MidiSnes en MidiSega?

goran

1984
Als gevolg van me vorige Thread "8-bit synthesizer" open ik nu deze ( vind het wel zo netjes om er een nieuwe voor te openen ) ...

Tot mij verbazing ( '8D' ! ) kwam ik erachter dat je met "MidiNes" de geluiden kan gebruiken uit die fijne 8 bit bakkie ... nu vraag ik me af of dit ook met een Snes of een Sega gedaan kan worden, weliswaar geen 8 bit, maar smelt ook helemaal van die geluiden weg ...

en mocht dat niet op dezelfde manier als de MidiNes gaan, hoe zou je het dan voor elkaar kunnen krijgen ...

ben erg beniewd ... :)

Voor de Megadrive:
http://en.wikipedia.org/wiki/Megadrive#Sound

Met een TX81Z kun je alles behalve de PCM (samples dus) namaken. Verder heb je dan nog die TI chip nodig; die verschilt an sich niet zo veel met een NES (ook blokgolven en ruis).

Voor de SNES: lastiger. De SNES heeft de SPC chip - zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/SPC700_sound_format . Dit is in feite identiek aan een 16-bits 32khz sampler/tracker combinatie. Omdat elk geluid anders is is er geen vaste set aan typische SNES geluidjes; pak dus een sampler, verbruik zo weinig mogelijk geheugen, en veel plezier met het sounddesign (of je probeert de samples uit de SPC-files te trekken). Compressie wordt veel toegepast, of het langzamer afspelen van bijvoorbeeld op een hogere toonhoogte afgespeelde geluiden (dit was ook een leuk trucje bij de E-mu SP series).

Er bestaat een remake sega megadrive/genesis + sega mega cd all in one unit uitgegeven door JVC met midi !!

dit was dus de onderstaande sega mega drive 16 bit plus de aparte cd extensie samen in een nieuw jasje gegoten door JVC

megacd2.jpg

onder de namen, JVC X'Eye en WonderMega, hij kon de sega cartrigdes lezen, en de sega cd,s lezen.

moet je wel goed opletten welke je neemt, de allereerste van jvc heeft midi, de 2de is een goedkopere gestipte versie van jvc en hebben ze de midi uit gehaalt. de derde is weer uitgegeven door sega zelf en heeft geloof ik ook geen midi.

xeye.jpg

segawonder.jpg

Qua SNES sample ik weleens op de PC met behulp van KuroNekoSPC, daarmee kun je SPC files afspelen en kanalen aan en uitschakelen, ideaal om alleen aparte stukjes of losse geluiden te samplen. Wat ook wel vet is, is dat je in dat programmaatje ook gelijk de tempo, pitch en bitrate kunt veranderen. In de nieuwste versie kun je ook per kanaal zien welke noten er gespeeld worden, leuk als je een bekend deuntje wilt naspelen.

Misschien kun je ook de Yamaha OPL3 chip uit de oude Soundblasters en Adlib kaarten gebruiken. Ik denk dat je daar vergelijkbare geluiden uit kan halen. Ik ken eigenlijk alleen de Midibox FM die dat kan, misschien zijn er meer mogelijkheden.
De Sound Blaster 16 heeft volgens wikipedia ook die OPL3 chip, ondersteunt FM synthese en er is blijkbaar ook een PCI versie van.

Ik zie hier een programma staan genaamd "Spc2Midi"

A Windows utility being developed by GIGO which allows you to play SPC music files of the SNES through MIDI devices or to output them as standard MIDI files

Ik ben nu een heel zooi Spc bestanden aan het downloaden en het programmaatje is ook een freeware ...

Ik vraag me enkel 2 dingen af :

- Ik kan muziek afspelen door Midi devices, dit betekend dus dat ik niet dezelfde geluid eruit kan genereren?

- is het uberhaupt mogelijk om dezelfde sound eruit te krijgen door het geluid uit de SPC te trekken ..

of het langzamer afspelen van bijvoorbeeld op een hogere toonhoogte afgespeelde geluiden

Die ga ik zeker proberen! alleen wat bedoel je met :

pak dus een sampler, verbruik zo weinig mogelijk geheugen, en veel plezier met het sounddesign

Nou, je kunt een 3 gigabyte 24-bits piano gebruiken. Die klinkt alleen niet SNES-achtig. Door lo-fi halen werkt ook niet. Wat wel werkt is bijvoorbeeld een piano uit een M1 samplen op lage bitrate en zoveel mogelijk eruit knippen wat je kunt loopen - dus een "attack" sample (voor de "tik") en een "body" sample (voor de loop).

Zelfs de reverb die je bij sommige spellen hoort (Secret of Mana) is gewoon een simpele geloopte sample met zorgvuldig gecontroleerd volumeniveau.

Back