Cubase SX-3 : kanaal 1 valt weg op synthesizer

Doc. Mellotron

Nieuwkomer
Hallo,

Bij opstarten van Cubase SX-3, en ook tijdens editen valt kanaal 1 weg op mijn Roland XP-50.
Dit kanaal wordt aangestuurd via MIDI, vanuit Cubase SX-3. Ik heb dit probleem niet met de andere kanalen.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het volume softwarematig op 0 wordt gezet in m'n XP-50. Alle parameters lijken O.K, zowel in Cubase als op m'n synth.

:stupid

Enig oplossing is m'n synthesizer uitschakelen en dan weer aan, dan komt kanaal 1 er weer door...
Ofwel Kanaal 1 niet gebruiken, maar dat kan niet de bedoeling zijn!!!
Er worden geen volumecommando's, noch Sys-ex enz. verstuurd vanuit Cubase...

Iemand reeds hetzelfde tegengekomen? Instelling in Cubase??

Hoe kan ik het kanaal waarop MIDI wordt verzonden wijzigen in Cubase???

Thanks to Ya-all voor een oplossing!!!!

Doctor Mellotron

met kanaal bedoel je een MIDI part in de xp50 of bedoel je een audio uitgang?

Ik heb ook al gemerkt dat cubase soms na het opstarten óf na het op STOP drukken er blijkbaar een volume CC gestuurd wordt via midi ch 1 waardoor (in mijn geval) het 1e kanaal op mijn DDX 3216 (digitale mixer die met midi aan cubase hangt) dicht wordt gezet.

Ik weet ook niet hoe dat komt. Mogelijke oplossingen:
Als ik me goed herrinner ziten er in de preferences van cubase ergens wat opties die het gedrag van cubase bepalen na het indrukken van de Stop functie (zoiets als "Rest after stop", weet niet precies meer). Kijk eens wat er gebeurt als je daar wat mee gaat rommelen.

Óf je kunt in de XP50 inkomende CC data uitfilteren. (nadeel is dat je dan dus geen CC data meer kunt gebuiken voor volume, panning of andere CC gerelateerde automatisering)

Óf, je kunt MIDI-OX installeren op je computer. Hier kun je ten eerste ZIEN wat voor midi data er verstuurd word, zodat je kunt kijken wat er gebeurt met de volume van midi ch 1. (moet ik zelf ook eens proberen trouwens...). én je kunt desgewenst specifieke midi data richting je XP50 filteren.

Wat betreft je laatste vraag: Wat bedoel je daarmee? Het ligt er gewoon aan welk midi kanaal je in je midi track hebt gekozen.

Succes!

Thanks Meesha74,

Met kanaal bedoel ik idd. part op mijn synth.

Ik ga zoals je voorstelt eerst even die MIDO-OX installeren... Dacht ook al in dezelfde richting in de vorm van een hardware MIDI-logger zoals je kan vinden in Elektuur of zoiets...

Eenmaal deze data ontrafeld ga ik wel in de SX-3 setup instellingen prutsen. Ga nog geen controller commando's disabelen, want daar werk ik toch regelmatig mee...

Mijn laatste vraag:

Normaalgezien is er een ontvangstkanaal voor alle MIDI-data. Op mijn XP-50 kan ik de RX_channel instellen op 1 van m'n 16 kanalen (parts) van m'n performance. Op deze part worden dan alle data ontvangen, ook voor de andere kanalen. Heb al zitten denken dat Cubase die ergens via channel 1 verstuurt en zo wat andere data wijzigt zoals die volume CC.
Zou alleen niet weten waar ik die moet instellen. Of geldt dit enkel voor Sys-ex commando's?

Bon, eerst die MIDI-OX even uitproberen, ik laat je iets weten!

Greetz en thanks,

Dr. Mellotron!

:okdan:

Back