Hammond orgels... Hoe werken die..

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola,

Misschien een domme vraag, maar toch stel ik hem....

Hoe werkt een Hammond orgel?
Heeft ie een paar master VCOs, die met slaves een verdeeld worden over een octaaf?
Heeft ie veul VCOs?
Heeft ie geen VCOs, maar lucht om daardoor geluid te maken..

Maak me gek, dat is namelijk precies wat fiftyfootcombo vanavond bij mij gedaan heeft..

p.s. Iemand anders mag me ook vertellen waarom ik met mijn (electronisch) orgeltje vroeger een polifonie van 50 (natuurlijk geen ENVs op filters, maar toch) kon bereiken.... Dat Master / Slave OSC gebeuren moet verder onderzocht worden.....

Toch?

Of is het de muziek, drank, lollies of een nep snor, die op dit moment mijn gedachten bepaald...

Die toonwielen zitten toch alleen in Leslies? Of niet? Lieslie-boxen..

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die toonwielen zitten toch alleen in Leslies? Of niet? Lieslie-boxen..

Neen,

Wat uit de Lieslie-boxen komt is zeg maar een vibererend geluid, wat een Hammond zo speciaal maakt.

Volgens mij zijn de toonwielen de basis voor het uiteindelijke geluid.

leslie is niks anders als een effect. Een speaker die ronddraait en van het dopler effect gebruikt maakt. Het vormt niet echt de klank, het geeft alleen een demensie aan het geluid.

Ik heb me er wel over verbaasd dat mijn orgel 180 stemmig is en het keyboard dat ik daarna kocht 8 stemmig. Ik snap(te) er niks van. Ik denk dat er een analoog grapje met een wiskundige aard aan de hand is. Toonwielen zitten niet in een electronisch orgel, wel in een electromechanisch orgel.

Ik elk geval werkt het toekennen van een klank aan een toets absoluut niet zoals een synth. Mocht iemand het echt weten (bestaan die mensen nog), graag! Ik heb de schema's van mijn Eminent :luv: trouwens nog niet echt bekeken maar echt veel zit er niet in.

ehhhh ..

ehhhh ..

kabouters ? ... :D

maar een orgel werkt toch met registers ofsow ?
is een electronisch orgel dan niet gewoon een electrische aanblazing ?
en iets met elementen wat de trilling opvangt en vervolgens via een speaker laat horen ?

ik heb er ook de ballen verstand van... ik weet wel dat oude Korgs synths zoals de 700 serie ofsow
voor elke toets !!! een eigen vco had !

[zover ik weet mode]

toonwielen zijn toch soort van wielen (jaja!) met daarin een soort van golfvorm uitgehakt waar lucht doorheen geblazen wordt?

en die electrische orgels werkten toch met dividers? beetje zoals een solina (en oude roland synths!) ook werkt...
dan heb je aan 12 fixed-pitch vco's genoeg...

Hammond..

Hammond..

Al zoekend kom ik een geweldige one-liner tegen:

"A real Hammond weighs three or four hundred pounds, is thirty-plus years old and has two switches to turn it on. Anything else is something else." - Father Gino

Maar hoe ze werken.. nou dat zit zo:

De basis van het Hammond geluid is het tone-wheel. Dit is een ronde schijf van ongeveer 3 cm doorsnee, bevestigd op een ronddraaiende as. De buitenrand van dit schijfje bevat een 'patroon' van uitstulpingen en gaten. Door het ronddraaien van dit schijfje langs een electromagneet.. die omwonden is met koperdraad.. ontstaat een electrisch signaal. Dit wordt versterkt.. en hopsakee: geluid!

Maar.. eigenlijk is de Hammond een additieve 'synth'. Want één enkel schijfje genereert slechts een enkele toon, zonder boventonen (harmonischen). Na lang dubben en experimenteren kwamen de lui van Hammond er achter dat middels 91 toonwielen, alle benodigde klanken (binnen het bereik van het toetsenbord) gemaakt konden worden. Het indrukken van een enkele toets op een hammond zet dus meerdere toonwielen 'aan'.

In feite worden al die wielen aangedreven door slechts één enkele as.. maar er zit een heel ingewikkelde 'versnellingsbak' tussen om alle wielen op de juiste snelheid te laten draaien.

Omdat het 'koppel' van de Hammond motor nogal beperkt was (is), ontstaat er bij het aansturen van 'te veel' toonwielen een soort 'drift' in de snelheid van de hoofd-as. Dit leidt tot een soort 'ontstemming' van het hele bakbeest.. een effect wat door de jaren heen misschien wel nét zo beroemd is geworden als de Hammond orgels zelf.

Drawbars / Registers

Drawbars / Registers

Ehh.. tja dat met die drawbars. Dat is een bediening van de 'versnellingsbak' van de Hammond.. en zorgt ervoor dat er op andere manieren om wordt gegaan met de 'additie' van boventonen.

De aanduidingen 2' 4' 8' 5 1/4' etc.. komen overigens van de lengtes van de equivalente orgelpijpen (tja.. de Hammond-orgels zijn origineel bedoeld als 'virtual pipe-organs').

Bedankt voor deze goede uitleg..

We weten nu dus hoe hammonds werken..

Nu nog simpele electronische orgeltjes. Ik weet dat ze gebruik maken van Master VCOs.. In de nord modular kun je ook met master VCOs en slave VCOs werken. Zit daar de kracht in?

Origineel geplaatst door Slipperman
leslie is niks anders als een effect. Een speaker die ronddraait en van het dopler effect gebruikt maakt. Het vormt niet echt de klank, het geeft alleen een demensie aan het geluid.

ja dat zei ik ook................

En Jeroen, als dit op je kamer past heb je iets unieks:

(ik hoop dat de buren dat dan ook vinden, want denk niet dat deze een koptelefoonaansluiting heeft....)
205stops.jpg

Back