Lay Your Head (Editors meets Coldplay)

DJ Bies

Ouwe rot
Hallo allemaal,

We zijn op dit moment met een nieuwe track bezig waar vnl. veel elektrisch gitaarwerk inzit.
Op dit moment zitten er geen synths in, maar wie weet gaat dat nog gebeuren. Of misschien wat (gesampelde) strijkers. Suggesties/tips wat dat betreft zijn altijd welkom en natuurlijk ook opbouwende kritiek betreffende de mix, arrangement, etc.

Hier te checken:
http://www.zshare.net/audio/32423481fc58c7/

Alvast bedankt!:)

Zeer lekker dit! Ik kan het echt smaken. Kon zo op de radio!

Wat me opvalt:

Compositie

- Ik mis in de strofes wel een tweede gitaarpingel, lekker subtiel met kleurnoten. Ik hoor hem zelf, maar daar heb je niet veel aan natuurlijk. :D
- Ik hoor ook wat U2-invloeden, qua gitaarwerk, mooi, ook de progressies. Inderdaad strijkers en synthsweeps, gaan het geheel afmaken, vooral in de break.
- Beetje onverwacht als op het einde de snare omdraait (op de tel).
- De closed hihat iets 'opener' soms, zorgt voor een minder 'clicktrack-gevoel'.
- Voorzie sommige overgangen strofe - refrein nog van een toffe fill-in.
- De 'k' in de zang mag iets minder 'wet' :D.

Mix

- Klinkt wel ok, wat vlak, mag iets 'vuiger', ik kan niet nauwkeurig oordelen (ik luister op m'n laptop), misschien de snare wel iets minder plat (ook wat meer body)?
- Voor wat'k hier hoor, mag de stem meer body hebben (rond de 300 Hz).
- Stereobeeld iets nauwer, vooral de stem komt nogal vanbuiten de luidspreker en niet in your face, vanuit het midden (hoe heb je deze gedubbeld / opgenomen, check mss een probleempje met fase ofzo).

Verder, appreesh! :okdan:

Laatst gewijzigd:
Thanx voor deze analyse.:okdan:

We gaan werken aan nog wat extra gitaarpartijen in de coupletten (dat bedoel je met strofes, toch?) en subtiele synths/strijkers moeten er zeker nog bij.
Drums is ook nog een (minder) leuk punt om aan te gaan werken, zal eens kijken of de hihat wat meer open kan en wat het effect daarvan is. Ik was zelf op zich best tevreden met de hihats, het was al een hels karwei om ze zo te krijgen, maar wie weet....
Misschien dat ik dan ook nog wat fills erbij bedenk. De snare was ik sowieso nog mee bezig. Wat is dat toch moeilijk soms om een mooi snare geluid te krijgen, by the way.....

Zang was qua mixen ff een snelle actie, we willen de vocals namelijk opnieuw opnemen in een zanghok met een betere microfoon. Ik had de zang i.d.d. gedubbeld en redelijk links-rechts gepanned. Daar gaat aan gewerkt worden....

Nogmaals, thanx!

Poe. Hele mix is ontzettend dof (alhoewel vocaal wel prima klinkt), van drums tot gitaar. Alsof ik naar zeer lage bitrate luister maar de mp3 ligt tog rond 320. Ik mis heel veel hoog en ook mag het allemaal stuk wijder.

Ik vind het idee wel super, het nummer vind ik ontzettend leuk, maar het klinkt naar mening nog voor geen meter... als dit je best mogelijke kwaliteit is natuurlijk.

Verder wel erg leuk nummer, kzou het wel wille horen wanneer het goed strak en helder gemixt is!

het klinkt naar mening nog voor geen meter

Bedankt voor deze subtiele analyse.:okdan: ;)

Mijn mixen bevatten vaak te veel hoog, mischien dat ik met deze track iets doorgeslagen ben naar de andere kant, ik zal eens kijken....

Wel tof dat je het nummer kunt waarderen overigens....

Klinkt erg goed, maar ik vind de hihat een beetje irritant doordat ie de hele tijd door gaat. Zeker in de refreinen zou ik kiezen voor een ride op de elke tel van de maat ipv hihat die maar doorloopt. Gaat het veel opener door klinken is mijn ervaring.

Daarnaast kan een echte drummer niet de hi-hat doorspelen in het eind als hij op elke tel ook een snare speelt. Klinkt in mijn oren erg onnatuurlijk. Ook vind ik de drums zelf een beetje plat/dun klinken. Misschien wat meer ambience/reverb bij schuiven. Maar dit is een kwestie van smaak.

Verder goed gitaarspel en toffe riffs. Succes!

Groet van de Naut

Thanx, drums verdienen dus zeker nog wat aandacht. Maar goed, ik moet de hele track nog maar eens goed doorspitten want de mix klinkt nog voor geen meter.......;)

he bies,

wil graag je nummertje checken, echter zit ik nu al 5 minuten hard na te denken over de zin van het leven en apatisch naar een oplopende buffer te staren.

Mooie track!
Mist idd wat hoog maar dat het nergens naar klinkt, dat zeker niet. Volgens mij komt het helemaal goed met deze track.

Die kl*te drums ook altijd! :D

Thanx fles! kl*te drums inderdaad....;)

We zijn inmiddels flink bezig met de drums en gaan ook iets doen aan (het ontbreken van) het hoog. Komt goed.....

Back