Laptop voor opnemen

Speedpiano

Vingermaster
Sinds kort ben ik aan het snuffelen naar een laptop zodat ik onderweg mezelf ook bezig kan houden met het schrijven van nummers en dergelijke dingen.
Nu zat ik er ook over te denken om tevens met protools le 7 + de Mbox2 te werken met de laptop voor oa live gebruik (clicktrack/samples laten afspelen etc.).
Nu had ik de Apple Macbook in gedachten maar is dit wel de ideale laptop ervoor voor oa het werken met pro tools en Mbox2?
ma699.jpg

Een laptop met windows vista leek me persoonlijk niet echt handig omdat ik al heel vaak hoor dat dat nog vol met bugs zit... :erm:

Iemand hier nog suggesties? Of heeft iemand zelf ervaringen met het werken op een laptop of met apple books?

edit: Het budget dat k ervoor over heb is tot ongeveer 1000 euro

Laatst gewijzigd:
Ikzelf heb gewoon een standaard Toshiba Satellite (zelf wat getweakt d.m.v. tips op het net)
En dat draait bij mij als een zonnetje en die bak kostte me iets van 8 of 900 €..
Maarruh vanaf 1000€ ?? (normaal is het tot bij iedereen :))
Oh ja las in een tijdschrift dat Kraftwerk Sony Vaio's gebruikte misschien daar wat info over zoeken ?*D

hehe, oops, ja ik bedoelde tot :P
Ik zal eens die Sony Vaio's checken thnks :)

Ik zelf gebruik een Apple iBook 1.33 Ghz G4, met 1.5 Gig aan RAM. Dit is de generatie voordat apple overging naar de Intel chips. Ik heb deze gebruikt samen met mijn Mbox voor opnames en het grote probleem was dat er een te trage HD in zit. Namelijk een 4200 rpm schijf. Deze zorgde ervoor dat opnames in eens ophielden omdat de data niet snel genoeg naar of van de HD geschreven/gelezen kon worden. Met een externe HD met 7200 rpm erop aangesloten was dit euvel verholpen, maar goed je wil graag mobiel zijn en niet met een extra HD meeslepen.

Die nieuwe Macbooks hebben 5400 rpm HD's, maar deze zijn zelf te vervangen door 7200 rpm HD's, maar niet bij Apple zelf! Daarnaast kan de Macbook max 2 Gig RAM herbergen en wordt het video geheugen gedeeld met het werkgeheugen.

Als je dan naar de Macbook Pro kijkt, kan deze besteld worden met een 7200 rpm HD, kan maximaal tot 4 Gig aan RAM herbergen, heeft een eigen dedicated grafische kaart, heeft snellere processors met snellere frontbus snelheid en voor live niet onbelangrijk een verlicht toetsenbord.

Maar bij laatst genoemde hangt er ook een aardig prijskaartje aan. Het is wat je zelf wilt. Wil je een beetje leuk onderweg muziek maken, dan heb je waarschijnlijk voldoende aan een Macbook, maar wil je een echt werkpaard waar je een tijd mee vooruit kan dan zou ik toch kijken naar een Macbook Pro.
Maar misschien zijn er ook andere forumleden die hands-on experience hebben met beide toestellen, die nog wat diepere op de materie in kunnen gaan.

Qua Windows machines weet ik niet zoveel, dus misschien kunnen overige forumleden daar wat over vertellen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet van de Naut

Ik lees nu net dat je tot 1000 Euro bedoelt. Ja dan is de Macbook Pro niet echt aan de orde aangezien die pas vanaf 1900 Euro beginnen :s. Dan zou ik kijken naar de Macbooks en kijken daar een 7200 rpm HD die je erin kan zetten. Dat kan je nu helemaal zelf doen bij de nieuwe Macbooks (zie dit filmpje) net als het RAM geheugen.

En ohja koop geen RAM bij Apple zelf maar bestel het bij derde, is een stuk goedkoper.

Groet van de Naut

Laatst gewijzigd:
Ach ik denk persoonlijk dat als je gewoon een ''normale'' rappe laptop koopt met wat werkgeheugen en zelf het zaakje wat tweakt/optimaliseerd en er softwarematige geen zootje van maakt dat het allemaal wel lekker loopt.

Ik zeg niet dat een Laptop van I4 of Verhagen niet beter zijn..ze zijn allicht wat sneller en stabieler (althans ga ik van uit) maar als je daar zelf alles qua software nonchalant opketst lopen die ook niet meer..en voor mijzelf kan ik daar geen geld aan uitgeven als hobbyist zijnde.

