Input levels AD converter

Lotuz

quantizise kneusje
Ik heb gisteren een AD/DA converter met acht ingangen (waarvan twee met gain control) gekocht met het doel de individuele uitgangen van m'n samplers hiermee te verbinden zodat ik via deze m'n Creamware kaart op aparte sporen in Cubase kan opnemen. Dat werkt, maar ik loop tegen een probleem aan.

Het lukt niet om het geluid dat opgenomen wordt via de ingangen zonder gain control onder de 0 dB te krijgen maw alles overstuurt. Bij m'n S950 is het wel mogelijk om de geluiden die uit de individuele uitgangen komen, zachter te zetten om dit te corrigeren, maar dat gaat kennelijk niet bij m'n MPC60II.

Ik heb ook even de analoge uitgangen van een Minidisc speler aangesloten op twee ingangen zonder gain control en kennelijk moet ik ook het analoge uitgangsniveau van de MD speler een stuk omlaag draaien om onder de 0 dB te blijven.

Ik zou denken dat als het geluid vanuit de samplers/MD speler onder de 0 dB blijft, dat het dan ook opgenomen kan worden zonder te oversturen. Maak ik een denkfout?
:confused:

:eureka: Zit er niet toevallig een switch voor +4 en -10 db op je nieuwe converter? (alhoewel een MD meestal van zichzelf een -10 db signaal heeft, en dus eigenlijk ongeacht zo'n switch niet zou moeten oversturen...)

- En, wat is de schaal van de gain control op je nieuwe converter? Waarop heb je hem standaard staan?

-Wat voor een converter is het eigenlijk?

- Kan je die apparaten ook ff aansluiten zonder die converter ertussen (als je de middelen daarvoor hebt tenminste), is er dan verschil?

Laatst gewijzigd:
elke ad en ook da converter heeft een bepaald analoge referentie nivo voor 0 dBFS (digitale full scale) en blijkbaar heb je een ad/da converter gekocht met een lagere analoge referentie dan die op je sampler.

Anders gezegd digitale 0 dB zegt niks over hoe hard het er in het analoge domein uit je da converter komt

Meestal hebben de duurdere en betere ad/da converters een hogere of instelbaar referentie nivo voor 0 dBFS.

bijvoorbeeld mijn rme multifaces zijn instelbaar tussen

Reference 0 dBFS @ +19dBu, +13dBu en +2dBV

Meestal kun je in de specificaties opzoeken wat het maximale uitgangsnivo is van een apparaat.
Echter bij goedkopere apparatuur of van slechtere fabrikanten staat dit meestal niet in de specificaties.

Origineel geplaatst door Laurens O

- Kan je die apparaten ook ff aansluiten zonder die converter ertussen (als je de middelen daarvoor hebt tenminste), is er dan verschil?

Hmmm... Als ik de analoge uitgangen van de MD speler verbindt met de analoge ingangen an m'n Creamware kaart, moet ik ook het analoge uitgangsniveau van de MD speler een stuk (zo'n 4 dB) omlaag draaien om onder de 0 dB te blijven. Misschien moet ik het wel zoeken bij de Creamware kaart ipv de converter.

lijkt mij gewoon een gevalletje van -10dBV (ongebalanceerde) ingangen tov +4dBu uitgangen.

zowel die hoontech (helemaal blech) en die creamware (qua conversie blech) hebben ongebalanceerde in en uitgangen (afgezien van die 2 mic ins) dus dan ligt het maximale ingangs nivo zowiezo een heel stuk lager (-10dBV) dan professioneel nivo (+4dBu).

bovendien dat een converter staat geadverteerd met +4dBu gebalanceerde ingangen hoeft nog niet te zeggen dat ie veel headroom over heeft. Daar kwam ik achter toen ik een marian adcon had gekocht. (op zich een ok ding maar geen headroom dus)

keb die fout ook meerder malen gemaakt door verkeerde ad/da bakken te kopen ( marian adcon , en fostex vc8, creamware 8 i/o etc )

Ik heb zojuist een Behringer ADA8000 gekocht en daarmee werkt het wel allemaal zoals ik had gehoopt. Vraag me niet wat het verschil tussen deze twee converters is. Ik ben allang blij dat het nu werkt en ik weer verder kan gaan. :)

Back