Hi, goedemorgen Arjan, ik ga er nog even tegenaan hoor, ha.
Ik lees allerlei dingen op dit forum en sta verbaasd over al vragen en die gesprekken.
Niet dat ik het zo goed weet, maar het lijkt af en toe wel op de grote verwarring.
Maar we moeten blijven lachen om door de bomen het bos te zien.
BTW
ik heb een maand of wat geleden de M147 voor 15 of 1600 e ergens zien staan.
Nieuw. Weet niet meer waar helaas. Denk dat er bij een aantal zaken wel wat te regelen is met de prijs.
Huren is ook een goed idee.
Ik las net nog iets in deze thread over de ruis van mics.
Als je kijkt naar de specs van digitale apparatuur en een analoge compressor-limiter zul
je een enorm verschil ontdekken. Maar misschien weet je dit al:
Er is helemaal geen analoge C/L op deze planeet die werkend de specs heeft van bijvoorbeeld 126 dB SR-verhouding...
Kijk maar eens bij de Focusrite Red-serie specs...die is echt wel ok! ( alleen de prijs niet)
Gezien het feit dat analoge compressors en digitale compressors ruis in een bepaalde mate zullen versterken..
Analoog zal qua betaalbaarheid meer ruisen dan digitaal...
Dus wil je minder ruis met een analoge mic, dan zul je digitaal moeten compressen...(?)
Dan haal je de specs optimaal uit de mic.
Met een plugin zang compressen lijkt me geen goed idee, tenminste, dan ben je wel even naar een goede aan het zoeken....
Dus dan kom je na een tijdje waarschijnlijk op een beetje betaalbaar hardware apparaat uit. TC ofzo.
En dan nog is de vraag of die wel zijn werk goed doet voor wat je ermee gaat doen allemaal..
Het is niet alleen maar DSP-kracht....
Een cd heeft een max SR-verhouding van pakweg 84 dB.
Ik denk dat er heel wat cd-spelers in huizen staan die dat niet eens halen, vanwege de belabberde DA-converters van 5 euro..
Een 24 sporen analoge studio-recorder met Dolby SR haalt 96 dB misschien.
Zonder Dolby 70-80 dB ofzo.
Dolby SR is al niet te betalen.
En dan zit je nu met een RME op te nemen....digitaal. Misschien wel op 24/96 of hoger.
Een microfoon kopen met een goede SR-verhouding? Super SPL-level?
Waar zijn we dan mee bezig?
Bovendien zijn er nogal wat fabrikanten die allerlei specs volgens andere meetmethodes en verkoopmethodes opgeven.
En je raad het al....dus kun je alleen kijken hoe het klinkt, hoe het werkt.
Hoe groter het membraam, hoe beter in de regel.
FET-condensator mics hebben een karakteristiek die lijkt op die van buizen. Ruist minder dan buis.
Buizen-condensators klinken gewoon anders.(M147/U47/M149 etc)
Het belangrijkste van een mic vind ik zelf de verstaanbaarheid, snelheid van mee kunnen werken, geen achteraf-herstelkosten, sfeer en klank.
Kan de mic over twintig jaar nog mee?
Waarom zou er over twintig jaar geluid alleen nog verkrijgbaar zijn op DVD?
Hoeveel mensen zouden hun speakers thuis gaan opblazen en hun oren?
Denk dat die overgang nog wel even zal duren.
Voorlopig blazen vele studio's hun boxen en tweeters nu al op met digitaal geluid...effe EQ-en...ai..
Heb je te grote dynamiek, dan versta je niks meer, hoor je niks meer, dus gaan ze toch weer compressen...
Ik was paar jaar geleden op North Sea Jazz, toen nog in Den Haag, daar stond een enorm grote digitale tafel,
gigantische line array boxen. De Statenhal. Tijd om eens goed rond te neuzen dus.
Als de band te zacht gaat spelen (?), een beetje band speelt met dynamiek toch, kan je van halverwege tot achterin de zaal niks meer horen! Echt niks! Ik wist niet wat ik meemaakte!
Dat ging een dag zo door met verschillende bands en toch andere geluidstechnici.
Mensen in het publiek gaan dan met elkaar praten en dat geluid is nog harder dan de band...
Ik wilde allerlei bands zien, dus af en toe ging ik weer naar de societeit Statenhal.
De digitale tafel daar heeft minimaal 144 dB dynamiek....denk wel eerder 170 of nog hoger.
En veel peperdure mics op het podium. Maar de meters op tafel sloegen nauwelijks uit..
Het leuke is dat je dan ook geen ruis hoort...he, zouden onze oren bepaalde dingen, verschillen, wel kunnen horen?
Dus moet je compressen als een wilde. Dat kunnen al die aangesloten analoge randapparaten niet eens aan!
Gaan we nu aan de digitale mics ofzo? En dan?
Er zijn digitale tafels die inwendige compressors hebben, maar voor geen meter werken.
Om maar te zwijgen over noise-gates en al die andere mooie tools en effecten erin.
Bij Alicia Keys komen ze met een analoge set up binnenrijden, drie flightcases, weg digitale mengtafel.
Binnen tien minuten klaar en beginnen maar.
Je bent meteen wakker....wat een sound! Hier wordt tenminste wat uitgestuurt naar de digitale tafel die er nog met twee kanalen tussen analoge tafel en PA stond!
Rare wereld die muziekwereld. We zijn het wiel weer aan het uitvinden? Of het zwarte garen?
Ik dacht dat de radio, let wel mono, nog steeds het meest beluisterd wordt door de mensen.
Dan komt de tv. Misschien de I-pod. MP3?
Ik zou zo goed mogelijk opnemen en ze zien verder maar.
Digitaal is een heel ander medium dan analoog. Analoge eigenschappen krijg je pas boven 24/96
Vandaar dat veel mensen klagen dat het geen body heeft of niet vet klinkt. Ze gaan van alles door elkaar heen gebruiken, analoog en digitaal. Daar zit het hem steeds in.
Komen ze weer bij die oude analoge spullen uit...ik ga een boek schrijven, ha
Stof tot nadenken.