1 Krakende monitor

Theofiel

Ingeburgerd
Hoi,

Ik kwam laatst tot de ontdekking dat 1 van mijn KRK RP 5's monitors kraakt bij het weergeven van lage tonen. Ik vermoed zelf dat er iets in de kast resoneert, en het klinkt alsof dit de conus is... :confused:
Wanneer ik m'n vinger er lichtjes opleg ( met beleid natuurlijk) houdt het op.

Is er misschien iets stuk of is dit te repareren? Ze zijn nu ongeveer 1,5 jaar oud, zou het jammer vinden als ik deze nu alweer moet vervangen, want het is behoorlijk vervelend luisteren.

Vriendelijke groeten,

Theofiel

het kan zijn dat deze niet geheel meer gecentreerd is door een iets te grote uitslag tijdens het afspelen ooit een keer, dat veroorzaakt het schuuren van de spoel tregen de luchtspleet

Origineel geplaatst door Capstan cappy
het kan zijn dat deze niet geheel meer gecentreerd is door een iets te grote uitslag tijdens het afspelen ooit een keer, dat veroorzaakt het schuuren van de spoel tregen de luchtspleet

Precies, de speaker is dan opgeblazen.

Origineel geplaatst door ruudvee
Ja, je woofer is opgeblazen.
Nieuwe kopen dus.

Nou nou dat is wel erg kort door de bocht, aandelen bij KRK ? :D Zover ik uit zijn bericht op op kan maken werken ze nog gewoon en geeft de conus bij geluiden. Speakers (lees: de spoel wikkelingen) blaas je niet zomaar op, dan eerder de componentjes op het filter en gezien ze actief zijn wordt dat ook al onwaarschijnlijk aangezien de filters dan meestal voor de versterker zitten en niet erna.

Het verhaal van captain scappy lijkt me waarschijnlijker, of misschien met geluk hangt er een kabeltje tegen de conus aan die hoorbaar gaat trillen bij lage tonen.

hmmm dat zou wel erge zonde zijn. En raar ook want er hard heb ik ze nooit staan. Maar dat zal wel niet veel uitmaken...

Overigens werkt de monitor nog wel gewoon goed, ook in het laag, alleen er trilt gewoon iets mee alsof er zoals anoniempje zegt 'een draadje tegen de conus aanhangt'.

Stel dat de speaker opgeblazen is, kan ik hiermee dan terug naar KRK (of de winkel waar ik deze gekocht heb) of is er niets meer aan te doen?

Bedankt voor de vorige reacties iig.

Check wel heel goed of het echt de speaker is die rot is. Wij hadden hetzelfde probleem met onze KRK's rp6. De speaker rammelde bij lage frequenties dus hebben wij de speaker vervangen, maar na vervanging zat nog steeds de rammel erin, dus het is waarschijnlijk iets in de behuizing dat mee resoneert. Moet nog steeds een keer checken wat er precies mee mis is.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet Naut

tnx naut,

ja ik vind het zeer vreemd, zeker omdat ik altijd met beleid met de speakers omging.
Misschien dat er per ongeluk ooit een keer een te lage freq. met te veel vermogen voor dit probleem gezorgd heeft, maar dat durf ik niet te zeggen.

Het gekke is dat de speaker het gewoon prima doet, behalve dat gerommel wat bij bepaalde freq. in het laag aanwezig is :confused:

Als je nog garantie hebt zou ik gewoon terug gaan naar de winkel en het verhaal uitleggen en kijken of je een vervangende kan krijgen of dat zij het kunnen repareren.
Wij hebben ook altijd onze KRK's met beleid gebruikt (opnames alternatieve pop/rock), en vonden het ook bizar dat we ineens een rammel in een van de speakers hadden terwijl we nooit echt de speakers tot de max hebben gedreven, eigenlijk altijd op een prettig luister volume.
Als je de KRK RP serie openmaakt zal je zien dat deze is niet echt het toonbeeld zijn van netjes afwerken, dus het zou goed kunnen dat er iets in de binnenkant mee resoneert.

Succes ermee.

Groet Naut

Origineel geplaatst door Theofiel

Het gekke is dat de speaker het gewoon prima doet, behalve dat gerommel wat bij bepaalde freq. in het laag aanwezig is :confused:

Dat een opgeblazen speaker gewoon geluid geeft klopt wel hoor.
De spoel in n.l. niet doorgebrand maar de conus komt met de spoel tegen het metaal aan.
Dat is het gerommel dat je hoort.

Heb het zelf ook eens gehad met een SA speaker.
Gelukkig hadden wij een 24/7 servicecontract, dus de mannen kwamen de zelfde avond de speaker nog vervangen.

Back