Timestretch vraagje

goran

1984
Hey,

Mischien een raar vraagje hoor, maar is het mogelijk om te timestretchen Zonder te stretchen ( hehe ) .
Dus dat je de klank of whatever lager of hoger hoort wanneer je em lager of hoger pakt op b.v. je synth, maar dat de sample of klank in seconden net zo lang duurt als het origineel.

Het zou me enorm veel tijd schelen...:)

ok ok .. welke samplers kunnen dit o.a. ?
en zijn er ook Soft-Samplers die dit kunnen?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door goran
Mischien een raar vraagje hoor, maar is het mogelijk om te timestretchen Zonder te stretchen ( hehe ) .
Dus dat je de klank of whatever lager of hoger hoort wanneer je em lager of hoger pakt op b.v. je synth, maar dat de sample of klank in seconden net zo lang duurt als het origineel.
dat heet dus pitchshiften...

inderdaad, pitchshiften is het juiste woord daarvoor. Volgens mij kunnen alle softsamplers van de laatste paar jaar tijd dit wel.
Je hebt dan op deze samplers meestal 2 of 3 drie modes:

- resamplen (de traditionele manier, waarbij de samples die een hogere pitch krijgen, evenredig korter duren op het klavier)
- pitchshiften (de laagste noot klinkt even lang als de hoogste noot op het klavier)
- formant shiften (formanten kunnen onafhankelijk van pitch veranderd worden, zodat bijvoorbeeld een mannenstem meer als een vrouwenstem kan gaan klinken bij dezelfde toonhoogte)

NI Kontakt en Halion kunnen dit in ieder geval (formant shift weet in niet zeker, maar pitchshiften wel)

Origineel geplaatst door ChampionSound
- resamplen (de traditionele manier, waarbij de samples die een hogere pitch krijgen, evenredig korter duren op het klavier)
resampling hoort niet echt in het rijtje thuis... bij resample word slechts de bestaande sample opnieuw gesampled met een andere sampling-rate... dit wil dus niet zeggen dat ie hoger of lager klinkt qua pitch maar wel meer of minder in quality.

De vp9000....mmmm... als deze dezelfde algoritmen heeft als de varios vind ik het niks. Vooral als je van plaat sampled en je pitcht de sample, hoor je een heel raar geluid.

en je hebt nog resynthesis, dan maakt ie er een synthsound van, door het op te delen in ocs, noise, en amp. e.d

en ook nog granular, waarmee je het in miniscule stukkies knipt en deze buffert zodat je sample nog steeds even lang is.
Klinkt wel gruizig zoals WHHHOOOODUBBBBBSELECCCTAAAA

Origineel geplaatst door cream
De vp9000....mmmm... als deze dezelfde algoritmen heeft als de varios vind ik het niks. Vooral als je van plaat sampled en je pitcht de sample, hoor je een heel raar geluid.

ik moet zeggen dat ik'm voornamelijk gebruik om vage dingen met synthloopjes te doen (vooral de realtime controls heersen). heb idd weleens rare dingen met sommige geluiden meegemaakt maar ook heel goede resultaten met gesampelde stemmen. dus wellicht een beetje hit & miss, die vp9000.

Origineel geplaatst door 6 trak
resampling hoort niet echt in het rijtje thuis... bij resample word slechts de bestaande sample opnieuw gesampled met een andere sampling-rate... dit wil dus niet zeggen dat ie hoger of lager klinkt qua pitch maar wel meer of minder in quality.

Jij bedoelt denk ik wat anders. Misschien bedoel je dat als je in een wave editor een sample in 44100 Hz hebt opgenomen converteert naar bijvoorbeeld 96 kHz, dan zorg je ervoor dat die sample gelijk blijft qua toonhoogte. Alleen is de resolutie dan veranderd. Voorwaarde is wel dat de playback samplerate ook naar 96 kHz gaat.

