rode micrfoons of toch 2e hands neumann

A.V producties

Goeiendag eem !
hallo,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe condensator microfoon te kopen . Ik dacht zelf aan een rode'' maar heb nog niks getest . deze wou ik laten samenwerken met een rme preamp !
ook heb ik een 2e hands neumann tlm 103 op het oog voor een mooi prijsje ! . ik wil ze gaan gebruiken voor : akoustische gitaar , electrische gitaar (dus voor de marschall versterker ) zang , koorwerk , accordeon .

iemand ervaringen met deze mics , en is er kwalitatief verschil ??

Groetjes,

ARjan

Test ze gewoon eens uit in een winkel..ook de neumann... gewoon vergelijkbaar model pakken in de winkel.
Aangezien smaken erg verschillen.. heb zelf een röde en blijf verliefd op de sound.. neumann heb ik geen ervaring mee. Maar qua prijs/kwali verhouding is röde echt helemaal neit verkeerd en erg clean

mic

mic

Hai,

Misschien dat ik een steentje bij kan dragen....
Mijn maatje(MindBleep) heeft al een jaar of 1,5 een Róde NT1a microfoon.
Zelf heb ik een Behringer B2 en de Róde is zoveel beter dan de Róde!
Geen zelfruis en van zeer goede kwaliteit in laag midden en hoog.
Met neumann heb ik geen ervaring simpelweg ben gebondeen aan cashflow8o)
Dus ik kan me geen úber gear veroorloven.
Maar wil een goede middenklasser betalen...:D

Kortom mijn ervaring....Róde veel waar voor je geld!

Attachments

• rodent1a.jpg
    rodent1a.jpg
    51,1 KB · Bekeken: 96
...

...

ja behringer mics ben ik niet weg van dat zowiso niet .

maar kwalitatief als ik een rode neem dan heb een goeie mic met goeie klank ? en daar nog eens een mic preamp achter zet ??

groetjes,

Arjan

mic

mic

Ja Ik gebruik zelf als preamp een Behringer Mic 200 (met buiz vertserker) dat is prima!(zelfs van Behringer is ie niet slecht .maar van ART of PreSonus Zij natuurlijk veel beter)

Een Pre-amp is altijd een bonus op de sound zeker als het een buiz(en) onboard heeft!:okdan:

Hi, Arjan

Ik heb zelf een jaar of zes geleden de twee duurste Rhode mics getest, Classic en NT.. en vergeleken met een Neumann 147 buizenmic. Alleen nier karakteristiek heeft deze. Er is ook een Neumann buizen reissue met meerdere karakteristieken.
Die is iets duurder.
147 opgenomen op soundscape rack, harddisk recording 16 bits....veel betere AD's dan O2R.
Focusrite green voicebox channel strip ertussen.
Vond de beide Rohde mics nogal erg verschrikkelijk iel, glazig klinken en weinig definitie hebben in vergelijking met de 149.
Ze kunnen er gewoon niet aan tippen.
De prijs is dan ook de laatste jaren enorm gekelderd.
Dat Trijntje een cd met een Rhode heeft opgenomen, volgens een muziekblad, is voor mij dan ook klinkklare onzin.
Die sound krijg je gewoon NOOIT met zo'n ding. Want er zit geen sound in, om het maar eens grof te zeggen. Niks vets, niks midden-laag in vocals...geen warmte....ik vond mijn AKG 568 mic nog beter!
Ook andere converters gebruikt en getest, maakte niet uit. Dacht eerst dat het een misaanpassing op converters was.
Ook analoog met opname getest: niks voor mij!
Heb de Rhode mics dan ook weer snel naar de winkel geretourneerd. En ik wil ze nooit meer zien of horen.
Ha!
De Neumann die jij op het oog hebt, TLM 103, is in ieder geval een stuk minder dan de U87 en M147/149 bijvoorbeeld.
Ook deze prijzen gaan omlaag zie ik af en toe en ik zou nog maar even rondneuzen en evt sparen.
Beter een goede mic, da's echt het halve werk! Het begint bij de bron immers.
Er gaat meteen een hele wereld voor je open.....
Ook voor gitaren te gek, akoestisch en elektrisch , koortjes, leadvocals en drums...onwijs.
Dat zijn mics waar je je hele leven wat aan hebt en zal blijven gebruiken.
Het heeft niks met mics uit lagere prijscategorie te maken, maar dat hoor je dan ook wel.....echt wel!
Diepte! Dynamiek! Warmte. Daar kan je mooie cd's mee maken!

