Midikabels

baskunnen

Ingeburgerd
Hoi Allemaal!

Ik heb twee vraagjes:

Weet iemand of er een maximale lengte is voor midibekabeling, en zo ja, hoelang is dat?
Ik heb op internet midikabels gezien van 10 meter, maar was altijd in de veronderstelling dat ze max 6 meter mochten zijn.

Verder vroeg ik me af welke pinnen van de 5-polige midiplug nu daadwerkelijk gebruikt worden voor signaal.

Alvast bedankt,

Bas Kunnen

Ik dacht dat er maximaal 15 meter mocht. Langere kabels geven kans op signaalverlies. Er worden maar 3 pennen gebruikt. (de twee pennen direct naast de bovenste pen.), maar kan zelfs met 2 als je de afscherming weg laat.

midi1.gif

Leesvoer:

http://colomar.com/Shavano/midi_cable.html

Er zijn convertors in de handel die van 5 polig midi naar XLR pluggen gaan en terug van XLR naar 5 polig midi. Tussen deze kastjes gebruik je standaard XLR kabel en deze kunnen dus > 10 meter zijn. Volgens mij wel prijzig: voor 1 MIDI aansluiting heb je 2 convertors nodig, dus per MIDI apparaat minimaal 2 convertors

Heren, bedankt!

Ik moet namelijk in mijn nieuwe studio een aantal midilengtes overbruggen.
Nu ga ik een "midi-multikabel" maken met 4 midipoorten.
Dat kan dan in de kabelgoot weggewerkt worden.

Grt,

Bas

Origineel geplaatst door Rollie
... convertors ...
Erg handig wanneer je MIDI over een afstand van 200 of 2000 meter wilt vervoeren maar in dit geval overkill.

Origineel geplaatst door baskunnen
Ik moet namelijk in mijn nieuwe studio een aantal midilengtes overbruggen.
Nu ga ik een "midi-multikabel" maken met 4 midipoorten.
Dat kan dan in de kabelgoot weggewerkt worden.
Klinkt goed, heb zo zelf ook wat kabels in elkaar gesoldeerd. Mijn ervaring met MIDI is dat de maximaal toegestane lengte van 15 meter niet zo zwaar telt. In de praktijk is een dubbele lengte geen enkel probleem. Ik heb zelfs een keer MIDI signalen door een 65 meter lange CAT 5e UTP kabel getransporteerd en dat werkte prima. Grotere afstanden heb ik niet getest maar ik verwacht dat er nog wel wat meters bij kunnen, kortom met MIDI is veel mogelijk.

Kortom met MIDI is veel mogelijk.

Inderdaad. Het grootste probleem is dat de midi uitgang van het ene apparaat letterlijk een LEDje moet laten branden op de midi ingang van het andere (in de optocoupler). Als de kabels te lang worden daalt de spanning over dat LEDje en op een gegeven moment komt het signaal slecht of helemaal niet meer door. De ene midi uit-/ingang kan daar wat beter tegen dan de andere en goede kabels (lagere weerstand) helpen zeker. MIDI is door het signaalniveau (5 volt) niet direct heel erg gevoelig voor storingen van buitenaf. Een paar honderd mV brom op 5V blijft hetzelfde logische niveau.

Back