JP-8000 en trance/jump

BananaWorld

Addicted to Music
Het is alweer een tijdje geleden dat je JP-8000 een ultieme synthesizer was voor het maken van vnl Trance omdat er een supersaw inzit. Maar de laatste tijd is hij wel redelijk in populariteit gedaald. De 2dehands prijzen een stuk omlaag gegaan en ook de SH-201 wat toch dezelfde synth-engine heeft ook maar een beperkt aantal mensen bereikt (althans, die indruk krijg ik).

Hoe komt dit nou. Zijn er zo veel alternatieven voor, is de klank achterhaald of is de hype gewoon voorbij.

Tja ik zie Alpha Juno's voor 1/6e van de oude maximumprijs weggaan tegenwoordig. Maar dat is nog een redelijk beperkte synth, de JP-8080 heeft op zich wel genoeg andere klanken te bieden.

Voor trance is de JP80x0 al jaren geen hoofdingredient meer.
Ik kan natuurlijk alleen maar oordelen over de trance die ik zelf luister (en dat zijn voornamelijk mixes van Armin van Buuren en Above & Beyond, melodieuze progressive trance dus), maar wat ik constateer is dat de stijl de laatste jaren een stuk volwassener is geworden. Die schreeuwerige supersaw geluiden zijn grotendeels verdwenen en het is allemaal een stuk subtieler geworden.

En natuurlijk kun je tegenwoordig gewoon een softsynth pakken als je toch nog een superzaag wilt...

Back