Mijn TR8XL > huillie = tijd voor popcorn

Daredevil

Stamgast
Hoi allemaal. Ik heb een paar vraagjes.
Vandaag eindelijk mijn Event TR8XL's uitgepakt en beluisterd, nouja eentje dan. Vraag me niet waarom maar ik luister al heel lang naar 1 speaker.

OK. ik ben dus niet te spreken over het geluid van mijn Event TR8XL en probeer erachter te komen waarom niet :/ Ik vind ze zelfs lelijk klinken..
Ik heb alles gespeeld, van Blacksheep (Who da blacksheep!) tot Kim WIlde (You came!!!)

Mijn vragen:
1. Klopt het dat Studio-monitors wat bedompter klinkendan HiFi Speakers?
>Bedompter, Alsof een kleed over je HIFi speakers heen hangt, zo kinkt het geluid. Vocals en instrumentatie klinken niet "wijd/open" Vocals klinken zelfs wat "begraven in het mid en laag"
Of heb ik een gehoor beschadiging?
2. Worden nummers in de studio dan zodanig gamasterd dat ze gelijk klaar zijn voor fm-radio?
Wat bedopt dus. Of moet ik toch naar een gehoor-arts?

Volgende keer met een paar cd's naar een andere stad om monitors te beluisteren.. Ik ben niet zo blij eerlijk gezegd.
Ik denk dat ik er trouwens 1 weg ga doen, 2 is teveel...

Opstelling:

TR8XL
Op zwaarstatief met zand, 1 meter uit de hoek. ca. 60 cm van de grond, attenuator op min 1 kwart.
Mijn oren steken boven de speaker uit in luisterpositie.

Sony E70 HiFi speakers, 28 jaar oud, 1 meter van de hoek op vloer. verterker met gelduisregelaars op
TREBLE: 2/6de, BASS: 1/8ste (anders klinken ze erg hoog en het laag erg zwaar)
Speler: Sony cdp151 met origineel voorbespeelde CD's

Laatst gewijzigd:
Sorry, 1 speaker? :confused:

Zat + op de + en - op de - bij versterker en box?
Begrijp ik het goed dat je die versterker met 1 box belast?
Dus 1 box aansluiting wordt niet gebruikt op de versterker?
Das nie goe.

Euh.. Bij mijn sonys zaten de draden goed, en ja, de versterker stuurde 1 box aan.. (wel de balance naar1 speaker gestuurd natuurlijk)
En bij de Events hoef ik alleen 1 ader naar 1 speaker te sturen toch? Ze zijn "active".

Laatst gewijzigd:
Oja, vergeten te melden. Bij het uiitpakken van 1 speaker, zag ik dat de tweeter half loshing!
Schroefjes waren eruit gevallen tijdens transpaort waarschijnlijk. Ik heb de tweeter er weer in geschroefd,
verder geen beschadigingen gezien. Je hoeft die tweeter toch niet op een speciale manier in te zetten toch?

Origineel geplaatst door Daredevil
1. Klopt het dat Studio-monitors wat bedompter klinkendan HiFi Speakers?
>Bedompter, Alsof een kleed over je HIFi speakers heen hangt, zo kinkt het geluid. Vocals en instrumentatie klinken niet "wijd/open" Vocals klinken zelfs wat "begraven in het mid en laag"
Of heb ik een gehoor beschadiging?
2. Worden nummers in de studio dan zodanig gamasterd dat ze gelijk klaar zijn voor fm-radio?
Wat bedopt dus. Of moet ik toch naar een gehoor-arts?

1) Nee, maar misschien wel iets minder gekleurd. Vaak wordt de bas op hifi speakers wat opgepompt om een indrukwekkender en "warmer" geluid te geven en dat is dus niet accuraat om te kunnen masteren.
2) Nummers worden anders gemasterd voor verschillende media: LP, CD, radio edit.

Origineel geplaatst door Daredevil
Oja, vergeten te melden. Bij het uiitpakken van 1 speaker, zag ik dat de tweeter half loshing!
Schroefjes waren eruit gevallen tijdens transpaort waarschijnlijk. Ik heb de tweeter er weer in geschroefd,
verder geen beschadigingen gezien. Je hoeft die tweeter toch niet op een speciale manier in te zetten toch?

