[meningen?] Soundtracs Topaz Project 8 mixer

Nolet

verkeerd in goede staat
Aloha,

Na wat heen en weer gezoek overweeg ik een 2e hands Soundtracs Topaz Project 8 (24:8:2) mixer te kopen ter vervanging van mijn Mackie 24_4. De Sound on Sound geeft een zeer lovende review van deze mixer en dat is voor mij al een grote geruststelling. Op rec.audio.pro staan ook veel hele positieve commentaren.
Rest zich alleen nog de vraag:

Zijn er forummers die hands-on ervaring hebben met dit ding? Zo ja, vertel!

ja ik heb precies het zelfde model gehad
ik kan er eigenlijk weinig slechts over vertellen
wat ik het mooi vind aan deze tafel zijn de ruime mogenlijkheden
bv de inserties ,direct out op elk kanaal en subfroepen en 2 x een main out voor als je dubbelle monitors gebruikt
EQ is ook heel goed en de 6 auxen zijn ook niet mis
wat ik minder vond is de plastik meterbrug die niet echt pro er uitziet (mijn mening) en hij had ruiste heel licht maar in een mix viel het wel helemaal weg (kan zijn dat die van mij niet echt 100% meer was)
ik heb zelfs gehoord dat de basis van deze tafel het zelfde is als de grotere broers

wat het geluid betreft is deze ook sterk maar dan kan natuurlijk per persoon verschillen wat die van de klank vind
je zal wel ff moeten wennen aan de gains en de EQ van de tafel (had ik tenminste wel) maar eenmaal thuis met de tafel dan kan er weinig mis meer mee gaan
ik zelf heb er div house nr op gemaakt en zo nu en dan wat experimenten met wat andere muziek
ik heb er echt veel plezier van gehad aan die tafel en die mag zeker voor de 2de keer terug komen

ik kan je wel vertellen dat er zeker vershil tussen de mackie en de soundtracs zit ,wel clean maar toch anders maar dat kan je voor je zelf beoordelen als je te tafel gaat beluisteren

een aanrader en zeker als er een meterbrug bij zit omdat hij goed klinkt,de mogelijkheden en de prijs 2de hands is betaalbaar

en nog ff over de EQ die is ook heel goed en duidelijk in te stellen en er zit ook een goede midsweep op
bassen kan je gruwlijk veranderen met het laag en van het hoog kan je je oren goed laten piepen

wat ook nog leuk is met deze tafel dat je hem kan automatiseren en via de computer alle faders kan aansturen
dan heb je echt een complete tafel

:halleluja woow :halleluja wat een verschrikkelijk mooie tafel zeg!
Ik durf het bijna niet te vragen maar hoeveel kost een 24:8:6 met VCA optie ongeveer? ben erg benieuwd; dit is erg interresant! had nog nooit van dit merk gehoord
(waarschijnlijk ben ik na je antwoord minder enthousiast)

Heb de afweging moeten maken tussen een 32ch Topaz P8 en mijn huidige A&H GS3 tafel.
De prijs van de Topaz was perfect (€ 1200 mét meterbrug) maar ben uiteindelijk toch voor de A&H gegaan vanwege de wat compactere maat en de automatisering.

Wat ik ook gedaan heb is vooraf kijken welke informatie er nog bekend is bij de fabrikant over het onderhoud. Bij A&H hebben ze me perfect geholpen wat dat betreft. Van mijn tafel zijn iig nog genoeg spares op voorraad (als ik die al ooit nodig zal hebben)

Soundtracs is inmiddels weer in andere handen overgegaan (DigiCo) en heeft de support op analoge tafels inmiddels van de hand gedaan. Heb geen idee wie dit overgenomen heeft voor Nederland.
Ze hebben in het verleden bewezen mooie analoge tafels te bouwen, voor de rest zou ik gewoon gaan uitproberen.

Hopelijk heb je iets aan deze info :)

Kijk

Kijk

Soundtracs bouwt erg mooie en goede tafels.. maar dan vertel ik waarschijnlijk niets nieuws. Deze Topaz is écht een mooi ding. Ben zelf ook op zoek naar een 24/8 tafel (voor aanschaf in februari).. en naast de Mackie 8 bus (2de hands erg duur) is dit behalve Soundcraft (Ghost LE (duur), LX7, Live 4.2) zo ongeveer de beste optie die ik heb kunnen vinden. Ik ben niet zo'n Allen & Heath fan.. maar misschien dat iemand me het tegendeel kan/wil bewijzen...

