HD partitie voor streaming

Jorix

Stamgast
Hallo. ik heb net een 250 gb sata schijf gekocht. als je partities maakt schijnt de binnenste of buitenste partitie het snelst te kunnen lezen en schrijven. Ik wil dus de snelste gebruiken voor streaming en freezing van tracks in ableton live.

Wie weet welke dat is en hoe je dit moet aanpakken met formateren en partities maken?

Origineel geplaatst door travelan
Mij lijkt de binnenste partitie.. daar zijn de banen korter van.
Maar ik kan het ook fout hebben :D
dacht de buitenste :)

welk OS gebruik je?
windows kan zelf partities maken (schijfbeheer)

start : uitvoeren
compmgmt.msc

dan opslag, schijfbeheer
moet je waarschijnlijk schijf 1 hebben

rechts klikken, nieuw volume maken
en dat doe je per partitie
vervolgens kies je de grootte in MBs (1gb = 1024mb) en kies je het bestandssysteem
vervoglens zal ie gaan formateren en verschijnt je partitie

PS
maak geen dynamische schrijven
kan je gelul mee krijgen

Origineel geplaatst door Jorix
bedankt! maar moet ie dan eerst geformateerd worden? ik wil zeg maar 1 snelle partitie voor ableton en een andere voor. backup filess en andere zooi zeg maa
snelformatteren kan ook hoor
is alleen niet aanbevolen

ik heb zelf 3 partities
1 voor tracks
1 voor samples / backup
1 kleinetje voor de snelheid
(in die volgorde)

Origineel geplaatst door Ramoonus
snelformatteren kan ook hoor
is alleen niet aanbevolen

ik heb zelf 3 partities
1 voor tracks
1 voor samples / backup
1 kleinetje voor de snelheid
(in die volgorde)
Ik denk dat je niet begrijpt wat Jorix bedoelt. Hij bedoelde een partitie waar hij snel I/O operation op kan uitvoeren, niet het snel formatteren ervan. Verder heb je wel gelijk.

Origineel geplaatst door travelan
Ik denk dat je niet begrijpt wat Jorix bedoelt. Hij bedoelde een partitie waar hij snel I/O operation op kan uitvoeren, niet het snel formatteren ervan. Verder heb je wel gelijk.

maar moet ie dan eerst geformateerd worden?

en ik vertel hoe ik het heb,ook al is er niet om gevraagd

enne jorix
hoe verder naar buiten hoe beter
heb je wel echt 100gb nodig voor een paar projecten?

ok bedankt! 100 is wel erg veel idd misschien 40 a 50

freezing in ableteton kost veel ruimte odat dat in 24bit gaat. ik heb op dit moment maar 1 schijf op 3 partities. daar zit os op samples en alles zeg maar. daarom krijg ik problemen met de freeze functie. is het trouwens daarom ook handig om samples te laten staan op de eerst schijf met de os en de andere te gebruiken voor feerzeing? of is dit allemaal erg marginaal?

binnekort prik ik ook nog een amd dualcore 4200+ erop dus freeze zal dan ook minder noodzakelijk worden.

Origineel geplaatst door Jorix
freezing in ableteton kost veel ruimte odat dat in 24bit gaat. ik heb op dit moment maar 1 schijf op 3 partities. daar zit os op samples en alles zeg maar. daarom krijg ik problemen met de freeze functie. is het trouwens daarom ook handig om samples te laten staan op de eerst schijf met de os en de andere te gebruiken voor feerzeing? of is dit allemaal erg marginaal?
het voordeel is dat je windows opnieuw kan installeren zonder je soundbanks aan te tasen
scheelt tijd als je vaak opnieuw installeerd
performancewinst is denk ik niet echt groot

dat zou nu ook al kunnen omdat ik samples wel op losse partitie heb staan op me eerst schijf. hoe dan ook ik denk dat het wel beter gaat draaien doordat ableton een dedicated schijf kan gebruiken die niet door windows en andrere software wordt gebruikt

Ga je nou een schijf toevoegen of een partitie?

Een partitie heeft namelijk weinig tot geen positieve invloed op de snelheid van je schijf.

Wat je wilt is 2 aparte schijven, 1 voor windows/applicaties en een andere voor audiodata. Dan kunnen je OS en je audio applicaties beiden individueel schijftoegang krijgen zonder elkaar in de haren te zitten.

Backup van je werk op dezelfde schijf zetten is alleen als je per ongeluk je project wegmietert.
Maar als die schijf kaduk raakt ben je nog de sjaak.

Snelheid per partitie zou je kunnen meten maar vraag me af of dit in de praktijk iets uit maakt.

Overigens is het met veel harde schijven zo dat als ze niet binnen de eerste 3 maanden kapot gaan ze meestal wel 4 jaar uit gaan houden en daarna de kans tot uitval weer gaat toenemen.

Een externe harde schijf die je alleen voor backuppen gebruikt heeft zo z'n voordelen omdat hij (waarschijnlijk) vaak uit staat en dus ook niet zo snel slijt.

Back