Volgens mij is gewoon je tweater stuk. probeer bvb eens een sinus met een frequentie hoger dan je crossover filters te spelen...

PS: Jimi Tenor wil ons ook doen geloven dat hij mixed op een oude mono hifi speaker die hij op zolder vond...

Een frequentie hoger dan je crossover filters. Mm. En dat is?

Specs TR8Xl:

Frequency Response
TR8/8XL: 35Hz – 20kHz, ±3dB, Ref 500Hz
Crossover
TR8/8XL: 2.6kHz active fourth-order asymmetrical

Alvast Bedankt.

tsja, hifi versterker en speakers geven meestal een verdraaid beed van hoe het werkelijk klinkt.meestal zijn de lageen hoge tonen harder, vooral als je de equalizer niet op 0 hebt staan en troep als loudness aan hebt staan.

en ik zou je adviseren om te checken of er wel geluid uit de tweater komt. vergelijk het ook even met de andere speaker.

Ik heb net de andere TR8XL speaker erbij gepakt, en idd. ze klinken precies hetzelfde.

Dus of ik heb problemen met de akoestiek. Of muziek wordt echt zo "narrow" gemixt, zo compact.
Of deze Events vertellen mij dat mijn oren niet meer wat ze geweest waren =(

Het is idd even wennen. Het hoog klinkt wat schellig,kan het zijn omdat deze twee weg zijn en er 1 driver is die voor de mid en hoog zorgt?
Het hoog klinkt idd wat gedempt iit. mij sony's En in tegenstelling tot gister vind ik de vocals minder "begraven" klinken.

Maar Hardrock zoals Alice Cooeprs' Poison klinkt rete slecht, die gitaren zijn smerig =(
Janet Jackson's When I think of you (CD uit '86 ofzo) klinkt weer heel goed. Mooi laag.

Help.

Begrijp ik het goed, dat nu ik studio moitors heb en CD's beluister. Wat ik dan hoor is wat de producers willen dat je hoort?
Dan ben ik niet onder de indruk van hun mix-kwaliteiten.

Trouwens, ik merk dat speakers vanaf ongeveer 1995 een andere sound kregen. En dat hebben deze events ook. Ze klinken ronder dan ik gewend ben. Niet zo rauw. En ze zijn ws. afgestemd op bepaalde muziek.
Ik speel net wat EuroHouse en Groovy House en dat klnkt in ene weer wel heel goed, het mid/hoog/laag,

Ik ga ervan uit dat de meestenhier op SF meetsal techno en Hosue maken?
Ik ben niet blij met deze Events..

Hoe ben je dan tot de conclusie gekomen dat je de events moest kopen, heb je wat geluisterd of gewoon op berichten op fora af gegaan? Wellicht een idee om je speakers naar een zaak meetenemen waar ze meerdere hebben staan, zodat je kan vergelijken of het gewoon aan de nearfields ligt of specifiek de events.

Nou, de conlcusie was iig niet door zelf te gaan luisteren inderdaad.
My bad...

Ik ging af op reviews en bijna alle semi hiphop-producers gebruikten die.. Ik heb er echt spijht van.
Vooral bij kickdrums die klinken "hol", volgens mij komt dat door die basspoort aan de voorkant. Echt naar..

Ik dacht dat ik een vette tijd zou hebben door naar originele CD's te luisteren via deze studio monitors..
Weer een illusie minder. Alle CD's klinken alsof ik naarde radio luister ofzo, wel beter, maar toch.. Beetje "narrow"
Zo "tam", alle instrumentatie incl. vocals lijkt zo "in mekaargedrukt". Snap je wat ik bedoel? Is dit normaal? Of zijn deze events crap? (of zijn mijn oren crap?)

Nogmaals, enkelt met house muziek klinken ze vet, tja die bass he.. gek genoeg klinken hihats uit drumcomputers (house muziek) wel goed op deze dingen. Alles van Whigfield, Paul Johnson, Madison Avenue.. Maken het feestspeakers..
Die bass is echt mega veel. De attenuator zit op min kwart. Maar andere muziek.....

Back