Het nut van monitors met veel laag?

monitors met veel laag. dat doet denken aan bass-boost. moet het niet zijn, monitors die tot laag kunnen weergeven.:confused:

Laatst gewijzigd:
Ja, zo had ik het nog niet bekeken. Ik kan de tt niet meer veranderen.
Maar de meesten begrijpen mij denk ik wel.

Gek dat ik met mijn grote vloerstaande sony's wel redelijke mixen kon maken die zelfs goed klinken op mijn nieuwe Events? Hoe is dat te verklaren? (zelfde ruimte, ook 8" woofers van sony hifi speakers)
Hoe heb ik ooit kunne denken dat Pro-monitors mij nog meer konden helpen :?

alle speakers waarop je mixt moet je kennen. vooral het kennen is het belangrijkste. op je sony's kun je waarschijnlijk alles dromen. en omdat je ze kent en je ruimte ook, weet je precies op gevoel te doen wat goed is. ik ben begonnen met soundblasterboxjes die ik door en door kende. daar kan ik waarschijnlijk nog steeds fatsoenlijke mixen op maken.
ben wel bllij met de fatsoenlijke monitors die ik nu heb trouwens!

monitors kunnen je helpen door nog meer detail in je muziek weer te geven. dat betekent dus naast dat je uit bestaande muziek meer informatie kunt halen, ook je eigen muziek beter kunt afwerken. dat kan een verbetering zijn ten opzichte van de speakers die je hebt vervangen,

misschien hoor je nu weinig verschil omdat je ruimte niet optimaal is. als je in een rechthoekig hok zit met gipsen, stenen of betonnen muren heb je nogal wat last van reflecties en staande golven. die kunnen een heleboel details laten verdwijnen. en of je dan monitors hebt van 1000 of 4000 euro per setje maakt niet zoveel verschil. Totdat je je ruimte aanpast. dan wel.

Hai, bedankt voor de info.

Maar omdat de akoestiek nu toc brak is, en ik niet van plan ben om mijn woonkamer omte bouwen tot controlekamer.
Heb ik dus wienig aan deze TR8's? Kunnen basstraps en wat foam wat uitmaken?
Mijn probleem met deze TR8's is dat ik ze al wel leer kennen eigenlijk. Het luisteren naar die dingen vind ik alleen zo vermoeiend.
Ze klinken zo dof in en 'nauw' Maar dat komt dus door mijn kamer akoestiek.

Ik las dat je een houten vloer hebt, dat is akoestisch gezien (of eigenlijk gehoord) niet echt goed.
Zo een houten vloer gaat enigzins resoneren door veel lage requenties.
Maar ja, als het niet ander is...
Mijn studio situatie ziet er hetzelfde uit als die van jouw, met mijn monitoren precies op de plek
waar jij een rood en oranje stikkertje hebt geplaatst op die tekening.
Ik heb mijn studio volstaan met allerlei dingen, zoals een bank, tafeltje, plant etc. dit komt de akoestiek ten goede.

je hebt alleen monitors met veel laag nodig als je muziek (of een composities die op muziek lijken) maakt waarvan het de bedoeling is dat het op grote geluidsystemen gedraaid gaat worden. (of geluidssystemen die sublaag goed weergeven).

het nut lijkt me dan vrij duidelijk
je wilt weten wat er in dat gebied gebeurd

als je bijvoorbeeld loungemuziek maakt die enkel op strandpaviljoens, huiskamers, mobiele telefoons en computerspeakertjes gedraaid gaat worden kan je prima uit de voeten met een set sublaagloze speakers.

hoewel veel autosystemen sublaag ook vaak goed weergeven maar meestal wordt loungemuziek niet zo hard in auto's gedraaid dus daar kom je dan nog wel mee weg.

dit is het enige juiste antwoord, de rest van het geneuzel kan je vergeten en deze thread kan dicht :D

Origineel geplaatst door etaoin
En dat geldt ook als je geen subbassen in je mix hebt, want dan is het weer handig om te kunnen horen dat je inderdaad niet per ongeluk allerlei rommel in het sublaag hebt zitten waar je niks van weet omdat je het niet hoort. Alhoewel een goed low-pass filter op de laagste frequentie die je monitors kunnen weergeven je daar ook wel tegen beschermt.

Die rommel kun je ook zien! :D Je gaat geen monitorspeakers kopen om rommel te horen.. :frons: ;)

Origineel geplaatst door afff
Die rommel kun je ook zien! :D Je gaat geen monitorspeakers kopen om rommel te horen.. :frons: ;)

Maar een goede spectrumanalyser is een stuk duurder dan een sub (en niet iedereen werkt met computers in de studio...)

Dat laatste is een erg sterk argument!

