Zipdrive formatteren vraag

Janus

Ingeburgerd
ok ik heb dus een zip100 met scsi aan de mpc2000 (de eckte klassiekert) en een zip100 met usb aan de pc WinXP

nu leest die op de pc de disks niet, met sounds en programs en dat soort shijt welke ik via de mpc eerder heb gesaved...

hoe moet/ kan ik de zips zo formatteren dat ze in beide leesbaar zijn, dus dat ik samples vanaf de pc op een disk zet en dat dan in de mpc kan openen..

vergeef mijn noobismiteit en ws is dit eerder gevraagt maar ik kan het niet vinden..

mijn zipdrive in de pc (ide) leest WEL mijn mpc2000 geformateerde zips, maar doet wel moeilijk als ik er iets op wil zetten vanaf de pc.

dit komt omdat de mpc formateert op fat16 en windows wil waarschijnlijk informatie in fat32 formaat overzetten. dit lukt wel maar hij zegt "target can't handle this type of blablabla" maar dat komt omdat de wavfiles in fat32 indeling op de pc staan. hij schrijft dan waarschijnlijk een fat16 versie weg waarbij er denk ik info word getruncate. (weggelaten, afgehakt) de wavefiles staan wel keurig op de zip dan.

andersom heb ik het volgende: de snd files van de mpc spelen wel af op de pc en ik kan ze backuppen, maar er zitten soms wel fouten in de bestanden.

ik heb ook wel eens gehad dat de mpc geen zin meer had om de zip te lezen. hij herkende m dan niet meer. maar daar is ook geen pijl op te trekken aangezien het niet altijd zo is.

ik zie het als cubase en protools.....nietecht compatible maar als het moet is er wel een workaround...

Als ik het me goed herinner moest je de zip schijf of de pc formateren waarna ie op de mpc te lezen is.

Hoewel ik ook een mpc zip heb welke andersom gewoon te lezen is.
Ik ben zelf aan het begin van het jaar begonnen met het schrijven van een filesystem driver onder linux om de mpc disken uit te kunnen lezen.
Deze wil ik namelijk gebruiken voor een mpc editor welke ik onder linux heb geschreven, het is handiger om de filenamen op de juiste manier te kunnen lezen en schrijven.

Het is inderdaad FAT16 maar een pc zal daar nooit met FAT32 naar gaan schrijven. Wat wel een probleem oplevert is dat windows de afhandeling van lange filenamen op een andere manier doet dan dat de mpc dat doet.
Het verschil tussen fat16 en fat32 zit hem voornamelijk in de maximale grote van een disk en de maximale grote van een file. Lange bestandsnamen hebben niets met fat16 en fat32 te maken.

Dit verschil is goed te zien als je 2 geluiden wegschrijft op de mpc waarvan de eerste 8 tekens hetzelfde zijn, onder windows (in ieder geval onder linux) zie je dan 2x dezelfde naam staan!

ALs je mpc geen zin meer heeft om de zips te lezen kan dit ook komen de beruchte klik of death op de zip drive of daarnaa gerelateerde problemen.

ok dankje, de zips werken perfect, alleen niet icm de pc, vooralsnog...!:(
ik zal eens kijken met nieuw formateren in fat 16 oid..

Back