..

..

dus rode is niks volgens jou ???

ik heb ook nog een 2e hand neumann tlm 103 op het oog !! neumann toch al wat beter naam ja !!.. voor een prijsje van 680 euro , kun je niks van zeggen toch ??

Groetjes,

Arjan

Nee voor dat geld prima koop. maar ben toch nog even gaan neuzen op internet.

http://www.playback-europe.com/produits.php?prodid=7300&partner=kelkoo_NL

Deze TLM 103 is nieuw. 994 e Dus nooit gevallen........da's wel lekker om te weten....
Weet je zeker dat de klank goed is en je krijgt garantie en service.

Ja ik ben geen Rhode voorstander...vond dat meer een super reclame-campagne van ze, iedereen schreef dat
ze prima waren. Nou doei.

Ik zal nog effe verder neuzen.
Moet nog goedkoper kunnen, ha

rode rockt, zeker voor de prijs!!

verschillende befaamde engineers verkiezen een rode van 300Euro boven een neumann van X keer meer. die verhalen kom ik overal tegen...

verder:
bonobo's laatste album: ganse instrumentaria en vox opgenomen met een NT1, voor bijna alle craig david tracks werd een NT2 gebruikt, etc

ga idd lekker testen!

Ja nou geweldige reclame-campagnes geloof ik niet meer in, eerst horen en opnemen en dat vond ik bar en boos.
Je dacht toch niet dat producers alles in bladen gingen vertellen over hun produkties? Bedrijfsgeheim.
Dat verhaal van Trijntje klopt toch ook voor geen meter. Een studio die voor een ton aan Bruel&Kjaers en Neumanns heeft, gaat opnemen met een Rode? Kom nou. Die hebben wel wat beters te doen.
Ha, misschien hebben ze m wel geprobeerd. Werden ze er gek van, net als ik.

Dat is toch net zoiets als Bono die een cd inzingt met een SM58...zingt prettiger....net live...
Al zou het kloppen dan hebben ze er voor een ton aan randapparatuur aan moeten hangen en hebben ze dagen
zitten klooien om er nog wat van te maken. Geld zat en die technicus is stapelgek geworden...
En wat er uiteindelijk uitkomt heeft niks met een Neumann te maken.
Geluidstechnisch gezien ben je dan wel een cd aan het verzieken bwvs.
Je zou eens een dagje met Errol van Cut 'n Clear moeten kletsen over het masteren van opnames.
In dat werk kom je heel wat rare en tijdrovende herstelwerkzaamheden tegen.
Van die dingen.....sla het maar over.

En als je keelgruis en rock wilt horen moet je toch echt bij Neumann zijn.
Sorry maar Rode en Neumann verschillen een beetje te veel. In helderheid, tja in alles!
Smaken verschillen? OK.Maar daarvoor is de mate in kwaliteitsverschil hier een beetje te groot...
Ga het beleven in een winkel en neem een zanger(es) en DAT recorder mee.
Luister af op studio monitoren en je weet het binnen 20 seconden.
Ga het mixen, kijk maar eens wat overeind blijft staan.
Het eerste wat me opviel was dat de dichtheid van het geluid van een Rhode veel
te weinig was.
Alsof je een soundmodule van 100 euro nog uit een mix kan trekken van een EMU 4XT, synths
e.d. of je AKAI...
dat werkt dus niet goed.
Als je samples van kleine grootte tussen grote samples zet, verdrinken ze.
Merk je aan je volumefader-stand, beweeg deze maar eens heel voorzichtig.
Dat trek je nooit dichtbij in het geluidsbeeld, op de voorgrond. Past ook niet bij elkaar.
Je kan parametrisch door een geluid heen fietsen, maar er is geen klank, lijkt op glas,
iets transparants, waar je wel aan kan blijven draaien tot je een ons weegt, maar beter wordt het niet.
Na een dag draaien wordt je kwaad. Ik zit mijn tijd te verdoen, denk je dan. Weg ermee.
BTW Er is ook een DVD van neumann waarop je kan zien hoe ze ze maken en testen. Hierop vind je alle types.
Toen ik nog niet geboren was maakten ze al mics waarvoor ze nu nog tweedehands 10.000 dollar neerleggen!
En ik ben al oud!
Ik heb ook wel eens met een oude u47 opgenomen. Nou goedemorgen!
Ik loop al jaren in studio's rond en heb al heel wat zitten draaien aan van alles.
Met een Neumann hoef je weinig te draaien. Je kan twee kanten op: eerst de muziek en daarin de zang of
eerst de zang (weinig draaien) en daaromheen de muziek. Maakt niet uit. Al prefereer ik eerst de zang doen met bd en snare.
Die Neumanns jetsen overal doorheen.
En nu ga ik geen reclame meer maken voor een merk dat al 50 jaar wereldstandaard in studio's is hoor! Succes!

