Origineel geplaatst door MSDOS
Betreft een volgende versie Capybara weet ik net zo veel als iedereen op dit forum
Maar je kan de Capybara DSP's niet vergelijken met een CPU! Om daar een beter beeld van te krijgen; het komt bij mij over dat men beweert dat CPU zich kunnen meten met het realtime aspect van bijvoorbeeld een ProTools TDM systeem. Dat is dus niet te vergelijken!
Keep dreaming!
En toch onstaat er momenteel, zeker door het gebruik van meerdere core's in een cpu, een periode waarin deze 2 methoden ERG dicht bij elkaar gaan liggen.
Als jij een Quadcore systeempje hebt waarbij 2 cores compleet beschikbaar zijn voor andere taken dan OS gerelateerde zaken heb je het met de huidige cpu's echt wel over een berg rekenkracht.
Deze trend zal zich zeker doorzetten en de beschikbare rekenkracht in de gemiddelde pc groeit dan ook veel harder dan de beschikbare rekenkracht in de gemiddelde DSP bak (VA's meegerekend).
Dat je een DSP wat betreft functionaliteit totaal niet kunt vergelijken met een CPU ben ik 100% met je eens overigens.
Je moet je voorstellen dat een 2.4Ghz Quadcore Intel cpu ~30000MIPS doet (Miljoen instructies per seconde) terwijl een DSP in bijvoorbeeld een Virus TI (ene redelijk krachtige VA) ergens tussen de 3000 en 4000 MIPS zullen doen (beiden DSP's samen).
Nu kunnen we deze performance gewoonweg niet direct vergelijken. Een DSP die 1000 MIPS doet zal beter presteren dan een CPU die 1000MIPS doet.
Maar je kunt je voorstellen dat een Multicore cpu die 30000 MIPS doet dus echt wel VEEL rekenprotentie heeft. De vraag is echter, wanneer wordt dat er uitgehaald.
Ik denk dat de komende jaren, mits developers leren met multicore/threading om te gaan, de munt wel eens de andere kant op kan gaan vallen. Zeker gezien het feit dat een cpu goedkoper is geworden dan een DSP die een factor 8-10 minder rekenkracht bezit.
Een DSP blijft zeker geschikter voor een dedicated digitale synth, zonder twijfel. Maar als de cpu markt zo blijft lopen als nu dan hebben we binnen enkele jaren machines ter beschikking die 150000 Mips doen.....en dat is met dezeklfde uitgave gewoon onmogelijk met DSP's.