CS1x multimode

Mo-Kay

Ingeburgerd
Hallo,

IK heb het hele net afgezocht, de handleiding en het bluebook, maar ik kan geen passend antwoord vinden.

Ik heb een Yamaha CS1X die ik aan mijn MPC2000 wil hangen.

Als ik mijn CS1X in multimode heb staan, en van banks wissel, heb ik:

t/m101 de XG banken, WAAROP IK ECHTER ALLEEN grandpiano t/m gunshot (de GM klanken dus) kan vinden)

2 SFX banks, en een drumbank.

Als het goed is moet je ook nog bij een paar honderd XG klanken kunnen komen, maar hoe?

ik weet dat een message met MSB / LSB nummers naar de CS1x sturen een mogelijkheid is, maar dit is nogal omslachtig, en het lijkt me toch dat het ook op een andere manier moet kunnen.

Iemand met een CS1X en/of een idee?

Mo-Kay

ik weet dat een message met MSB / LSB nummers naar de CS1x sturen een mogelijkheid is, maar dit is nogal omslachtig, en het lijkt me toch dat het ook op een andere manier moet kunnen.
ik weet niet met welke sequencer je werkt
maar over het algemeen is dit heel makkelijk te doen

mpc2000, staat in m'n post.

Maar om nou te zeggen dat het erg handig is, met zo'n lijst erbij...

Mo-Kay,

Volgens mij heb je geen MSB's nodig om te wisselen naar de meeste XG banks. Voor de SFX bank te bereiken heb je wel een MSB nodig. Normale XG banks zouden in principe altijd met een normale bankchange (controller 32) te bereiken moeten zijn.

Overigens: veel program change posities in alternatieve XG banks bevatten heel weinig extra sounds. Er zijn zelfs banks aanwezig die maar een enkele alternatieve sound bevatten! Wat mij betreft is de meest interessante bank nummer 64, daar kan je nl. 40 alternatieve sounds vinden.

Probeer maar eens een control change 32 te sturen met waarde 64. Stuur dan vervolgens een program change met waarde 91. Als je qua programs met 0 begint te tellen dan kom je op 'Heaven2' uit, anders op 'Glacier'.

Ik ben bang dat je wel met een lijstje moet gaan werken, tenzij de MPC op een of andere manier programmaps of program change-lijsten ondersteunt.

Los van de vraag of je daadwerkelijk echt alle 16 kanalen van de multi-mode van de CS1x benut raad ik je overigens aan om naar de CS1x in performance mode te kijken: kanaal 5 t/m 16 zijn dan identiek aan die van de multimode, met als added value dat je dan extra sounds die CS1x-specifiek zijn ook kan gebruiken. Voor die banks te gebruiken moet je wel een MSB+LSB zenden!

Ik kan je hoogstends een lijstje geven met alle alternatieve XG banknummers en sounds; die heb ik hier (weliswaar in de programmeertaal 'lua', maar wel heel goed leesbaar) voorhanden.

Haha, ja voor datzelfde probleem heb ik nog met Yamaha gebeld destijds...grrr.
Ik heb het antwoord zelf uitgezocht en het staat op een Atari floppie ergens in mijn kelder :D

Chromis kan je denk ik het beste helpen.

Maar een tip: niet teveel knoeien met GM/XG klanken....niet dat het heel erg is, maar
jaren later erger je je mogelijk aan de plastic sound.
Je moet met een CS1X toch wel wat zweten om de geluiden goed ("echt") te krijgen..

Succes!

Back