Basknop gedrag ->elco's?

sander

_
Ik heb een basknop op een receiver uit de jaren 70 welke als je er aandraait het geluid even weg laat vallen bij links of rechts, geef je er dan een tikje tegen is het weer goed.
Nu weet ik dat de potmeter zelf goed is. Inmiddels zijn alle elco's op het printplaatje vervangen want dat werd me aangeraden.
Echter nog steeds hetzelfde probleem. Aangezien de hulpvolle persoon niet echt snel met email beantwoorden is, dacht ik vraag het hier even.

Kan een defecte weerstand of die groene dingen rondom de knop. Zijn dat ook condensatoren? mogelijk het probleem veroorzaken? Of is dat een bekend kenmerk als er een onderdeel in bijv het voor of eind versterkers gedeelte defect is.

DSC00922low.jpg

DSC00925low.jpg

Laatst gewijzigd:
shit hoe krijg je die foto,s zoo groot
ik moet altyd een eind verkleine

ciaatje
Kan een defecte weerstand of die groene dingen rondom de knop. Zijn dat ook condensatoren mogelijk het probleem veroorzaken

kijk asje de condensatorretjes vervangen hebt ....?
hoezoo vraagje dan of de "groene dingen rondom de knop. Zijn dat ook condensatoren:stupid :engel: ÿoke

dat printje met compnenten is waarschynlijk een schema / filtertje
bestaat uit weerstanden en conden satoren .....0

verder zoui ik

"Koude las" misschien ? Wanneer je bij het solderen van componenten de tin niet goed laat doorvloeien kun je een slechte verbinding krijgen. Meestal ziet deze verbinding er ook wat minder glimmend uit dan de overige. Even goed kijken en opnieuw verhitten van de doffe verbindingen zou dan de truc wezen.

Kan een defecte weerstand of die groene dingen rondom de knop. Zijn dat ook condensatoren? mogelijk het probleem veroorzaken?

Ja, dat zou kunnen maar een defecte weerstand of condensator is meestal met een tikje niet te repareren dus erg onwaarschijnlijk.

Nou ja tikje, het is meer dat je bij elke stand van de knop even het geluid hoort wegvallen
en/of deze op 1 kaneel weer terugkomt en vervolgens 2. Daarnaast hoor je wel ff een GRROOOOM.
Waaarom ik zeker weet dat het de potmeter zelf niet is:
eerst had ik deze vervangen door eentje die ik via marktplaats had nadat het schoonmaken van de potmeter intern niet goed gelukt was,
zeg maar de knop was daardoor gaar geworden. Toen heb ik de treble en de bass omgekeerd en het probleem verplaatste zich niet.

Origineel geplaatst door R-ond
shit hoe krijg je die foto,s zoo groot
ik moet altyd een eind verkleine
kijk asje de condensatorretjes vervangen hebt ....?
hoezoo vraagje dan of de "groene dingen rondom de knop. Zijn dat ook condensatoren:stupid :engel: ÿoke

Ik zei alleen de elco's. ;)

De foto's zo groot gebeurd gewoon door je foto ergens te uploaden en
er hier een link naar te plaatsen.

Ik kan dit niet repareren. Vader wil z'n apparaat ook graag weer terug.

Iemand van classicaudio.com schreef:
Time to get serious. With an oscilloscope, or VOM set to ACV, trace
the signal and find out where it drops out.

maar ja, ik heb alleen een multimeter. Dus zal nog maar een paar componentjes
domweg vervangen en dan gaat ie weer terug naar de woonkamer. Dan maar
met een klein defectje. Is toch niet al te boeiend.

Zo'n windows oscilloscope is misschien nog een optie, maar dan wel met
een hele oude geluidskaart lijkt me, straks blaas ik ineens zo'n ingang op.

http://www.zelscope.com/

Maar met gewoon een multimeter kan je toch ook gewoon het signaal volgen?
Ik bedoel het blijft toch stroom. Dus als ik op diverse punten ga meter terwijl
ik aan de basknop draai, zou dat wat kunnen opleveren?

Tja, een cursus foutzoeken is op deze plek misschien niet juist en zonder een schema ook nogal moeilijk, maar een paar dingen die ik zou controleren;

* Weet je zeker dat het in de klankregeling zit ? Reageert te eindtrap goed met een andere voorversterker ? Of andersom, wanneer je met de voortrap een andere eindversterker aanstuurt, gaat het dan wel goed ?
Zo kun je de helft van de schakeling al uitsluiten van foutzoeken.

* Meet op de ingang van de eindtrap / uitgang van de voorversterker . Staat daar een DC component die verandert wanneer je aan de klankkleur draait ?
Zo ja, check je uitgangs C'tjes of Elco's

* Je schrijft Daarnaast hoor je wel ff een GRROOOOM Ik stel me dan daar iets van een halve seconde of zo bij voor. Dat zijn periode tijden (T=R x C) die je met de C'tjes en R op de foto niet haalt. Mijn eerste insteek zou dan ook de Elco's wezen of, nogmaals, rotte soldeerverbindingen. (Wat ik ook wel heb meegemaakt is dat mensen met hun Weller soldeerpistool zolang op een potmeter zitten te bakken en braden dat de koolstofbaan in de potmeter zo goed als weggebrand is)

* Weet je zeker dat die twee elko's op de foto de juiste zijn ? Zo te zien waren de vorige knap forser. Dat zegt niet alles, maar is zeker de moeite van het checken waard.

Het blijft natuurlijk in het donker zoeken zonder schema, dus probeer eens een schema op te duikelen. Het printje op de foto lijkt me een simpel T filter toe en daar kan niet zoveel aan kapot. Wat me verder opvalt is dat ik maar één transistor zie zitten terwijl dit kennelijk een stereo klankregeling is :confused:

Enfin, succes met je speurtocht.

Origineel geplaatst door renema

* Weet je zeker dat die twee elko's op de foto de juiste zijn ? Zo te zien waren de vorige knap forser. Dat zegt niet alles, maar is zeker de moeite van het checken waard.

Ja, 100 en 47Uf. De gene die ik heb gekocht waren wat kleiner in formaat.

en bedankt voor je bericht!

Back