StudioProbleem, Opnemen, MIDI's?,

misz

Nieuwkomer
...hallo allemaal
Ik heb een studio probleem. Ik ben een beatmaker,
maar ik heb niet veel verstand van studio kabels,
soort kabels en dingen die ik allemaal nodig heb. Miscchien heb ik slechte geluidskaart.
Als ik heb me mixer[mic in de mixer] aan PC aangesloten en wil iets opnemen[audacity],
dan gebeurt nieks. Of heb ik verkeerde mixer? Want ik heb ook een midi kabel gekocht voor synth,
maar midikabel kan niet in mixer. Hij kan alleen op synth aangesloten worden. Waar moet ik de anderkant van de midikabel inpluggen? in mixer kanniet.
Of heb ik meer dingen nodig? Sommige mensen zeggen dat ''versterker'' is nodig,
sommige dat ''goede geluidskaart'', maarja...
Bekijk fotos - dat is alles wat ik heb. Wat mis ik? of niet.
Ik wil gewoon rustig beatz maken en rappers produceren,
maar kbenniet goed in techniek. Geld is geen probleem,
dingen kan ik kopen, maar probleem is dat ik weet niet eens welke.(niet te duur, ik heb al veel uitgegeven)
Dus ik heb:

Opneemprogramma ''Audacity'';

FLStudio 6 XXL om beats te maken;

Synth - Yamaha PSR-640;
foto - http://home.hetnet.nl/~joeyweb/Verhuizing/10617070-yamaha-psr-640.jpg

Synth - Yamaha PSR-1500;
foto - http://www.emarket365.com/uploaded/4524167909.jpg

Mixer SamsonMDR6;
foto - http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/d4fcf8af6c7b77526a03e01b6af818e4.jpg

Microfoon SE Electronics 2200A;
foto - http://www.sellaband.com/jvl-productions/photo_album/photo.1.jpeg

alleen 1 MIDI kabel, en tulp voor ''van mixer naar PC'' en mic kabel tuurlijk.,
verder nieks meer. heb ik meer kabels nodig?

en ik gebruik niet egt een nieuwe pc, maar dat komt nog;

En binnenkort komt een mpc500 of mpc1000;
___
Kijk aub naar me setup en zeg wat verkeerd is OF wat nog erbij moet. Ik wil studio sneeeeel. Ik zit 2maanden zonder geluid, aub help mij. aiiight!!
thanks...:okdan:

Als ik jou was zou ik proberen het probleem iets duidelijker te omschrijven.
Je probleem is in ieder geval geen studioprobleem omdat een studio dit soort problemen doorgaans niet kent. ;)

kun je vertellen wat voor geluidskaart je hebt??

Audio kabels? Je hebt toch midi?
grapje

Ik krijg uit jouw verhaal de indruk dat je er eigenlijk helemaal niets van begrijpt.
De beste tip: zoek iemand in je directe omgeving (zeer direct) die het allemaal wél snapt.
Geen snelle jongen, maar gewoon iemand met verstand.

Om je toch een beetje op weg te helpen:

microfoon met microfoonsnoer in kanaal 1 van je mixer
keyboard 1 met vermoedelijk 2 jack-jack audio-snoeren in kanaal 3+4 van je mixer
keyboard 2 met vermoedelijk 2 jack-jack audio-snoeren in kanaal 5+6 van je mixer
vanaf je mixer moet er een audio-kabel naar de ingang van je geluidskaart.

De uitgang op je mixer heet 'mix out' en bestaat weer uit 2 jack-aansluitingen.
Ik heb geen idee van welke geluidskaart je hebt, maar vrees uit jouw verhaal dat daar een relatief gewone 3.5 mini-jack aansluiting op zit. Moet je dus op zoek naar een geschikt kabeltje om van de 2 keer 6.5 mm jacks op je mixer te gaan naar je geluidskaart.

Dan is het nog zaak om een een ander qua volumes in de gaten te houden.
Als je een koptelefoon hebt (duh) kan je die eerst eens in je mixer proppen, om te kijken of de aangesloten mic en keyboards een beetje fatsoenlijk doorkomen.
- zet de mastervolumeschuiven van je mixer eerst maar helemaal beneden (hééél zacht, dus)
- de microfoon is vrij simpel. met het gain-knopje op je mixer kan je het ingangsvolume regelen. brul wat in de mircrofoon en let goed op het 'clip'-lampje:die geeft aan of het ingangssignaal te hard is. draai wat aan het knopje terwijl je brult. Als het lampje knippert, moet het knopje weer wat teruggedraaid worden.
- je keyboards hebben een volumeknop. zet die in eerste instantie niet harder dan ongeveer driekwart van wat ze kunnen. dan heb je een bruikbaar signaal.

