Begrippen voices, timbres, programms, ...

pickart

Nieuwkomer
Hallo,

Ik leid uit andere threads ook af dat het voor sommigen ook niet duidelijk is wat volgende begrippen betekenen.
Als je brochures over synths leest worden verschillende namen voor dezelfde items gebruikt.
Zo heb ik het ook moeilijk met:

voice, stem, timbre, multitimbral, patch, program, layers, ...

Voor mij een timbre een basisklank bestaande uit een aantal oscillatoren, niet?
Een stem (=voice) kan uit een aantal timbre bestaan, niet? Deze stem kan je dan opslaan (= program = Patch?)

Multitimbraal slaat nop het aantal stemmen (=programs) die je kan aansturen met een sequencer, juist?
Ik denk dat multitimbraal ook gebruikt om aan te geven dat je om een stem te maken 4 timbres kunt gebruiken (4 x multitimbral = 4 layers???)?

Polyphonie slaat dan op het aantal stemmen dat je gelijktijdig kunt aanslaan op een klavier, juist?

Bestaat er ergens een goed woordenboek (op internet eventueel) van synthersizer begrippen?

Wie kan er hier duidelijkheid scheppen?

bedankt,

PP

voice=stem= het aantal noten dat je tegelijk kan horen uit 1 synth

timbre=de klank of klankkleur

patch=program=een geluid uit een synth

multitimbral=een synth waar je meerdere geluiden tegelijk uit kunt halen

layers=een geluid dat weer opgebouwd is uit meerde geluiden (lagen)

Origineel geplaatst door The Poisoner

aan multibral zou ik toevoegen dat de multitimbrale parts via afzonderlijke midi kanalen kunnen worden aangestuurd.

Dus 16 parts multitimbral, 16 geluiden naast elkaar.

Origineel geplaatst door The Poisoner

Nu spreek je van een 'geluid': bedoel je dan een patch als ik jouw definities lees? Zijn die 'meerdere geluiden' dan timbres in jouw def van layers?

PP

Een patch (of program) is in mijn ogen een verzameling parameters opgeslagen in het geheugen van een synth (als die aanwezig is natuurlijk)... dus maw hoe alle osc staan ingesteld, hoe de ADSR is ingesteld, de filters, LFOs etc etc... al die parameters samen zorgen voor een bepaald geluid wat eruit komt als je een toets indrukt...

patch ofwel preset. beschrijving zie boven. alle knopinstellingen samen vormen een bepaald geluid.

als je meerdere patches op elkaar stapelt dan heb je een layer.

Het is nog al verwarrend omdat verschillende fabrikanten verschilende termen gebruiken.

Helemaal onderop in de 'keten' zitten de oscillatoren (meestal of een VA oscillator of een sample)
Soms worden deze oscillatoren ook elements genoemd.

Een of meerdere van deze oscilatoren samen is een voice or een stem (dit hangt uiteraard van de synth af). Met informatie erbij over de filters, eveloppen, lfo's etc. noemen we meestal een program (of een patch). Een bassstation heeft 2 oscilatoren per program. Een yamaha AWM bak heeft er meestal 4.

Veel synths hebben ook een performance of een combi modus: waarin een aantal (meestal 2 of 4) van deze programs gelaagd (gelayerd) worden gebruikt. In een nieuwe Yamaha of een Roland PCM bak zijn dat er meestal vier op een oudere Casio PD synth zijn dat er twee. Een performance patch gebruikt dus meerdere stemmen tegelijk.

Polyphonie geeft aan hoeveel stemmen je tegelijk kan gebruiken: meestal worden op PCM ('Rompler) bakken het aantal oscilatoren / elementen geteld op VA machines worden meestal het aantal stemmen uit de programs dus geteld. Dus de 3 oscillatoren op een Novation synth kosten maar een stem terwijl de 4 elementen uit een Roland bak gewoon ook 4 stemmen kosten.

Multitibraliteit is het aantal verschillende stemmen dat een synth tegelijk kan weergeven.

Een preset is een voorgeprogrammeerde patch (dat kan dus zowel ene program zijn als een performance).

@bazziman:
oscillatoren?
filters?
enveloppen?
lfo's?
AWM?
PCM?
Rompler?
VA?

8o)

Polyfonie:
1 noot aanslaan kost 1 stem, ook wel voice genoemd.
een akkoord aanslaan kost bijvoorbeeld 3 voices.
Polyfonie geeft aan hoeveel voices tegelijk gebruikt kunnen worden. gebruikelijk is 1stemmig (monofoon) ; 2stemmig (duofoon) ; 4stemmig polyfoon ; 6 stemmig polyfoon'; 8 stemmig polyfoon .... 100 stemmig polyfoon.

Nou vraag je je af wat het nut is van 100 stemmen op een synthesizer met maar 61 toetsen.
Daar komt multitimbraliteit om de hoek kijken.

Multitimbraal betekent dat je meerdere geluiden/patches/presets tegelijk kunt gebruiken. Hier kom je nog een begrip tegen: namelijk midi Parts. Elk part kan een geluid bevatten en apart worden aangestuurd. Je kunt dan bijvoorbeeld 1 part gebruiken voor een baspartij, en de volgende part voor strings, de volgende voor leads. Dan heb je dus 3 parts in gebruik.
Tegelijk gebruiken gebeurt ook met layers, waar de geluiden uit elke layer tegelijk worden aangesproken. Dan ben je dus aan het stapelen.

Terug naar polyfonie:
Als je op 3 verschillende parts (of een 3voudige layer) een akkoord speelt van 3 noten, heb je dus een polyfonie nodig van 3x3 = 9 stemmen. Heeft je synth maar 8 stemmen, dan vindt meestal note stealing plaats. Dat betekent dat de eerst gespeelde noot wordt afgebroken en de laatstgespeelde bij de verzameling komt. Het kan daarentegen ook zo zijn, dat de 9e en verdere noten gewoon niet hoorbaar zijn.

Een performance kan dus ook behoorlijk wat polyfonie opeisen.
Pfoe hoop dat dit beetje helder is :)

Laatst gewijzigd:
Bedankt allemaal.
Ik denk dat de opmerking dat de fabrikanten ook wel eens begrippen durven te verwarren dan terecht is.

Ik heb bvb. een MicroKorg waar over 2 timbres wordt gesproken die ik kan layeren. Hier worden dan stemmen bedoeld.
Ik kan programs of patchen maken bestaande uit 1 of 2 timbres.

Anderzijds spreken ze dat het apparaat ook 2xmultitimbraal is, dus hier gaat het dan om 2 patches tegelijk aan te sturen.

Correct me if I'm wrong.

PP

Uit de PC tijd (en verschillende handleidingen zoals de yamaha tx16w) worden "voices" ook wel aangehaald als sample of instrument.
Of klank.. Je erg verwarrend allemaal. Volgens mij geeft iedere fabrikant zijn eigen draai aan de termen.

Back