Re: Kijk

Origineel geplaatst door CraZ
Allen & Heath fan.. maar misschien dat iemand me het tegendeel kan/wil bewijzen...

kom s langs zou ik zeggen!:D Wel je eigen monitor meenemen ;)

Moet wel zeggen dat vooral de GS serie voor mij veruit het beste klinkt. A&H heeft een paar jaar geleden de keuze gemaakt om verder te gaan als live-tafel producent. Daarom doen ze nix meer op het gebied van studio.

Een nieuwe WZ is ook leuk voor kleine dingen; erg robuust en klinkt zeker zo goed als een echte Soundcraft. (ook allemaal Harman komponenten)

Tip voor Nolet (en Craz): schuim de Duitsche sites eens af op Soundtracs tafels, daar worden ze voor zeer schappelijke prijzen aangeboden!

Origineel geplaatst door CraZ
Ik ben niet zo'n Allen & Heath fan.. maar misschien dat iemand me het tegendeel kan/wil bewijzen...

Dat kan en wil ik wel, maar dan wil ik eerst wel eens weten waarom je niet zo'n A&H fan bent...

Sentiment..

Sentiment..

Ik weet niet waarom.. heb ze nooit zo mooi gevonden.. en nauwelijks ervaring mee. Gek hoe een sentiment dan kan groeien zonder dat je er eigenlijk een reden toe hebt.. vandaar dat ik me graag laat overtuigen.

Mackie bevalt me gewoon heel goed.. en ik 'dig' de look en feel van die dingen. Soundtracs is een soort oude liefde, net als de D&R Avalon en Soundcraft Venue tafels ..

Maar ik heb besloten me bij deze nieuwe aankoop (zoals ik al zei... het zal wel februari worden) niet te laten leiden door 'vooringenomenheid' of wat dan ook.. maar gewoon te gaan voor de beste tafel die ik tweedehands te pakken kan krijgen voor onder de 1400 Euro (hele ruwe indicatie).

Re: Re: Kijk

Re: Re: Kijk

Origineel geplaatst door The Q

Tip voor Nolet (en Craz): schuim de Duitsche sites eens af op Soundtracs tafels, daar worden ze voor zeer schappelijke prijzen aangeboden!

Gni gni, deze die ik wil komt ook uit Duitsland. Het is een tweede handsje bij Thomann. Voor 1195 met een jaar garantie erbij!

Op marktplaats staat nu ook een Soundtracs Solo 32:8 voor 1750....ik heb ze al gemaild...

aangezien ik nu een studio aan het bouwen ben ben ik ook aan het kijken voor een 24/32-8-2 tafel
en aangezien de mackie toch prijzig is zal het toch een soundtracs gaan worden.
eerst heb ik nog zitten denken aan een spiritstudio 24-8 (heb ik ook gehad) maar de soundtracs vind ik meer mogenlijkheden hebben en beter passen bij de studio

zeker doen als je hem voor een koopje kan meenemen

ps de mackie 8buss is ook niet duur in duitsland

Re: Re: Re: Kijk

Re: Re: Re: Kijk

Origineel geplaatst door Nolet
Gni gni, deze die ik wil komt ook uit Duitsland. Het is een tweede handsje bij Thomann. Voor 1195 met een jaar garantie erbij!

Op marktplaats staat nu ook een Soundtracs Solo 32:8 voor 1750....ik heb ze al gemaild...

en wat is het geworden???

als iemand nog zo'n project 8 ziet met meter brug voor een leuk prijsje :D :D :D :D :D ik ben al rustig aan het struinen

Attachments

• soundtrcstopaz.jpg
    soundtrcstopaz.jpg
    12 KB · Bekeken: 139
IK heb 'm besteld!!! Ik kreeg van de 27e van Thomann een mailtje dat ie op de post is gedaan en dat ie binnen 5 a 6 werkdagen bij mij is.
ik kan niet wachten want ik zit al 2 weken zonder mixer! ALs je er ook eentje wil zou je voornamelijk op duitse sites moeten kijken. Het schijnt dat ze daar veel verkocht worden.

Ik heb trouwens deze Soundtracs ipv. een Mackie gedaan. De voordelen van de Soundtracs zijn dat het een echter recording tafel is. 24 directe outputs, 8 bussen, aparte channel en monitor bus met EQ op zowel de channel als monitor.
Dat is echt veel handiger dan de compromis die Mackie gebruikt op hun low-end range (lees: niet Mackie 8-bus).
Die 8 busses van Mackie staan er ook om bekend dat ze nog wel eens kuren hebben. Er schijnt een hele serie van die dingen geproduceerd te zijn met inferieure componenten. Check de officiële Mackie forums maar 's. De kritieken zijn niet van de lucht.