Alles onder de 80 is goehoed!!!!!!!!!!

Koop een goeie Senheiser! HD600 ofzo. Kost 'n paar centen, maar vind je wel je sub terug.

Je ken natuurlijk ook je track mee nemen naar het lokale pop podium (Doornroosje heeft VEUL sub) en 't daar luisteren...

Das ook een goedkope oplossing.
Schaf een dure koptelefoon aan om je sub te checken.
Daarmee bedoel voornamelijk onbruikbaar laag.

Speaker die zo laag gaan zijn heel erg duur.

Of is die een onjuiste redenering omdat je sublaag toch niet hoort maar alleen voelt, en wat voel je nou op een koptelefoon ?

je hebt alleen monitors met veel laag nodig als je muziek (of een composities die op muziek lijken) maakt waarvan het de bedoeling is dat het op grote geluidsystemen gedraaid gaat worden. (of geluidssystemen die sublaag goed weergeven).

het nut lijkt me dan vrij duidelijk
je wilt weten wat er in dat gebied gebeurd

als je bijvoorbeeld loungemuziek maakt die enkel op strandpaviljoens, huiskamers, mobiele telefoons en computerspeakertjes gedraaid gaat worden kan je prima uit de voeten met een set sublaagloze speakers.

hoewel veel autosystemen sublaag ook vaak goed weergeven maar meestal wordt loungemuziek niet zo hard in auto's gedraaid dus daar kom je dan nog wel mee weg.

Tuurlijk, wel jammer dat je juist niet kunt horen wat er dus in het sublaag gebeurd. Dus je kunt niet weten of er (gewenst of ongewenst) laag in je mix zit, als je het niet kunt horen.

Monitors zijn min of meer bedoeld om alles te horen zodat je kan aanpassen wat je niet zint.
Of ze 'lekker' klinken is bijzaak.

een goede monitor produceert zelf ook geen geluid nutuulk, het is het geluid dat aangeboden word dat wel of niet lekker klinkt... ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
een monitor produceert zelf ook geen geluid nutuulk, het is het geluid dat aangeboden word dat wel of niet lekker klinkt...

ik doelde dus op monitors die bijgeluiden produceren zoals lucht in de basreflexpoort, resonanties van de kast, rrammelende stekkeraansluitingen en dergelijke.

vergeet de beroemde kraakende tweeter van KRK niet ;) [offtopic eigenmening mode] haha wat een rommel 8o) [/offtopic eigenmeningmode]

Ik ga die KRK's luisteren binnekort. Ben benieuwd. Ze krijgen iig betere kritiek dan die Events TR8xl.
Als ik beter had gezocht kwam ik ook de kritieken tegen die van mening waren dat die TR8's teveel sublaag weergeven en nogal bass-heavy zijn. Nu nog iemand vinden die van veel bass houdt en die dingen van mijwilt overkopen.

Origineel geplaatst door Roel
een goede monitor produceert zelf ook geen geluid nutuulk, het is het geluid dat aangeboden word dat wel of niet lekker klinkt... ;)

Dan klinken mijn jaren 80 cd's brak?
Het gekke is dat electronische muziek, muziek waar geluiden worden gebruikt met weinig formanten zeg maar
(synthesizers, house etc.) dat die tracks verdomd goed klinken op mijn TR8's ? Zelfs het laag klinkt in ene goed, strak, helder, gewoon toppie! (wel veel sublaag nogsteeds, maar klinkt wel lekker)
Ik heb het dan over groovy house tracks als Paul Johnson's "get get down" of "I'm not your baby", Fierce Ruling Diva's "Rub it in", Zelfs Tyree Cooper "Let the music Take control" .. :S
Beatmasters' " Whos in the house" ook geen probleem. Ook mijn kraftwerk LP klinkt oppeens heel top..
Acid House met 909 en 303 bassen? Te gek.. Maar hiphop? Jaren 80? Slave? Demn...

Dan heb je die semi electronische funk. Orange Juisce Jones, Rockwell enzo.. Klinkt al wat beter..

Zou het kunnen dat Event deze speakers stiekum heeft afgestemd op House muziek? (not a good look)
Ik heb werkelijk waar in ene geen last meer van nare sublaag als ik naar house luister :confused: ...

Wie kan dit verklaren..

ho even dat was 6traks opmerking | die kan daar vast even antwoord op geven. :)

zoals ik eerder al zei. monitoren moeten geen bijgeluiden maken. that's it. verder zijn er goede en slechte speakers maar daar zal ik me verder niet mee bemoeien. het ging om laag of niet. zie verder het "welke monitoren" onderwerp waar ook ik een pagina met review heb volgetikt.

succes!

Back