Als er fijn geluid uit je koptelefoon komt lijkt het al aardig te werken.

Sluit dan je mixer aan op de geluidskaart van je pc. Nu komt het volgende deel van je ellende:
- kijk op je pc hoe het zit met alle volumes van het systeem en de geluidskaart. Er zijn er nogal wat: audio in van windows, mastervolume van windows, let op het mute-vinkje, audio uit van windows, master-audio-uit van windows, en dan nog die van je geluidskaart.
Zet die, waar nodig, ook maar zo'n beetje op driekwart.
Start je audioprogramma op (Audacity). Ik ken dit programma niet, maar ga er even vanuit dat jij dat wel kent, en ook kan gebruiken. Vrijwel zeker dat je een geluidsspoor zodanig kan instellen dat hij geluid opneemt van de audio-in van je geluidskaart, en dat hij het geluid wat binnenkomt door kan sturen naar je speakers.
Als alles goed is ingesteld zou er met een beetje mazzel iets uit je pc-speakers te horen moeten zijn als je op een van je keyboards rammelt.

Tot nu toe dus alleen nog maar audio.

Met midi kan je uiteraard ook leuke dingen doen. Gezien jouw instrumenten vermoed ik dat de PSR1500 het keyboard wordt met een soort masterboard functie. Van dat ding af kan er dan een midi kabel naar de geluidskaart van je pc: om precies te zijn van de midi-out van je keyboard naar de midi-in van je pc.
Als je dan ook nog een bruikbaar sequencer programma hebt, kan je vijwel alles wat je op je keyboard speelt opnemen (niet in audio, maar in midi) op je pc.

En dit is allemaal gebaseerd op een groot aantal aannames van mijn kant. Wie weet wil je een hele andere configuratie. Of zitten er andere aansluitingen op de keyboards. Of heb je helemaal geen sequence programma.
Jouw grote probleem bestaat gewoon een hele lading kleine probleempjes, die stuk voor stuk simpel op te lossen zijn, als je maar weet hoe. Er hoeft maar één knopje verkeerd te staan, en er komt helemaal geen geluid uit je speakers.
Kortom: zoek iemand mét verstand van zaken die bij je in de buurt woont. Neem er een middag de tijd voor om samen met hem/haar de hele handel aan te sluiten, en plan een leuke vergoeding: kratje lekkers, fijne appeltaart, whatever.
Via dit forum kom je er ook wel, maar vrijwel zeker pas na véél vraag-en-antwoord 'spelletjes'.
Dan komt het er ook op aan dat je je vragen zeer duidelijk formuleerd. Hoe duidelijker jij je vraag stelt, des te makkelijker kunnen de forumleden hierop antwoorden.

Zo te zien woon je niet in zuid, maar in zuid-holland, en wel in de buurt van Alphen.
Daar moeten toch wel wat piepels te vinden zijn die hier trek in hebben.

probeer Zigo anders eens. Ik krijg de indruk dat hij op zijn minst over een pc en een keyboard beschikt. Met een beetje mazzel kan hij er ook mee overweg

.

.

Ik heb 16-bit geluidskaart en me mic werkt nog steeds niet. Maar ik heb eeb andere microfoon(samson) en die werkt wel. En anderen zeggen dat ik 24-bit geluidskaart moet halen. Dus eerst ga ik 24bit kopen.
DAN heb ik andere probleem.
Voor mijn synth heb ik nu een USB MIDI interface gekocht met cd en drivers. Alles geinstalleerd enz., maar hij reagieert niet in FL Studio, wat mot ik verder? Instellingen staan goed, hij ziet de MIDI in en MIDI out, maar als ik aan het spelen bent, dan gebeurt nieks.

Als je een beatmaker en producer bent zou ik zeggen: schoenmaker blijf bij je leest!

No offence, maar als ik het zo lees heb je er geen kaas van gegeten.
Als je dit echt wilt leren, gaat het je flink wat tijd en zenuwen kosten. En dat gaat vaak ten koste van het creatieve proces en de inspiratie.

Inderdaad, zoek iemand die je op weg kan helpen, of laat het recorden en mixen aan een ander over, en concentreer je op hetgeen je goed in bent.

Veel suc6

Back