Update: Tafel binnen
Update: Tafel binnen
Nou, even een updatetje over de Soundtracs.
Maandagavond, toen ik thuis kwam van Arbeit(tm), vond ik in de hal van mijn gang een gigantische pallet met een soort olifanten grafkist omwikkeld met plastik. Daar stond ie mijn nieuwe mixer!!!! Ok, even kijken hoe zwaar dat ding is. Hij moet immers 2 trappen op in een pand van 100 jaar oud..... Te zwaar dus. FF olaf bellen. Met zijn tweetjes hebben we het monster mijn kamer ingesleept. Mijn huisgenoten dachten dat ze nu ECHT moesten gaan verhuizen wilden ze nog iets van rust en vree hebben....
Uitpakken. De mixer zat in de doos van een Sony DMC-100-dinges vol met Thomann(tm)
luchtzakjes. Daar hebben mijn katten nu nog veel plezier van.
De mixer dan. Ziet er GEWELDIG uit. Geen krasje te zien. Ze zouden mij kunnen vertellen dat ie 1e hands is. Zelfs geen koffievlek op de handleiding. Full warranty zit er nog bij en op de achterkant van de mixer pronkt een mooie sticker "Quality Product, Made in Britian" met een prachtige engelse vlag in het midden. De meterbrug is al gemonteerd, ik hoef alleen nog het kabeltje vanaf de (fanloze) powersupply aan te sluiten.
Toen ben ik een dag bezig geweest met AL mijn apparatuur ontkoppelen en alle kabels te sorteren. Ik ga mijn studio annex woonkamer annex slaapkamer annex gastenverblijf reorganiseren, vandaar.
Gister heb ik eerst mijn Delta1010 aangesloten op 8 inputs op de mixer. Genelecjes op de control room uitgangen. De eerste echte geluidstest dus. FF een trackje inladen in Cubase en luisteren maar. Nou, niets dan goed eigenlijk. De kwaliteit van het geluid is "mooier" in mijn oren dan mijn oude Mackie SR24_4. Zeker anders, maar ik vind het mooier. Vooral bij het oversturen van de inputs wordt het geluid erg lekker. Het lijkt wel alsof de masterbuss het geluid compressed. Klinkt erg fijn. De meterbrug is echter een beetje raar. Op het moment dat die barleds al in het rood vind ik het geluid gewoon goed. Dit blijkt een euvel te zijn van deze mixer. De meterbrug gaat te snel in het rood, terwijl er nog geen oversturing is. Nah, jammer dan, gewoon je oren gebruiken dus. De VU meters voor de Masterbus zijn wel retehandig en zien er ook leuk uit.
De EQ is ook heeel anders dan die van Mackie. Ik zou Mackie EQ omschrijven als schel en koud. Deze is zacht en warm. Vooral de 2e mid swept EQ. Die gaat tot 50 hz en geeft daar een erg lekkere sublaag.
De routering is 10 x zo flexibel als op mijn oude mixer. 2 bussen (channel en monitor) met tal van mogelijkheden om deze te combineren. Tape out en in op elke kanaal.
De mastersectie is ook duidelijk en efficiënt. Alles "klopt" gewoon. Je hoeft de handleiding eigenlijk niet door te lezen. Behalve dan dat de group-outputs op een andere plek zitten dan je zou denken.
Al met al ben ik zeer tevreden over dit ding. Het straalt professionaliteit uit en vertrouwen. De geluidskwaliteit is top en de bouwkwaliteit hoog.