Het nut van monitors met veel laag?

Daredevil

Stamgast
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van veel laag uit een monitor-speaker?
Mijn Event TR8XL heeft een 8" driver en gaat tot 35 Hz.

Ik vind dat zo'n grote driver derest wat wegdrukt. Daarom mijn vraag> Waarom een monitor gebruiken met een 8" driver,
waar is al dat laag (technisch gezien) dan goed voor?

Please enlighten me..

Wat je niet hoort kun je ook niet afmixen.
De meeste huis-tuin-en-keuken speakers beginnen meestal zo rond de 60 Hz. Het menselijk oor neemt frequenties vanaf ongveer 20 Hz waar. Wil je de laagste subbassen dus goed kunnen afmixen, dan zullen deze allicht weergegeven moeten worden.

Ik gebruik trouwens zelf "gewone" JBL hifi speakers. Hoe mijn mix uiteindelijk in de zaal klinkt is dan ook niet altijd even goed te voorspellen.

Als ik het goed heb -correct me if I'm wrong- is de grootte van de kamer ook van invloed op de laagst weer te geven frequentie.

Ik vind dat zo'n grote driver derest wat wegdrukt. Daarom mijn vraag>Waarom een monitor gebruiken met een 8" driver,waar is al dat laag (technisch gezien) dan goed voor?

Dat verhaal van wegdrukken ligt of aan je speaker, of aan je mix. De frequenties onder 60 herz zijn erg belangrijk, want hier begint het 'druk' gebied.

Wil je de laagste subbassen dus goed kunnen afmixen, dan zullen deze allicht weergegeven moeten worden

En dat geldt ook als je geen subbassen in je mix hebt, want dan is het weer handig om te kunnen horen dat je inderdaad niet per ongeluk allerlei rommel in het sublaag hebt zitten waar je niks van weet omdat je het niet hoort. Alhoewel een goed low-pass filter op de laagste frequentie die je monitors kunnen weergeven je daar ook wel tegen beschermt.

Origineel geplaatst door Tactic
Dat verhaal van wegdrukken ligt of aan je speaker, of aan je mix.

...of aan een slechte akoestiek.

nou eh.... dan heb je geen subwoofer nodig ??

een track zonder sublaag (onder de 50Hz) is in mijn oren mislukt (hooo niet meteen beginnen te schelden, het is mijn mening maar...) ; het klinkt dan te koud en weinig diep, maar dat verschilt ook per muziek style

dan bedoel ik eigenlijk een bassline waarbij het frequentie gebied tussen de 125 en 250 Hz ligt brrrrrrrrr niet om aan te horen of een bassdrum zonder bass :confused:

ook produceert een synth soms stiekem een hoop rommel onder de 30Hz, dat kan erg storend zijn of je krijgt je eindmix gewoon niet plat

Origineel geplaatst door Funky Dee
nou eh.... dan heb je geen subwoofer nodig ??

een track zonder sublaag (onder de 50Hz) is in mijn oren mislukt (hooo niet meteen beginnen te schelden, het is mijn mening maar...) ; het klinkt dan te koud en weinig diep, maar dat verschilt ook per muziek style

dan bedoel ik eigenlijk een bassline waarbij het frequentie gebied tussen de 125 en 250 Hz ligt brrrrrrrrr niet om aan te horen of een bassdrum zonder bass :confused:

ook produceert een synth soms stiekem een hoop rommel onder de 30Hz, dat kan erg storend zijn of je krijgt je eindmix gewoon niet plat

Als er zoveel bass uit mijn speaker komt, dan ben ik geneigd om die bass weer weg te draaien. En klnkt het uiteindelijk op
mijn hifi speakers juist te "dull" in het laag.. Dat bedoel ik.
Is het verstandig om een equalizer te gebruiken? Ik wil het laag een beetje in volume naar beneden halen..

Origineel geplaatst door Daredevil
Als er zoveel bass uit mijn speaker komt, dan ben ik geneigd om die bass weer weg te draaien. En klnkt het uiteindelijk op
mijn hifi speakers juist te "dull" in het laag.. Dat bedoel ik.
Is het verstandig om een equalizer te gebruiken? Ik wil het laag een beetje in volume naar beneden halen..

Gebruik je oren(!!) en vergelijk de balans eens met "echte" tracks. Meestal krijg je dan wel een aardige mix als je je track afstemt op uitgebracht materiaal.

Wat ook helpt is om je eigen track bijvoorbeeld met een mp3-mix programma door een andere track te mixen. Als je laag wegvalt als je je track inmixt en de andere uitmixt, zou ik idd een eq gebruiken. Of de kick dubbelen en een lpf op het 2e spoor zodat deze alleen laag toevoegt. Of een andere kick nemen. etc etc

Verder natuurlijk alle loudness- en megabass shizzle uitzetten op de hifi versterker en het liefst source direct aan als het even kan. Aan het begin even wennen qua sound omdat het een stuk minder "dik" lijkt te klinken, maar ben je dit gewend dan wil je nooit meer anders. Alle freqs worden immers weergegeven zoals de maker het bedoeld heeft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Origineel geplaatst door djrazor
Het menselijk oor neemt frequenties vanaf ongveer 20 Hz waar.

als je geboren wordt ja. zo gemiddeld van 20 Hz tot 20kHz maar dat is op de leeftijd waar de meeste mensen hier toch wel zijn of overheen zijn wel aanzienlijk verslechterd denk ik dus of iedereen die toonhoogtes nog hoort valt over te twisten

maar bas kan je ook voelen :P 8o)

Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald. Lage frequenties weergeven en veel laag weergeven zijn 2 totaal verschillende dingen! Het is toch erg raar om te zeggen dat het geen zin heeft om onder de 50 herz weer te geven, terwijl er wel informatie is? Je hoeft het niet te gebruiken, maar het feit dat het er zou kunnen zijn , is al reden genoeg om een luidspreker te hebben die dat kan weergeven.
Ik vind bijv. 2K bij de meeste stemmen irritant, maar ik ook toch ook geen speaker met een dip op 2K?

