Budget Sample-keyboards: wat zijn de verschillen?

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik ben op zoek naar een budget sample-keyboard (géén casio !!!); prijs rondom de € 100,-. En nou ben ik de weg een beetje kwijt.
De eerste vraag die zich opdringt, is: wat zijn nou de grote verschillen tussen de rolands W30 en de S50 (modules even buiten beschouwing). Welke van de twee heeft nou ook een synth-engine aan boord, en welke een sequencer? Is die synth-engine voor layering nou eigenlijkessentieel, of is het onnodige opsmuk?
Wat zijn de sampling-verschillen (sampling-tijd, hertzen, etc..)? Kwaliteit van de toetsen ook belangrijk?

Nou kun je voor (héél) weinig ook een Akai S-xxxx scoren (moet er wel via midi een keyboard aan). Wat zou nou een goede reden zijn om toch voor zo'n Roland sample-keyboard te kiezen, en níet zo'n Akai aan één van m'n keyboards te hangen?

Graag jullie reactie, en ik hoop dat meer mensen iets aan deze discussie zullen hebben.

Groeten,
Pjeut.

Het verschil tussen S50 en W30 is hoofdzakelijk:

W30:
Sequencer aan boord (8 interne tracks en 16 externe) (te vergelijken met Super MRC van de MC-serie)
8 parts multitimbraal
8 individuele mono outputs
floppy drive
Groot LCD scherm
Aantal waves in ROM
mogelijkheid tot SCSI uitbreiding zodat je ook een CD-ROM kan aansluiten (enkel propriety roland formaat)
-> workstation

S50:
Sequencer enkel als je daarvoor de geschikte software gebruikt
4 parts multitimbraal
weet niet hoeveel outputs
floppy
klein tekstscherm, maar dit valt te verhelpen door een composite monitor aan te sluiten
mogelijkheid tot RC100 aansluiting
-> sampler/synth die min of meer als workstation kan ingezet worden.

Beide modellen beschikken dacht ik over dezelfde filters en syntheseparameters (maar het kan zijn dat ik me daar in vergis).

Als je de keuze hebt, zou ik voor een W30 gaan.

Er kunnen nog andere verschillen zijn, maar daar moeten de anderen dan maar wat over schrijven.

Een Akai S1100 (die kan ik vergelijken) klinkt wel anders: stereo en 16 bit. Dit is cleaner, maar de 12/16 bits van de W30 maken hem net zo beter geschikt voor gruizige klanken.

Hopelijk ben je hier wat mee :okdan:

:doei:

Danny, dank je wel...

Danny, dank je wel...

Ik dacht al dat die S-50 aanzienlijk minder te bieden heeft dan de W-30.

Nou heb ik op marktplaats ook een DJ-70 mkII zien staan. Prijs weet ik niet.
Kent iemand dat apparaat? Heeft aanzienlijk meer sample-tijd, en dat is toch wel een belangrijke pré. Daarnaast lees ik lovende verhalen over makkelijk samplen en meteen gebruiken.

dus graag info over de Roland DJ-70 (mkII).

Back