80
ikzelf heb nog een juno

wie strijden mee?

cheers Zom

Zou het niet leuk zijn de andere polyfone budgetsynths uit die periode erbij te betrekken? Ik denk aan de andere Juno's (6 en 60), de Korg Polysix, Korg Poly61, de AX-73, de Kawai/Teisco SX-240 etc.

Naast de 'standaard' sounds die je noemt, is het ook interessant om een of twee patches te maken die karakteristiek zijn voor díe synth.

Eigenlijk wel een leuk idee, uiteindelijk kun je dan wel een geinig 'budgetbakken-archief' krijgen, ala bluesynth.com maar dan anders...
Misschien kun je ook wat midi files van de respectievelijke geluiden uit bestaande songs uploaden, dat maakt het waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker om even mee te doen. Sowieso... Als we eerst een shortlist met nummers moeten gaan bepalen zijn we nog wel even bezig ;)

hmm dan ga je wellicht appels met peren vergelijken.... Denk aan de vergelijking tussen een DX7 en een juno 60. Of alles zonder resontantie valt af?

Het wordt wel een moeilijke zo denk ik. Ik ga nog steeds voor de sound - smaak optie.

Misschien moeten we het ook eigenlijk in het ongewisse laten...;)

Als we het beperken tot analoge synths (dus met VCO's of DCO's), valt er al een hoop af. Ik wil met m'n AX-73 wel meedoen.

Origineel geplaatst door Zomnius
hmm dan ga je wellicht appels met peren vergelijken.... Denk aan de vergelijking tussen een DX7 en een juno 60
nu noem je ook 2 compleet verschillende synthese principes op... ging volgens mij meer om subtractieve bakken toch?

wat ik bedoel met parameters is meer dat de ene synth maar 1 osc of 1 env heeft, de andere geen chorus, weer een ander geen PWM of bijv. Sync etc etc... dan maakt het nog wel ff een verschil hoe synths klinken met verschillende mogelijkheden.

inderdaad appels met peren dus.

Mij leek dit juist wel aardig omdat je geen synths vergelijkt op wat ze qua specs kunnen, maar op wat je krijgt voor je geld. Dat de duurdere bakken zoals een jupiter 8 of een Minimoog of Synthex prima klinken, dat weten we nu wel. Maar budgetbakken, daar is toch wel wat minder over te vinden terwijl de meesten hier het daar toch mee moeten doen :D
Vaak sta je niet voor de vraag: 'welke 2 osc synth met PWM en portamento zal ik kopen', het is eerder 'welke synth van xxx- euro zal ik kopen'.

Origineel geplaatst door Chinetti
Vaak sta je niet voor de vraag: 'welke 2 osc synth met PWM en portamento zal ik kopen', het is eerder 'welke synth van xxx- euro zal ik kopen'.
vaak niet maar het zou wel erg verstandig zijn om daar ff bij stil te staan, meer is beter wat parameters/mogelijkheden betreft... er hoeft bijv ook niet altijd een dikke bass uit te komen natuurlijk.

Origineel geplaatst door 6 trak
vaak niet maar het zou wel erg verstandig zijn om daar ff bij stil te staan, meer is beter wat parameters/mogelijkheden betreft [...]

Zeker verstandig om bij stil te staan, maar dit soort droge info is overal op het net wel te vinden. 1:1 vergelijking qua sound ben ik nog niet echt tegengekomen.

Zomnius, kun je niet een voorzetje geven met de vijf types sound die je noemde uit de Juno? Keuze wat nummer betreft is dan aan jou. Scheelt weer een hoop bakkeleien :W

Jammer dat zo'n leuk onderwerp meteen weer overladen wordt met discussies over wat nu wel en niet mee mag doen, DCO/VCO, parameters, wel/geen PWM.... Gewoon laten horen die dingen! Het lijkt me juist interessant om die Akai's en Juno's naast elkaar te horen.

Dus....laat maar horen!

gewoon met of zonder parameters
direct controle of niet
de wat meer budget bakken ,..zoals crumars biits ...en ensoniq,s en siels
en ax-ies [ de mijn is net weg ] sold ! slingert nog wel ergens een you tube fimpie
eerste on you tube hoera:{
gewoon wat presets gezapped ,......geeft wel "klein" miniem indrukje eerder slechter zelfs haha

aah kvul mezelf in op google en ax80 whala ...
tsja cheapas cam [ ook mic dsu ] getaped aan een halogeen lampie ,............wel lol
vaker doen - en dus effe wat prests gedrukt
ondertussen wat mineur / majeur geteld

:D
de eertse vergelijk ister dan !
ik kan de dk700 en bitt en ensoniq nog doen
kzalder dan wat meer TEMPERAMENTIE inleggen :halleluja http://www.youtube.com/profile?user=rondroyd

hy is toch al sinds een week 46 keer bekeken [benkt zelf :confused: ]
*D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Jammer dat zo'n leuk onderwerp meteen weer overladen wordt met discussies over wat nu wel en niet mee mag doen, DCO/VCO, parameters, wel/geen PWM....
niet mogen meedoen? daar hebben we het toch niet over...
wel dat een vergelijk moeilijk gaat worden door de diversiteit tussen verschillende synths.

Ik heb zelf in het verleden een Akai AX73 en een Roland Juno 60 tegelijkertijd in mijn bezit gehad.

Dat zijn vrij vergelijkbare synths qua specificaties: allebei 1 VCO/DCO synthesizers.

Ik vond de AX73 stukken vetter klinken dan de Juno 60, maar dat is uiteraard is slechts een kwestie van smaak. Wel is het zo dat de Juno 60 een stuk intuitiever was om te programmeren.

Hier gaat de AX-80 vergeleken worden met de Juno 60. De AX-80 is echter een 2 VCO synthesizer (maar verder volgens mij qua engine te vergelijken met een AX-73). Ik verwacht dan ook dat de AX-80 een betere indruk zal achterlaten dan de Juno 60.

Maar goed, laat maar horen !

Origineel geplaatst door 6 trak
niet mogen meedoen? daar hebben we het toch niet over...
wel dat een vergelijk moeilijk gaat worden door de diversiteit tussen verschillende synths.
True that. Anders gaat de vergelijking gewoon mank.
Je gaat toch geen Vulva X90 vergelijken met een Citroen C1 alleen omdat ze allebei van A naar B komen?

AX-80 is echter een 2 VCO synthesizer (maar verder volgens mij qua engine te vergelijken met een AX-73).

Nee de AX80 heeft een totaal andere klank dan een 73, veel meer wollig en dieper...heeft niks met een 73 te maken

Origineel geplaatst door Zomnius
1. Strings
2. Bassynth
3. Filtersweep
4. Stab brass
5. Lead sound
dit lijstje doet mij denken aan een website waar ze deze criteria ook altijd gebruikten (weet ff de naam niet meer van site)

AX80 heb ik nooit mee gewerkt maar ik denk dat over het algemeen een JX goed uit de bus komt bij zeker 3 van bovengenoemde punten (1,3 en 5 iig). Stab brass weet ik ff zo niet maar denk toch snel aan een multi osc synth en/of 1 die kan layeren, de Juno is nutuulk erg geschikt als basssynth (maar dat heeft gewoon te maken met de HPF 0 stand a.k.a. bass boost)

Back