Origineel geplaatst door djrazor
Gebruik je oren(!!) en vergelijk de balans eens met "echte" tracks. Meestal krijg je dan wel een aardige mix als je je track afstemt op uitgebracht materiaal.

Wat ook helpt is om je eigen track bijvoorbeeld met een mp3-mix programma door een andere track te mixen. Als je laag wegvalt als je je track inmixt en de andere uitmixt, zou ik idd een eq gebruiken. Of de kick dubbelen en een lpf op het 2e spoor zodat deze alleen laag toevoegt. Of een andere kick nemen. etc etc

Verder natuurlijk alle loudness- en megabass shizzle uitzetten op de hifi versterker en het liefst source direct aan als het even kan. Aan het begin even wennen qua sound omdat het een stuk minder "dik" lijkt te klinken, maar ben je dit gewend dan wil je nooit meer anders. Alle freqs worden immers weergegeven zoals de maker het bedoeld heeft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik kom tot mijn conclusie door naar cd's te luisteren. Cd's uit de jaren 80, popmuziek, hiphop (geen 50 en geen 2pack),
rock, bluesrock, funk (vernon burch en slave) en niet dik? Het klinkt juist dik uit mijn events. Te dik.
Das mijnn probleem, daar kun je toch niet meer naar normaal naar luisteren? En ik zeg ook, ik vind het niet erg dat die Events veel weergeven uit het laag. Natuurlijk wil ik ook niks missen. Ik vinde de volume van het laag alleen te luid. En het overstemt het mid..Ze klinken ook niet "open" vind ik. Een beetje 'modderig' zelfs. Is dit normaal bij monitors met 8" woofers?
Of kan het komen door plaatsing en kamer-akoestiek (dat laatste is vrij brak ja)

Heb je wel eens aan basstraps gedacht?

Ze zijn diervriendelijk. :D

Het over grote deel wat je hoord zijn reflecties . De room gain van je ruimte kan ervoor zorgen dat het laag 6 tot 12 db te hard staat . Wat je zou kunnen doen is de bassreflec poort dicht stoppen . Dan heb je geen vertraging die onstaat door een bassreflec pijp ( ca 10 tot 30 ms ) Het rendement neemt gesloten af in het laag en zou best wel eens goed kunnen aansluiten op de roomgain .

Een 8 incher is imho te groot voor een 2 weg combinatie . Ik zie liever een 4 1/2 tot max 6 1/2 incher voor het laag mid in een 2 weg . Dit omdat een 8 incher bij ca 1,2 khz rare dingen gaat doen . En 1,2 khz is een te laag overname punt voor een tweater . Meestal worden tweaters vanaf een 2 / 2,5 khz ingezet wat veel beter gaat met een kleinere woofer die een veel hogere break up point heeft .

6-12db meer bass door kamer-resonantie? kut.

Mijn woonkamer meet 9 bij 3.5. Welke plekken moet ik dan beplakken met foam. Of werkt dat niet zo?
Als ik muziek luister dan heb ik de de bass op de equalizer (software) iets omlaag staan (evenredig), maar onstaat vast een gat in de lineare frequentie? Hoe moet ik de equalizer instellen zodat alleen het laag in volume wat omlaag gaat?

Ik heb welles een servetje n de basspoort gestopt en toen spuugte hij em 'r uit.. :/

dan maar een sok in je bassreflexpoort, werkt beter dan servetjes.

de staande golven van basfrequenties hou je echt niet tegen met gemiddeld foam dus dat is zinloos om daarin te investeren. neem een basstrap ja. indien gewenst. indien mogelijk.

Dus die Basstraps zijn om het versterkende effect van hoeken op bepaalde frequenties in een kamer te verminderen??

* Duizel * het houdt ooknooit op!! (insert insane emoticon)
Ok. Erm.. mischien helpt het geen ene .. Maar als mijn woonkamer er dan zo uitziet:

itsmyhouse.jpg

En ik wil graag in het rode of oranje gebied mij apparatuur opstellen. Hoe zou ik de speakers dan het beste kunnen plaatsen?
(Wining is heel kaal, geen meubels of zware gordijnen whatsoever nu)

je kunt uren bezig blijven met akoestiek het is nooit perfect.
als je tussen de rechte muren zit heb je meestal last van staande golven. het beste is je ruimte a-symmetrisch te maken, maar dat is in bestaande woningbouw sowieso altijd erg lastig te realiseren.

ik zou denken dat opstellen in de lengterichting het beste is. kun je achter je monitors nog wat isolatie maken, en ook achterin achter je werkplek. de zijwanden zijn dan niet zo'n probleem als wanneer je in de korte richting gaat zitten met je speakers.

Back