ADAT? Digitale Mixer? confused

travelan

Synth liefde
een grote paddestoel, rood met witte stippen.
Hey,

Wie kan mij uitleggen wat ik nou precies kan met een mixer met ADAT in/uitgang en een soundcard met ADAT aansluiting?

Betekent dat dat je als je een digitale mengert met 8 kanalen via ADAT naar je soundkaart stuurt je dus in feite 8 ingangen hebt op je geluidskaart?

En oja, ik zie ook vaak de term "meterbrug" staan als ik op dit onderwerp zoek, wasda? Of heeft het er helemaal niks mee te maken?

Nog een edit: Nu ik toch bezig ben, wat is dan eigenlijk S/P DIF?

Laatst gewijzigd:
Adat en SPDIF zijn beide digitale protocollen. Zie hier de beschrijving van SPDIF in wikipedia. SPDIF is de consumentenversie van het AES/EBU protocol. Adat werkt met een lichtsignaal, vandaar dat Adat ook wel eens 'lightpipe' wordt genoemd. hier de beschrijving van Wiki voor adat.

Om je vraag over de mixer te beantwoorden: De adat-aansluitingen op je digitale mixer werken net zo als de analoge aansluitingen. Maar in plaats van dat er analoog geluid in en uit gaat, stuur je via je adat poorten een digitaal signaal erin en eruit. Je mixer heeft het vermogen om dat om te zetten naar geluid (converteren). En ja, die adat poorten op je soundcard betekenen dat je daarmee 8 kanalen erin en eruit kan sturen. Let wel: adat draagt niet meer dan 8 kanalen 24-bits/48KHz. Dus als je wilt werken met 96KHz moet je zorgen dat je kaart het SMUX-protocol ondersteunt, hetgeen inhoudt dat je 4 kanalen op 96 KHz kan versturen.
De kwaliteit van de conversie is nogal belangrijk. Vandaar dat professionele studio's klauwen met geld besteden aan dure converters. De onboard converters van digitale mixers zijn over het algemeen niet echt geweldig, maar in een hobby-omgeving voldoen ze prima.

Een meterbrug is niks meer dan een visuele weergave van het volume van je signalen. Is het een hard signaal dan schieten de lichtjes omhoog naar op je meterbrug. Is het heel zacht dan zie je nauwelijks wat gebeuren. Het is een hulpmiddel bij het mixen, met name bedoeld om niet in het rood te schieten (te veel gain).

Deze vragen had je waarschijnlijk voor jezelf al kunnen oplossen met behulp van wiki of google of anders de zoekfunctie van het forum.

Back