Mijn ervaring is dat je met de Mac direkt aan het werk kunt. Vooral als je geen zin hebt om je meuk eerst helemaal te optimaliseren (en over Vista is nog te weinig bekend, zie de zoekfunktie) dan is de Macintosh je ding.

Je kan overigen extra korting krijgen via de edu-store als je student bent of via Surfspot. Scheelt weer een paar euri die je aan geheugen of Logic kan besteden.

Origineel geplaatst door nautic3l
Ik zelf gebruik een Apple iBook 1.33 Ghz G4, met 1.5 Gig aan RAM. Dit is de generatie voordat apple overging naar de Intel chips. Ik heb deze gebruikt samen met mijn Mbox voor opnames en het grote probleem was dat er een te trage HD in zit. Namelijk een 4200 rpm schijf. Deze zorgde ervoor dat opnames in eens ophielden omdat de data niet snel genoeg naar of van de HD geschreven/gelezen kon worden. Met een externe HD met 7200 rpm erop aangesloten was dit euvel verholpen, maar goed je wil graag mobiel zijn en niet met een extra HD meeslepen.

Die nieuwe Macbooks hebben 5400 rpm HD's, maar deze zijn zelf te vervangen door 7200 rpm HD's, maar niet bij Apple zelf! Daarnaast kan de Macbook max 2 Gig RAM herbergen en wordt het video geheugen gedeeld met het werkgeheugen.

Als je dan naar de Macbook Pro kijkt, kan deze besteld worden met een 7200 rpm HD, kan maximaal tot 4 Gig aan RAM herbergen, heeft een eigen dedicated grafische kaart, heeft snellere processors met snellere frontbus snelheid en voor live niet onbelangrijk een verlicht toetsenbord.

Maar bij laatst genoemde hangt er ook een aardig prijskaartje aan. Het is wat je zelf wilt. Wil je een beetje leuk onderweg muziek maken, dan heb je waarschijnlijk voldoende aan een Macbook, maar wil je een echt werkpaard waar je een tijd mee vooruit kan dan zou ik toch kijken naar een Macbook Pro.
Maar misschien zijn er ook andere forumleden die hands-on experience hebben met beide toestellen, die nog wat diepere op de materie in kunnen gaan.

Qua Windows machines weet ik niet zoveel, dus misschien kunnen overige forumleden daar wat over vertellen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet van de Naut

Het verschil tussen de macbook en de macbook pro is een stuk kleiner dan jij doet voorkomen.

Een 5400 RPM schijf is voor 95% van de gevallen voldoende. Een M-box heeft welgeteld 4 ingangen... 4 sporen kan 'ie echt wel aan hoor. Wel meer dan dat. Daarbij zitten in de macbook pro ook standaard 5400 schijven. 7200 gaat dus nóg meer kosten

Het Ram geheugen uitbreiden van 1gig naar 2 gig kost 170 euro. Alle macbook Pro's hebben standaard 2 gig en 2 gig extra kost 710(!?!?) euro. En 4 gig heb je echt nog niet nodig mits je hele orkest libraries wil gaan draaien.

De processors zijn vrijwel identiek. Alleen een iets lagere snelheid en frontside-bus snelheid. Dat verschil is veel kleiner dan jij claimt. Ga de benchmarks er maar op nazoeken.

Je hebt alleen een kleiner scherm (en lagere resolutie) maar de "normale" PC's hebben vaak ook maar 1280x800. Geen expresscard aansluiting. En geen firewire 800.

Die jongen heet een budget van rond de 1000 euro. Daar krijg je een fantastische laptop voor of je nu voor apple kiest of voor PC. Wat jij voorsteld gaat bijna 3000 euro kosten!? En is bij lange na niet 3x zo goed... Zelfs al zou ik 3000 euro budget hebben, zou ik het niet eens overwegen. Zonde van het geld. Kan je beter ieder jaar een state-of-art laptop van 1500 euro kopen.

En voor PC, ga af op de beste specs voor het minste geld. Verder kan je op internet opzoek gaan naar welke merken betrouwbaar zijn gebleken. Asus en Lenovo(IBM) hoor ik goede verhalen over. Zijn vaak ook ietsjes duurder. Sony daarentegen hoor ik minder goede verhalen over. Ze zijn mooi, het scherm is heel mooi maar schijnt heel veel van je accu leeg te vreten. Meer dan bin anderen. En ze schijnen nogal fragiel te zijn. Maar ga vooral op onderzoek uit!

Origineel geplaatst door mavn
Het verschil tussen de macbook en de macbook pro is een stuk kleiner dan jij doet voorkomen.

