nog een poging...monitors

okee omdat mijn vorige topic teveel vragen bevatte (?) en dus gesloten werd, hier nogmaals een beknoptere poging:

Ik ben dus van plan binnenkort een setje studio monitors aan te schaffen. Na veel lezen op deze site en de rest van het internet, heb ik mijn keuze beperkt tot:

Event 20/20 (475,- per set, passief)
Event PS6 (825 per set, actief)
Genelec 1029A (822,- per set, actief)

Ok dus gezien ik echt geen verstand heb van monitors, hoor ik graag van jullie welke keuze jullie hier zouden maken.
Liever niet met allemaal alternatieven aan komen zetten, (behalve als je echt een hele gegronde reden weet waarom die monitor veel beter is in dezelfde prijsklasse) want dan gaat iedereen weer zijn favoriete monitor noemen en schieten we niets op, ik heb expres de keuze al beperkt om dat te voorkomen.

Alvast bedankt. :)

tja ik denk toch echt dat je beter kan gaan luisteren.
wel een paar tips. ga niet op de klank af(klinkt raar) daar bedoel ik mee dat je niet een zet monitors neemt waarop je muziek beter klinkt dan dat het is. het is namelijk dan een vertekend beeld van de werkelijkheid. verder luister goed hoe laag, mid en hoog zijn. dus met een paar nummers die je goed kent.
als er bijvoorbeeld weinig laag uit een set monitors komt dan ga je dat er automatisch bij draaien.

alleen naar specs gekeken zou ik voor de events gaan. maar dat zegt uiteraard lang niet alles

Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar ik heb van een professioneel audioengineer vernomen
dat de Event 20/20 heel goede monitoren zijn. Het blijft uiteraard een persoonlijke voorkeur...
En het is een goeie test om muziek mee te nemen die je goed kent als referentiemateriaal
en de speakers daarmee eens goed te beluisteren. :)

Succes

heb die event 20/20 bass versie gehoord en de 20/20 "gewone" versie en
die bass zijn beter naar mijn mening, hebben idd wat meer " bass" hehe en
hebben een duidelijker middengebied, klonk een ouwe track die nogal modderig in het midden was
oke op de 20/20 , klonk die idd modderig op de 20/20 bass, dus denk dat je beter die 20/20 bass kan nemen, die events zijn vooral in amerika bekent, in europa hoor of zie je ze nauwelijks , weet dat ze in de studio van dr.dre staan !

dat had ik idd ook al bedacht dat die Bas versie beter was, hij is ook 2-3x zo duur dus dan mag dat ook wel. In Amerika zijn ze trouwens de helft goedkoper!! Dat is echt niet normaal meer.
Ik denkt toch dat ik voor de passieve ga dan, met een alesis versterker of zo. Of anders nog even doorsparen voor de actieve (of dan gelijk Genelec 1030, die zijn ongeveer dezelfde prijs).

Ik ken van 't rijtje alleen de 1029. Errug strakke monitor, maar te weinig bas om serieus dance/pop op te kunnen mixen. Dan moet je de sub erbij kopen, en dan ben je gelijk twee keer zoveel geld kwijt. Dus ga ik toch alternatieven noemen:

1030a: soort wereldstandaard in postproductiestudio's etc.

Anders: Mackie 624 en 824 (afhankelijk van hoe groot je studio is, niet zozeer je portemonee)
Of de dynaudio BM6A. Goed maar duur.

Als het goedkoper moet: Tannoy reveal active.

Hou er rekening mee dat deze monitors allemaal flink wat ruimte nodig hebben, vooral aan de achterkant. De Genelecs zijn de enige waarbij de gaten aan de voorkant zitten, maar zelfs die moet je niet tegen de muur of in 'n hoek zetten.

Origineel geplaatst door lo-fi

Hou er rekening mee dat deze monitors allemaal flink wat ruimte nodig hebben, vooral aan de achterkant. De Genelecs zijn de enige waarbij de gaten aan de voorkant zitten, maar zelfs die moet je niet tegen de muur of in 'n hoek zetten.

Kleine correctie: Genelec 1030's moet je of HEEL dicht tegen de muur zetten of heel ver:
Lees dit maar even:

http://www.genelec.com/faq/faq23.php

Niet luisteren he. :)

Ga nou gewoon eens naar de winkel met je favoriete CD en gaat eens luisteren.

Je gaat toch ook niet een nieuwe vriendin zoeken in een darkroom? :confused:

Tannoy System 800 is ook een optie, 850,- per set,

Ben er zelf zeer tevreden mee.

Origineel geplaatst door Nolet
Kleine correctie: Genelec 1030's moet je of HEEL dicht tegen de muur zetten of heel ver:
Lees dit maar even:

http://www.genelec.com/faq/faq23.php

Weer wat geleerd. Als je ze niet òp de muur plaatst, moeten ze er minstens 2.32 meter van af staan! Damn, dan staan ze precies halverwege m'n kamer! Dan maar tegen de muur aan, en alles eromheen en er achter zoveel mogelijk dempen. En dan wel oppassen dat de versterkers genoeg gekoeld kunnen worden.

Is nog niet makkelijk, 'n beetje goed geluid krijgen.

mijn tannoy reveal active's staan zo'n 15 cm van de muur..precies zoals in de manual geadviseerd wordt..

Olaf

Ik zit er aan te denken om over een tijdje die 1030a's aan te schaffen, er is hier vrijwel geen andere constructie mogelijk dan een centimer of 30 van de muur, maakt dit heel veel uit voor je geluid?

Ook vraag ik me af of een 1030 niet te veel van het goede is, ik werk in een 3.20x3.20 kamertje, maakt een 1030 veel verschil tov bv. een Tannoy Reveal?

natuurlijk ga ik nog een keertje luisteren, maar aan de hand van reviews en ervaringen van anderen, kun je toch in een bepaalde prijsklasse alvast een voorselectie maken. Je kan natuurlijk geen 20 monitors tegelijk beluisteren.
Ik denk dat het beter is eventjes door te sparen om dan in de klasse van Genelec 1030, Event 20/20Bas, Mackie HR624 uit te komen, duurder ga ik echt nooit halen en heb ik ook echt niet nodig.

Waarom geen Mackie HR 824 's ?

Ik weet een goed adres met de laagste prijzen ivm mackie

bel of meel eens; http://www.thomaokaze.be

moest je informeren ben je best dat je erbij verteld dat je hebt horen vertellen van een klant dat zij de beste prijs kunnen geven voor mackieprodukten.

(voor de rest is dat een tweedehandszaak en een povere site met gele nicotine akai-samplers in hun winkel:D, maar wat u ziet is niet altijd wat het in werkelijk is)

20/20 bass zijn naar het schijnt ook in dezelfde regionen als de mackies, qua laag kunnen weergeven.

Laat ons alvast iets weten hè!

:L

Origineel geplaatst door King of Snake
natuurlijk ga ik nog een keertje luisteren, maar aan de hand van reviews en ervaringen van anderen, kun je toch in een bepaalde prijsklasse alvast een voorselectie maken. Je kan natuurlijk geen 20 monitors tegelijk beluisteren.

Als ik jou was , zou ik de volgende voorselectie maken en deze monitors gaan beluisteren :

Event 20/20, Event PS6 ,Genelec 1029A

ik zou daar nog tannoys, mackies en alesis aan toe willen voegen....maar dan komt het grote probleem: volgens mij is d'r in NL nergens een winkel waar je fatsoenlijk naar al deze monitors kunt luisteren..

Olaf

Back