rs7000 vraagje m.b.t program chances

LoFiye

Let there be rock!
Hallo!

Ik ben sinds kort eigenaar van een Yamaha RS-7000, en heb er inmiddels m'n overige hardware aan vast geknoopt. Nu heb ik een simpele vraag :D Waar kan ik de MSB en LSB opgeven om de banken van mijn externe gear aan te spreken? Het lukt me op zich wel via het 'edit' scherm, maar ik vroeg me af of er een makkelijkere manier is (in het mixer menu of iets dergelijks), want het is op zich niet nodig dat elke keer als ik de pattern afspeel, er weer een PC commando naar de hardware word gezonden.

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Gr,

Dennis

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door LoFiye
De vraag blijkt na wat zoekwerk in oudere threads al beantwoord te zijn.
ik wacht ... komt u maar :)

Ok, ik probeer het even samen te vatten :D

Ik heb zelf nog niet getest, maar zover ik het heb begrepen werkt het ongeveer zo:

Een program change is een speciale event, en speciale events moeten volgens de manual middels het 'edit' scherm in je track ge-insert worden. Het was makkelijker geweest (vind ik dan) als dit via het voice setup of de mixer had gekund, maar aan de andere kant is dat verder niet echt een probleem.

<even wat anders> Nu heb ik b.v. een JV-1010 met heel veel leuke presets aan boord, en ik vraag me dan wel weer af hoe ik makkelijk/snel langs de patches kan scrollen. Elke keer laatste waarde van je program change commando in het 'edit' scherm aanpassen en wachten tot de PC weer naar de JV word gezonden lijkt mij niet helemaal de juiste manier? De rest van m'n syntjes hebben geen/minder banken en sounds, en daar maak ik ze meestal toch zelf op.
</even wat anders>

Afijn, de program change staat nu aan het begin je van je pattern. Zodra de pattern looped zal er dus opnieuw een program change naar je hardware verzonden worden. Dit kan vervelend zijn als je synth tijd nodig heeft om de patch te laden, of als je net iets aan je synth getweaked hebt, en deze wijzigingen nog niet hebt opgeslagen.

De workaround lijkt te zijn: gebruik pattern A om je initiele program changes te vesturen, en ga vervolgens verder sequencen vanaf pattern B (waar je dan geen program changes in moeten zetten/uit moet slopen). Vanaf daar kun je dan dus vrolijk verder gaan met je track..

In Renoise kets ik de banken er in en scroll ik naar het juiste presetje. Tijdens het editten/afspelen stuurt Renoise verder geen program changes, en is dat probleem dus niet aan de orde. Ik hoopte dat de RS7K ook ongeveer op die manier zou kunnen werken :D Zo niet, jammer.. maar niet rampzalig.

Ik heb nog niet al m'n synths aan de RS7K hangen, en heb het allemaal nog niet goed kunnen testen. Misschien dat ervaren RS gebruikers het bovenstaande verhaal kunnen bevestigen of corrigeren.

Gr,

Dennis

De workaround lijkt te zijn: gebruik pattern A om je initiele program changes te vesturen, en ga vervolgens verder sequencen vanaf pattern B (waar je dan geen program changes in moeten zetten/uit moet slopen). Vanaf daar kun je dan dus vrolijk verder gaan met je track..
dat zei ik ;)

Da's waar ook! Die oplossing heb ik ook gevonden in oude posts. Ik was even kwijt waar ik wat precies waar vandaan heb, want ik heb nogal wat informatie m'n scherm zien passeren de laatste dagen! In ieder geval bedankt!

Wat ook kan is werken in song-mode, dan wordt er nix gelooped. Dat gebruik ik zelden, de pattern-chain mode is ook wel handy.

Back