Een 5400 RPM schijf is voor 95% van de gevallen voldoende. Een M-box heeft welgeteld 4 ingangen... 4 sporen kan 'ie echt wel aan hoor. Wel meer dan dat. Daarbij zitten in de macbook pro ook standaard 5400 schijven. 7200 gaat dus nóg meer kosten

Het Ram geheugen uitbreiden van 1gig naar 2 gig kost 170 euro. Alle macbook Pro's hebben standaard 2 gig en 2 gig extra kost 710(!?!?) euro. En 4 gig heb je echt nog niet nodig mits je hele orkest libraries wil gaan draaien.

De processors zijn vrijwel identiek. Alleen een iets lagere snelheid en frontside-bus snelheid. Dat verschil is veel kleiner dan jij claimt. Ga de benchmarks er maar op nazoeken.

Je hebt alleen een kleiner scherm (en lagere resolutie) maar de "normale" PC's hebben vaak ook maar 1280x800. Geen expresscard aansluiting. En geen firewire 800.

Die jongen heet een budget van rond de 1000 euro. Daar krijg je een fantastische laptop voor of je nu voor apple kiest of voor PC. Wat jij voorsteld gaat bijna 3000 euro kosten!? En is bij lange na niet 3x zo goed... Zelfs al zou ik 3000 euro budget hebben, zou ik het niet eens overwegen. Zonde van het geld. Kan je beter ieder jaar een state-of-art laptop van 1500 euro kopen.

En voor PC, ga af op de beste specs voor het minste geld. Verder kan je op internet opzoek gaan naar welke merken betrouwbaar zijn gebleken. Asus en Lenovo(IBM) hoor ik goede verhalen over. Zijn vaak ook ietsjes duurder. Sony daarentegen hoor ik minder goede verhalen over. Ze zijn mooi, het scherm is heel mooi maar schijnt heel veel van je accu leeg te vreten. Meer dan bin anderen. En ze schijnen nogal fragiel te zijn. Maar ga vooral op onderzoek uit!

Ben ik ook zeker van plan, vandaar dit topic :)
Hm, Asus en Lenovo, check.

@ mavn

TP had eerst in zijn post staan dat hij een laptop wilde vanaf 1000 Euro, dus vandaar mijn uitwijking naar de Macbook Pro. Hierna las ik zijn aanpassing op de topic dat het tot 1000 Euro. Mijn reactie daarop heb ook daaronder gezet.

Ik lees nu net dat je tot 1000 Euro bedoelt. Ja dan is de Macbook Pro niet echt aan de orde aangezien die pas vanaf 1900 Euro beginnen :s. Dan zou ik kijken naar de Macbooks en kijken naar een 7200 rpm HD die je erin kan zetten. Dat kan je nu helemaal zelf doen bij de nieuwe Macbooks (zie dit filmpje) net als het RAM geheugen.

En ohja koop geen RAM bij Apple zelf maar bestel het bij derde, is een stuk goedkoper.

Groet van de Naut

Ik geef enkel de opties aan. Zoals ik hierboven zeg moet je ook geen RAM bij de Apple Store kopen, maar bij bijvoorbeeld SimmCity.nl waar je 2 Gig modules (Kingston) kan kopen voor ongeveer 90 euro en de een setje van 2x2 Gig modules (Kingston) voor ongeveer 170 Euro.

Maar ik ben het met je eens dat je voor 1000 Euro een prima mac of pc laptop koopt die aan de eisen van TP voldoet.

Groet Naut

Origineel geplaatst door nautic3l
@ mavn

TP had eerst in zijn post staan dat hij een laptop wilde vanaf 1000 Euro, dus vandaar mijn uitwijking naar de Macbook Pro. Hierna las ik zijn aanpassing op de topic dat het tot 1000 Euro. Mijn reactie daarop heb ook daaronder gezet.

Ik geef enkel de opties aan. Zoals ik hierboven zeg moet je ook geen RAM bij de Apple Store kopen, maar bij bijvoorbeeld SimmCity.nl waar je 2 Gig modules (Kingston) kan kopen voor ongeveer 90 euro en de een setje van 2x2 Gig modules (Kingston) voor ongeveer 170 Euro.

Maar ik ben het met je eens dat je voor 1000 Euro een prima mac of pc laptop koopt die aan de eisen van TP voldoet.

Groet Naut

Ook al was zijn budget hoger geweest. Je draafde een beetje door. De Macpro is prijs/kwaliteit technisch zwaar inferieur aan de macbook. Laat staan wanneer je de extra opties die je gaf eraan toevoegd. En gzien zijn wensen totale overkill, los van zijn budget.

@ mavn

over dat doordraven ik vind dat wat overdreven. Ik heb enkel gezegd dat je een macbook en macbook pro hebt en daar verschillen van uiteen gezet. Daarnaast de ervaring die ik zelf heb ondervonden met trage harde schijven in laptops.