Ik heb nie eens mic's dus ik zal er niet veel gebruik van maken.
Mijn plan is er ooit een MOTU 24i aan te hangen zodat ik alle kanalen appart kan opnemen op mijn PC en dan de kanalen tijdens mixdown vanuit mijn PC weer door de tafel jas! Lijkt me heerlijk werken, zeker fijner dan een Mackie control, of met je muis al die fadertjes in Cubase bedienen.

Update: Tafel binnen

Update: Tafel binnen

Nou, even een updatetje over de Soundtracs.

Maandagavond, toen ik thuis kwam van Arbeit(tm), vond ik in de hal van mijn gang een gigantische pallet met een soort olifanten grafkist omwikkeld met plastik. Daar stond ie mijn nieuwe mixer!!!! Ok, even kijken hoe zwaar dat ding is. Hij moet immers 2 trappen op in een pand van 100 jaar oud..... Te zwaar dus. FF olaf bellen. Met zijn tweetjes hebben we het monster mijn kamer ingesleept. Mijn huisgenoten dachten dat ze nu ECHT moesten gaan verhuizen wilden ze nog iets van rust en vree hebben....

Uitpakken. De mixer zat in de doos van een Sony DMC-100-dinges vol met Thomann(tm)
luchtzakjes. Daar hebben mijn katten nu nog veel plezier van.

De mixer dan. Ziet er GEWELDIG uit. Geen krasje te zien. Ze zouden mij kunnen vertellen dat ie 1e hands is. Zelfs geen koffievlek op de handleiding. Full warranty zit er nog bij en op de achterkant van de mixer pronkt een mooie sticker "Quality Product, Made in Britian" met een prachtige engelse vlag in het midden. De meterbrug is al gemonteerd, ik hoef alleen nog het kabeltje vanaf de (fanloze) powersupply aan te sluiten.

Toen ben ik een dag bezig geweest met AL mijn apparatuur ontkoppelen en alle kabels te sorteren. Ik ga mijn studio annex woonkamer annex slaapkamer annex gastenverblijf reorganiseren, vandaar.

Gister heb ik eerst mijn Delta1010 aangesloten op 8 inputs op de mixer. Genelecjes op de control room uitgangen. De eerste echte geluidstest dus. FF een trackje inladen in Cubase en luisteren maar. Nou, niets dan goed eigenlijk. De kwaliteit van het geluid is "mooier" in mijn oren dan mijn oude Mackie SR24_4. Zeker anders, maar ik vind het mooier. Vooral bij het oversturen van de inputs wordt het geluid erg lekker. Het lijkt wel alsof de masterbuss het geluid compressed. Klinkt erg fijn. De meterbrug is echter een beetje raar. Op het moment dat die barleds al in het rood vind ik het geluid gewoon goed. Dit blijkt een euvel te zijn van deze mixer. De meterbrug gaat te snel in het rood, terwijl er nog geen oversturing is. Nah, jammer dan, gewoon je oren gebruiken dus. De VU meters voor de Masterbus zijn wel retehandig en zien er ook leuk uit.

De EQ is ook heeel anders dan die van Mackie. Ik zou Mackie EQ omschrijven als schel en koud. Deze is zacht en warm. Vooral de 2e mid swept EQ. Die gaat tot 50 hz en geeft daar een erg lekkere sublaag.

De routering is 10 x zo flexibel als op mijn oude mixer. 2 bussen (channel en monitor) met tal van mogelijkheden om deze te combineren. Tape out en in op elke kanaal.

De mastersectie is ook duidelijk en efficiënt. Alles "klopt" gewoon. Je hoeft de handleiding eigenlijk niet door te lezen. Behalve dan dat de group-outputs op een andere plek zitten dan je zou denken.

Al met al ben ik zeer tevreden over dit ding. Het straalt professionaliteit uit en vertrouwen. De geluidskwaliteit is top en de bouwkwaliteit hoog.

kan ik de kosten van de fysiotherapeut op je verhalen? ;)

Olaf

Nolet,

Welkom in de Soundtracs familie. 8)

Ben zelf ook zeeer tevreden over de tafel. (zie gearlist)
Mooie open en warme sound.
De pre-amps zijn de smm2017. Deze zijn echt topklasse.
De EQ is ook geweldig.

Veel plezier ermee,

Rob

Back