hulp nodig met maken basekick

actionHank

www.n00b.nl
naast het afmixen van een track vind ik het maken de basekick toch wel een van de moeilijkste dingen. wat ik dus wil maken is basekick die gewoon lekker aanwezig is zonder dat hij te overdreven word.
als ik er eentje jat dan voldoen ze vaak niet aan wat ik graag wil dus kwil dat nu zo onderhand wel s zelf leren. kheb al diversen pogingen gewaagd, beetje klooien met compresse,eq meerdere basedrums en dan eq-en enz enz. maar meestal word het inplaats van KICK een groot gerommel. kweet dat t gewoon oefenen, oefenen en oefenen is maar als iemand mij wat tips zou kunnen geven, of nog beter een voorbeeld dan zou ik dat geweldig vinden, kheb nu t idee dat ik nu op een spoor zit wat nergens toe leid.

als je het met een VA/analoge synth wil doen:

envelope met rorte decay op de amp
envelope met korte decay op de pitch

bij bijde envelopes het sustain level op 0 zetten en de attacktime ook.

met deze patch kun je goed zien hoe een kick nu precies gemaakt wordt: de patch draait in ABOX228 en is te downloaden hier: is wel PC
http://www.andyware.com/abox/ , installeren en dan in de gallery de JAMBOT #13, de 'casio revenge' downloaden.
in de wave out module je geluidskaart selecteren, op PLAY drukken en dan zou het moeten werken.
als je zoekt in het zwarte scherm , beetje slepen met de muis, dan zie je ergens precies hoe die kicks en snares nu gemaakt worden.
het is niet 123 gebeurd, maar.. het is wel leerzaam.veel suc6

Ik heb mischien wel een leuke tip voor je,
Je neemt een korte attackkick met een goeie sound
om hem nog wat op te vetten doe je er een doodgewone sinusgolf onder.
Je mixt ze op 2 kanalen om een goeie afstelling te krijgen en daarna douw je het hele zooitje door een limiter.
Ook kan je aan de slag met de envelope curve van de attack kick en vooral werken met de release klein beetje extra kan wonderen doen voor een korte kick.

Have fun;)

een andere manier om aan je kicks te komen:

een andere manier om aan je kicks te komen:

gebruik eens drumsynth of stomper: http://www.master-zap.com/stomper/
qua EQ weet ik ook niet veel.
ik kloot meestal met wat EQ en een compressor.

en idd soms kun je der ook een sinus onder plaatsen bijv. zoals Faab al meldde.

voor een goede kick heb je een 8 stage ENV nodig voor zowel de PITCH als VCA.
je kunt het best ff editen in bijv sound forge... gebruik hiervoor de FM optie waarbij de 2 operators (oscs) elkaar moduleren. zet de waveform van beide operators op sinus. freq-1 op 300 en freq-2 op 0!
volume van env-1 op -3db en env-2 op -75db (dit is dus de scaling depth voor de pitch env)

gebruik een sinus als waveform, laat deze benden (binnen zeer korte tijd) van +/- 300hz naar +/- 22hz en daarna laat je hem verder uitsterven naar 0... de sound moet totaal ong. 300msec duren.
verder de VCA, geef aan het begin een paar peaks mee op deze ENV. bijv 2 die vlak na elkaar komen waarbij de 2e ong de helft in volume is als de eerste... daarna ENV laten web-ebben...

tiz nu nog ff wat expirimenteren dus... 8)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
met deze patch kun je goed zien hoe een kick nu precies gemaakt wordt......

hehe idd Naton die is zeker gaaf om te luisteren! maar euh het is voornamelijk filterwerk hoor, verplaats dat punt op die Z-Plane maar eens... kijken wat ie doet! ;)

p.s. hoe zit dat met jouw... ABOX al gekocht dan? LOL!!! :D

Laatst gewijzigd:
Aanvullende info:

Aangezien je vanaf de kick vaak niet meteen weet waar je song heengaat
moet je er rekening mee houden dat je je kick rond de eindmix
(of mischien tijdens de song, wat je het makkelijkste vind) opnieuw
zal moeten eq'en om hem echt tot zijn recht te laten komen. En daarbij
mischien in lengte (decay) wat zal moeten aanpassen. Muziek is en
blijft een creatief process, doe het zoals jij het goed vind klinken.

Back