Ik zeg nergens dat TP een Macbook Pro moet kopen, geef enkel het spectrum aan binnen het laptop mac universum, en welke opties daarbinnen zijn.

Wat jij zegt dat ze dicht bij elkaar liggen klopt inderdaad, zeker als je het puur voor audio gaat gebruiken. Voor het bewerken van video en motion graphics, een vakgebied waarin ik ook bezig ben, is het weer een iets ander verhaal.

@Speedpiano

Ik denk dat je een systeem moet kopen dat je fijn vind werken en waarmee je goed mee uit de voeten kan. Een computer is en blijft enkel een tool, want [CLICHE] de creativiteit zit in de mens zelf en niet in de tools [/CLICHE]. Succes met de zoektocht!

Naut

Origineel geplaatst door mavn
Ook al was zijn budget hoger geweest. Je draafde een beetje door. De Macpro is prijs/kwaliteit technisch zwaar inferieur aan de macbook. Laat staan wanneer je de extra opties die je gaf eraan toevoegd. En gzien zijn wensen totale overkill, los van zijn budget.

Over doordraven gesproken. Ik kan aan de reaktie wel pijlen dat je nog nooit een MBP en een MB naast elkaar hebt gehad. Dan om je toch wel tot andere conclusies. 8)

Als iemand liedjes schrijft, en vraagt om een systeempje om dat op te gaan nemen/maken. vocaaltje, gitaartje wellicht wat drums en bas erbij programeren. En hij geeft aan dat hij net de loterij heeft gewonnen. Gaan we hem dan een Octocore Mac Pro met een Protools HD3 set aansmeren? Volgens mij volstaat de Goedkoopste I-mac met een m-box dan namelijk ook wel...

Ik kreeg de indruk dat die jongen een advies kreeg als zijnde "de macbook gaat niet volstaan". Terwijl gezien zijn wensen een macbook volledig zal voldoen aan zijn eisen. That's it. Ik wilde nergens iemand persoonlijk aanvallen... :luv:

En ja, ik hab zowel de MB als MBP aan het werk gezien. De Macbook Pro is beter. Ontegenzeggelijk. Maar hij is in mijn ogen bij lange na niet 2 keer zo goed, terwijl hij wel 2 keer zo duur is. Qua prijs/kwaliteit verhouding is een MB veel beter. Als je dusdanig veel van je Computer eist of FW 800 nodig hebt, enz. Dan zal een MB idd niet voldoet, dan moet je vooral een MBP kopen. een fantastisch apparaat.

@mavn

ik snap je punt! :luv:

Ontopic:

Ik denk dat we kunnen stellen, dat als TP voor een mac mocht gaan, hij volstaat met een Macbook, die eventueel ge-upgrade kan worden met een 7200 rpm HD en extra RAM (NIET BIJ APPLE BESTELLEN!).

Naut

Notebook...

Notebook...

Enkele goede test en review sites?

http://www.notebookcheck.net/
http://www.notebookreview.com/
http://laptopmag.com/index.htm
http://www.notebookjournal.de/

De Macbook wordt trouwens gemaakt bij Asustek (Asus), de meeste laptops worden gewoon besteld bij Quanta en dergelijke bedrijven in Taiwan. Merkje er op, product klaar. Net als de iPods en zo trouwens, je dacht toch niet dat Apple eigen fabrieken voor dat spul heeft?

Net als Nike bijvoorbeeld: dat is alleen een design bureau in New York, alles wordt gemaakt bij subcontractors...

Re: Notebook...

Re: Notebook...

Origineel geplaatst door Rambotics2000
Enkele goede test en review sites?

http://www.notebookcheck.net/
http://www.notebookreview.com/
http://laptopmag.com/index.htm
http://www.notebookjournal.de/

De Macbook wordt trouwens gemaakt bij Asustek (Asus), de meeste laptops worden gewoon besteld bij Quanta en dergelijke bedrijven in Taiwan. Merkje er op, product klaar. Net als de iPods en zo trouwens, je dacht toch niet dat Apple eigen fabrieken voor dat spul heeft?

Net als Nike bijvoorbeeld: dat is alleen een design bureau in New York, alles wordt gemaakt bij subcontractors...

ik heb zelf zowel een Compaq Armada (old skool, gekocht voor 250 euro) Mac g2 (450) en nu een macbook (waar deze laatste wel top draaid vor 850 euro ) en ze deden allemaal perfect wat ik wou min. 2 sporen drums op kwaliteit opnemen en Live draaien. ebn dat 2e hands. Kan je dus ook nog naar kijken. (bij de laatste zit zelfs, ableton, photoshop, garageband etc voor geinstalleerd)

Back