batterij voor jupiter-4

Status
Please reply by conversation.

elektrovolt

compuphonic
ik ben dringend op zoek naar een batterij voor mijn roland jupiter-4.

het is een gele cilinder met het type 4N-100AAS of 4N100AAS.

kan iemand mij hier aan helpen ?

Hallo,

Kan je een foto posten van dat batterij pack?

Aan het type nummer te zien lijkt het wel op een Ni-Cd accu packje van 4 knoopcellen van 100 mAh.
Als het zo'n pack is dan zijn ze doorgaans aan elkaar ge-puntlast en verpakt in krimpkous.

Deze zijn te koop in electronica zaken, de types werden veel gebruikt in draagbare telefoons. Of zoek eens bij RS components.

Hopelijk helpt het...

Bob

..

..

Ik kan je het nummer van de msc reparateur geven die heeft er bij mij ook een nieuwe in gedaan en hebben hem vast wel liggen.

het is inderdaad een pack van 4 cellen.

juupbatterijoc7.jpg

Hi,

In dat geval zijn het 100% zeker Ni-Cd cellen, die waren in die tijd populair als backup.

Lijkt mij een simpel klusje om die te vervangen, en mocht je niet exact dezelfde vinden, geen probleem.
Een hogere capaciteit (= meer dan 100 mAh) is niet slecht, wel opletten dat er 4 cellen in serie geschakeld zijn, de werkspanning bedraagt dus 4.8 volt.

Deze cellen zijn voor enkele euro's te koop in electronica zaken, en als dat niet lukt kan je ze op maat laten maken in modelbouw zaken: de accu's die in kleine zweefvliegertjes worden gebruikt zijn eveneens 4.8 volt types, en die zijn mooi in krimpkous verpakt en er zitten aansluitdraadjes aan.

Kijk hier eens:

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2583

of hier:

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2584

Dat zijn 100mAh en 250 mAh types, weliswaar Ni-Mh cellen. Ik zou de 250mAh types kiezen, die ga je niet kapotladen mocht de laadstroom van de Jup wat aan de hoge kant zijn (ik schat dat het zo'n 10 mA is, dat is de stroom waarmee je NiCd cellen van 100 mAh continu mag laden).

Wel opletten voor de polariteit ( + en - NIET verwisselen).

Succes !

Bob

Hoi Bob,

bedankt voor je uitgebreide advies.
morgen ga ik hier achteraan, nu niet want ik ben nog wat aan het na kateren van gisteravond :D

dus het is niet erg om in plaats van NiCad NiMH te gebruiken ? in dat geval ga ik morgen even langs de Houtloods hier om de hoek :)

In dit geval mag dat geen probleem zijn.

NiCd's zijn in staat hoge stromen te verteren, NiMh niet zo zeer, maar omdat een geheugenbatterij nu eenmaal geen full power moet leveren no problem. De werkspanning van beide is dezelfde, en dat telt, de hogere capaciteit is mooi meegenomen.
Houd er wel rekening mee dat de nieuwe types minder lang meegaan dan de oertypes, een jaar of 2 - 3 en ze zijn weer om zeep.

Bob

For sale:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=83554

In Delft zit een zaakje welke bijna zeker zoiets verkoopt. Maar in Den haag zal ook wel een elektronica hobby zaak zitten.

Status
Please reply by conversation.
Back