RIP Joe Zawinul

smackos

Gepokt en gemazeld
Hij is dood ;{

Toch wel een super synth speler!!!

z150627a.jpg

RIP

RIP Joe Zawinul

Jazzpianist Joe Zawinul gestorven
Uitgegeven: 11 september 2007 10:37
Laatst gewijzigd: 11 september 2007 11:04

WENEN - De wereldberoemde pianist Joe Zawinul is dinsdagochtend overleden. Hij stierf op 75-jarige leeftijd in een ziekenhuis in zijn woonplaats Wenen.

Zawinul wordt beschouwd als één van de beste jazzpianisten van na de Tweede Wereldoorlog. Joe Zawinul was de afgelopen jaren meerdere malen te zien op het North Sea Jazz Festival. "Hij was een icoon", stelt directeur Jan Willem Luyken in een reactie. "Hij behoorde al decennia lang tot de absolute jazztop van de wereld. En bovenal was het een ontzettend aardige, lieve man."

De muzikant was een graag geziene gast op North Sea Jazz, zegt Luyken. "Ondanks zijn leeftijd bleef hij altijd bezig met muziek en vernieuwingen. Hij maakte volgens mij zelfs alweer plannen voor een nieuwe concertreeks."

Ontwikkeling

Joe Zawinul speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de jazzrock. Hij was samen met Chris Corea en Herbie Hancock de eerste die elektrische piano's en synthesizers ging gebruiken.

Weather Report

De Oostenrijks-Amerikaanse toetsenist verwierf de meeste faam als oprichter van de band Weather Report, samen met Wayne Shorter. Zijn grootste commerciële succes had hij met het nummer Birdland uit 1977, dat werd uitgevoerd door talloze grote namen uit de jazzwereld.

Tot aan zijn dood was hij de leider van de band Zawinul Syndicate.

link

Ik las het net....=( Triest nieuws.

Het wordt vol in de muzikantenhemel....

Enne, wie is nou Chris Corea? Ik neem aan dat ze Chick Corea bedoelen :confused:

Chris Co-rea :D Ja de journalistiek is er ook niet beter op geworden

even een mooi plaatje van zawinul in zijn trainingspakkie (zodat die lekker overal makkelijk bij kan ;))

pic_4.jpg

cool plaatje smackos,slim zeg die 2600 omgedraait in de case :eureka:

75 is lang nog niet zo slecht.

Maar heeft die gozert een Polaris op het 1e plaatje?

Trouwens die Chris Corea, moet dat niet Chick Corea zijn?

Yups staat ook in dat sound on sound artikel

Misschien wel leuk om even door de synths te gaan ;)

ARP 2600
Oberheim iets-voice
Chroma Polaris
Korg M1
Korg DW8000 (gezien in een video ooit ergens)

en natuurlijk een hoop meer

volgens mij ook een Rhodes Chroma

En dan nog die oberheim SEM met uitbreidings module. (Is die dan 8x polyfoon?)
Mooi hoor.

Ja vind het heel triest.
Zag hem jaren geleden al optreden met Jaco Pastorius in de Edenhal in Amsterdam, niet normaal!
Dat zit bij mij in de map onvergetelijke concerten.
High end muziek!

En hij was bijna altijd van de partij op het North Sea Jazz. Hij woonde in de Statenhal leek wel.
Dus het was vaste prik: effe naar Joe kijken wat ie nu weer bedacht had.
De meest waanzinnige partijen vlogen om je oren.
Dat kunnen alleen unieke vogels.

Back