@ A.V.

Ik heb zelf het eerste model van de Rode NT1. Ik ben enorm tevreden met het geluid, helemaal als je bedenkt wat voor prijs je er voor betaald. Ik heb een keer een Nuemann U89 gehuurd voor de opname van zang en gitaar, en ik moet zeggen dat dat toch een wereld van verschil was. De Neumann sprankelde meer en gaf het geluid meer body dan de Rode.

Dus ondanks dat ik de Rode een topmicrofoon vind zou ik zeggen: als je budget het toelaat, kopen zo'n Neumann!

[Edit]
Dat betekent natuurlijk ook dat jij ze eens zou kunnen huren. Dat kost je een paar tientjes, en dan ben je zekerder van je koop dan als je je basseert op de ervaringen van anderen.

[Edit2, goeiemorgen...]
Ik had het over een Nuemann U87 moeten hebben, sorry....

..

..

Ja ok ,

Das een hoop info :) , Maandag ga ik in de winkel testen . een rode en een neumann tlm 103 . Ik ga absoluut voor kwaliteit , wil niet het gedonder hebben dat ik weer een hele dure mic preamp er achter moet zetten . dan doe ik het wel in een x goed , en met een rme preamp die ik nou heb zal het ook vast wel goed komen !. en het budget laat het ook wel toe :) 2e hands heb ik op het oog dus ..

Ik wil gitaren mee op kunnen nemen , vocals , accordeon mischien nog . Daarvoor zoek ik dus een goeie mic .
nu heb ik over neumann aleeen nog maar goeie verhalen gehoord . Maar tis wel een beetje aan de dure kanten !

Groetjes,

Arjan

Hi, goedemorgen Arjan, ik ga er nog even tegenaan hoor, ha.
Ik lees allerlei dingen op dit forum en sta verbaasd over al vragen en die gesprekken.
Niet dat ik het zo goed weet, maar het lijkt af en toe wel op de grote verwarring.
Maar we moeten blijven lachen om door de bomen het bos te zien.

BTW
ik heb een maand of wat geleden de M147 voor 15 of 1600 e ergens zien staan.
Nieuw. Weet niet meer waar helaas. Denk dat er bij een aantal zaken wel wat te regelen is met de prijs.
Huren is ook een goed idee.

Ik las net nog iets in deze thread over de ruis van mics.
Als je kijkt naar de specs van digitale apparatuur en een analoge compressor-limiter zul
je een enorm verschil ontdekken. Maar misschien weet je dit al:
Er is helemaal geen analoge C/L op deze planeet die werkend de specs heeft van bijvoorbeeld 126 dB SR-verhouding...
Kijk maar eens bij de Focusrite Red-serie specs...die is echt wel ok! ( alleen de prijs niet)
Gezien het feit dat analoge compressors en digitale compressors ruis in een bepaalde mate zullen versterken..
Analoog zal qua betaalbaarheid meer ruisen dan digitaal...

Dus wil je minder ruis met een analoge mic, dan zul je digitaal moeten compressen...(?)
Dan haal je de specs optimaal uit de mic.
Met een plugin zang compressen lijkt me geen goed idee, tenminste, dan ben je wel even naar een goede aan het zoeken....
Dus dan kom je na een tijdje waarschijnlijk op een beetje betaalbaar hardware apparaat uit. TC ofzo.
En dan nog is de vraag of die wel zijn werk goed doet voor wat je ermee gaat doen allemaal..
Het is niet alleen maar DSP-kracht....

Een cd heeft een max SR-verhouding van pakweg 84 dB.
Ik denk dat er heel wat cd-spelers in huizen staan die dat niet eens halen, vanwege de belabberde DA-converters van 5 euro..
Een 24 sporen analoge studio-recorder met Dolby SR haalt 96 dB misschien.
Zonder Dolby 70-80 dB ofzo.
Dolby SR is al niet te betalen.