Maar als je het over het begrip resampling bij samplers hebt, speelt de sample over het klavier wel degelijk een andere toonhoogte bij elke key die je indrukt. Dat is juist wat je wilt toch?
Stel, je hebt een sample die is opgenomen in 44100 Hz. Deze wordt dan meestal "default" op de toets C3 geplaatst op je midikeyboard. Als je dan een toets op C2 indrukt, speelt diezelfde sample zich af met een samplerate van 22050 Hz en klinkt ie dus een octaaf lager (en klinkt 2 keer zo lang). En inderdaad, je hebt dan wel kwaliteitsverlies. Hetzelfde geldt als je dezelfde originele sample nu op je keyboard op toets C4 drukt, wordt ie met een snelheid van 88200 Hz afgespeeld (en klinkt dan 2 keer zo kort). Resultaat: sample klinkt een octaaf hoger. Kortom, de afspeelsnelheid van je sample wordt veranderd afhankelijk van welke toets je indrukt.

HIER staat nog een pdf van mijn softsampler (die ik overigens bijna nooit meer gebruikt). Op bladzijde 50 (eerste kolom) zie je letterlijk dat deze sampler de functies Resample, Pitchshift, Formant en Robot heeft, en wat resampling hierbij inhoudt. :)

Ontzettend bedankt voor de reacties, deze manier van werken brengt veel toegevoegde waarde mee voor mij !! :D

NI Kontakt en Halion kunnen dit in ieder geval (formant shift weet in niet zeker, maar pitchshiften wel)

Ik heb nu Kontakt in het bezit, en deze doet idd precies wat ik wil !

en je hebt nog resynthesis, dan maakt ie er een synthsound van, door het op te delen in ocs, noise, en amp. e.d

Resynthesis?? Nooit van gehoord, maar klinkt erg gevaarlijk :) is dat via software ook mogelijk?

Goran, ik weet niet of je software gebruikt maar in bv Cubase kun je audioparts transponeren.

Ja, ik gebruik idd cubase .. ik weet alleen niet wat je met "audioparts transponeren" bedoelt :( .. heb al in de manual gekeken maar ik denk dat ik niet goed zoek of verkeerd kijk :stupid

Ja, ik gebruik idd cubase .. ik weet alleen niet wat je met "audioparts transponeren" bedoelt :( .. heb al in de manual gekeken maar ik denk dat ik niet goed zoek of verkeerd kijk :stupid

Misschien kun je het niet vinden omdat ik het parts noemde. Cubase schijnt ze events te noemen zie ik nu.

Boven je normale sequence window (daar waar de sporen en events in staan) zit een zwarte balk: de 'event infoline'. Staat deze er niet dan kun je hem aanzetten met Control-i (in Windows, voor een Mac weet ik het niet).
In deze balk zie je allerlei info over de event(s) die op dat moment geselecteerd is/zijn. Hierin kun je ook de transpose waarde aanpassen.

Ik gebruik trouwens Cubase 4, maar als ik het me goed herinner kon dit in eerdere versies ook.

en als we het toch over timestretchen, shiften etc hebben ;

als ik een geluidje in de sampler laad en ik dat op me synth wil bespelen, dan hoor je het niet alsof het uit de synth komt..
een geluid uit de synth ( of vst ) speelt zo echt .. dus als ik een C aansla, vervolgens een D en dan een E dan hoor je dat veel soepeler en veel echter dan vanuit een sampler, het lijkt net alsof er wat tussentonen missen ...

is dit te verhelpen?? :)

sorry man, ik ben helemaal niet bekend met ADSR .. is dat iets wat je al in je synth moet hebben? is dat iets wat elke synth heeft? is dat iets softarematisch? haha ..

sorry man, ik ben helemaal niet bekend met ADSR .. i

attack decay sustain release, een envelope dus.
standaar zit er in iedere synth (of een andere variant) wel eentje voor het volume.
maar is ook wel eens te gebruiken als modulatie bron voor bijv. de pitch of cuttoff.

Back