En dan zit je nu met een RME op te nemen....digitaal. Misschien wel op 24/96 of hoger.
Een microfoon kopen met een goede SR-verhouding? Super SPL-level?
Waar zijn we dan mee bezig?
Bovendien zijn er nogal wat fabrikanten die allerlei specs volgens andere meetmethodes en verkoopmethodes opgeven.
En je raad het al....dus kun je alleen kijken hoe het klinkt, hoe het werkt.

Hoe groter het membraam, hoe beter in de regel.
FET-condensator mics hebben een karakteristiek die lijkt op die van buizen. Ruist minder dan buis.
Buizen-condensators klinken gewoon anders.(M147/U47/M149 etc)
Het belangrijkste van een mic vind ik zelf de verstaanbaarheid, snelheid van mee kunnen werken, geen achteraf-herstelkosten, sfeer en klank.
Kan de mic over twintig jaar nog mee?
Waarom zou er over twintig jaar geluid alleen nog verkrijgbaar zijn op DVD?
Hoeveel mensen zouden hun speakers thuis gaan opblazen en hun oren?
Denk dat die overgang nog wel even zal duren.
Voorlopig blazen vele studio's hun boxen en tweeters nu al op met digitaal geluid...effe EQ-en...ai..
Heb je te grote dynamiek, dan versta je niks meer, hoor je niks meer, dus gaan ze toch weer compressen...

Ik was paar jaar geleden op North Sea Jazz, toen nog in Den Haag, daar stond een enorm grote digitale tafel,
gigantische line array boxen. De Statenhal. Tijd om eens goed rond te neuzen dus.
Als de band te zacht gaat spelen (?), een beetje band speelt met dynamiek toch, kan je van halverwege tot achterin de zaal niks meer horen! Echt niks! Ik wist niet wat ik meemaakte!
Dat ging een dag zo door met verschillende bands en toch andere geluidstechnici.
Mensen in het publiek gaan dan met elkaar praten en dat geluid is nog harder dan de band...
Ik wilde allerlei bands zien, dus af en toe ging ik weer naar de societeit Statenhal.

De digitale tafel daar heeft minimaal 144 dB dynamiek....denk wel eerder 170 of nog hoger.
En veel peperdure mics op het podium. Maar de meters op tafel sloegen nauwelijks uit..
Het leuke is dat je dan ook geen ruis hoort...he, zouden onze oren bepaalde dingen, verschillen, wel kunnen horen?

Dus moet je compressen als een wilde. Dat kunnen al die aangesloten analoge randapparaten niet eens aan!
Gaan we nu aan de digitale mics ofzo? En dan?
Er zijn digitale tafels die inwendige compressors hebben, maar voor geen meter werken.
Om maar te zwijgen over noise-gates en al die andere mooie tools en effecten erin.

Bij Alicia Keys komen ze met een analoge set up binnenrijden, drie flightcases, weg digitale mengtafel.
Binnen tien minuten klaar en beginnen maar.
Je bent meteen wakker....wat een sound! Hier wordt tenminste wat uitgestuurt naar de digitale tafel die er nog met twee kanalen tussen analoge tafel en PA stond!
Rare wereld die muziekwereld. We zijn het wiel weer aan het uitvinden? Of het zwarte garen?

Ik dacht dat de radio, let wel mono, nog steeds het meest beluisterd wordt door de mensen.
Dan komt de tv. Misschien de I-pod. MP3?
Ik zou zo goed mogelijk opnemen en ze zien verder maar.
Digitaal is een heel ander medium dan analoog. Analoge eigenschappen krijg je pas boven 24/96
Vandaar dat veel mensen klagen dat het geen body heeft of niet vet klinkt. Ze gaan van alles door elkaar heen gebruiken, analoog en digitaal. Daar zit het hem steeds in.
Komen ze weer bij die oude analoge spullen uit...ik ga een boek schrijven, ha
Stof tot nadenken.

ik ga een boek schrijven

NOG een boek?

:)

vind de discussie in elk geval interessant. Ik neem ook op met een Rode mic en vond het een wereld van verschil met mijn crappy 50eur Samson C01 haha. Maar ik kan me wel voorstellen dat je de sound wat aan de schelle kant van helder vindt. Maar da's met een dotje eq weer opgelost. Ruis heb ik niet.

..

..

ja das nog wat leesvoer :) heb er helaas nog niet zoveel verstand van , ben beginneling in de OPNAME wereld !! . dus de meeste dingen zeggen mij niet wat . helaas. Zaterdag krijg ik A.M.P.S recording over de vloer , die geeft mij een curcus ! handig toch 8)

en maandag ga ik naar duisland om spul te testen .

Ik heb een aantal jaren met een digitale mengtafel gewerkt.
In feite is dat niets anders dan een grote pc met veel DSP-kracht en een berg plugins per kanaal.
Die je vaak niet eens tegelijk kan gebruiken, maar goed.

Iemand schrijft die plugins en het is maar net welke uitgangspunten je hierbij hanteert.
Eigenlijk staat digitaal nog in de kinderschoenen, het is een begin van een nieuw tijdperk.
We waren blij met de komst van de cd destijds. Want die klonk helder en ruiste niet meer.
Geen platentikken. We moesten alleen even de volumeknop zachter zetten als we een cd gingen opzetten, anders kon je wel eens schrikken...maar hebben jullie al een audio-DVD gezien met alleen 24/96 geluid in de platenzaak?
Zonder beeld?

De winners van de cd waren dus prachtig hoog, goede signaal-ruisverhouding, betere kanaalscheiding en dynamiek.
Dat was nog maar 16 bits, eigenlijk 14..(index en foutcorrectie)
Analoog was heel ver uitontwikkeld. De LP kon bijna niet meer beter. De cassette en bandrecorders etc ook niet meer.
Maar of je nu analoog of digitaal gaat opnemen en allerlei apparatuur door elkaar heengebruikt, het blijft nog steeds de mens en zijn instrumenten die het gebruikt.
Als zanger kan je gewoon bepaalde geluidsdruk niet overschrijden. En als ik conga's speel ook niet.
Dat zijn wel de grenzen.
Als ik op 1 meter naast een straaljager ga staan ben ik geluid voor de luchtmacht aan het opnemen en niet dat
van een zanger etc.
Mocht ik een kanonschot willen opnemen, nou leuk.
Maar hoe ga ik die dan afspelen? 24bits/192KHz ofzo? Geinig! En ook zonder vervorming? (THD)
Kan dat ook thuis of op Dance-Valley?
Zonder dat er doden vallen van de herrie?
Wat ik maar bedoel....hoe harder, des te moeilijk is het om het in bedwang te houden en geschikt te maken
zodat de luisteraar nog gezond blijft.
Eigenlijk heb ik dus weinig aan een digitale mengtafel-specifikatie die zegt: dynamiek Beter dan 170 dB.
Of een mic die een SPL level heeft dat groter is dan 140 dB, tenzij luchtmacht etc...
Ik zal steeds betere plugins of compressor-limiters moeten inzetten om dit luistervriendelijk te blijven houden.
Hoe gedraagt die software zich ten opzichte van deze enorme explosies?
Hoe meer dB ik moet compressen en limiten, des te meer ruis krijg ik.
Wat zacht is , maakt ie harder.....
Waar mensen zich in vergissen is die specificaties die gemeten zijn op 1 meter afstand/ 1 watt uit een luidspreker
bijvoorbeeld. SPL-levels, geluidsdrukniveau, sound pressure level.
Wat doet die luidspreker als ik er 80 watt in pomp?
Ik noem dat maar Huis, Tuin en Keuken specificaties.
Want iedereen wil dat zijn luidsprker thuis op zacht volume prima klinkt.
1 Watt thuis is verschrikkelijk hard!
Dus die norm houden de fabrikanten gemakshalve maar vol. Erger nog, ze bouwen de speakers erop!

En wat doet die mic als ik harder/zachter ga zingen? Of ipv 10 cm op 30 cm ga zingen?
Dan blijken er heel andere zaken te gaan spelen.
En dan gaan we over kwaliteit en eigenschappen praten. Dan gaan we verschillen horen.
Dus een boek met specs zegt wel wat, maar niet hoe het klinkt en werkt in de praktijk.
En een oude U47 van Neumann ruist meer dan de nieuwe.
De UAD-plugins met DSP-kaart ruisen echt niet meer zoals vroeger....
Dus het verschil tussen die oude apparaten en hun reissues lijkt me toch wel een ander verhaal.
Maar gaaf dat ze het maken!
We moeten alleen niet vergeten dat niet iedere software-ontwerper een natuurkundige, elektronicus, wetenschapper, masteraar, geluidstechnicus, producer of muzikant is. Een digitale compressor-limiter? Voor zang? Supergoed?
Ik zou het niet weten! Wie wel? Of laten we het anders zeggen: noem een shit-apparaat wat niet uw wensen voldeed...en graag de mic erbij vermelden...en evt eq's en converters. Muziekstijl, zanger(es) omstandigheden...

Laatst gewijzigd:
Back