RIP Joe Zawinul

Bah, en dan te bedenken dat mijn grote held Jaco Pastorius, er al een tijdje is. Goh half Weather Report zit al te hemelen.

Engel tegen Joe; "Ik heb goed en ik heb slecht nieuws voor je"
Joe: "Wat is het goede nieuws?"
Engel: "De hemel bestaat en ze luisteren naar muziek."
Joe: "Oh, en wat is het slechte dan"
Engel: "Je hebt vanavond je eerste optreden"

Weather Report, met jaco

http://nl.youtube.com/watch?v=pqashW66D7o

(Ik ben aangenaam verrast door de vele reacties hier, op dit trieste nieuws)
Joe Zawinul viel me al op toen hij nog hardbop speelde met Cannonball Adderley.
Daarna zijn rol op 'Bitches Brew' van Miles Davis. Een doorbraak van de electronica in de puristische jazz-scene.
Toen kwam Weather Report. 'Mysterious Traveller' is één van mijn 'treasure' elpees.
En natuurlijk de sessions op het North Sea. Zijn introductie van de vocoder. En complexe ritmes.
Over voorpagina gesproken : Het was wel in het journaal, maar niet op nu.nl.. Michiel Borstlap noemde Zawinul
terecht nog 1 van de grote jazz-componisten, naast Ellington en MD.

Hij was vanavond nog op IPS.
Misschien dat het nog op nederland 4 te zien is.

Relaxte vogel en die vent kon echt wel spelen.

RIP =(

Hij kon ZEKER spelen. Maar z'n grootste kwaliteit was toch dat ie altijd open stond voor vernieuwing.

Voor m'n archief heb ik de audio van die uitzending opgenomen. Jungle Book vond ik heel mooi gedaan.
Die arrangemanten vond ik wisselend van kwaliteit. In sommige stukken vond ik het te veel big-band multi-getetter.
Helft 1 van 'Peace' is prachtig, maar helft 2 is hetzelfde, maar dan bombastisch.
Zawinul gebruikte ook de invloed van funk en exotische zaken. Geweldig.

Heeft iemand die tv uitzending van die Zawinul tribute toevallig op DVD opgenomen? Ben er heftig naar op zoek maar op uitzending gemist staat ie niet. Thanks!

terecht nog 1 van de grote jazz-componisten, naast Ellington en MD.

Vind em persoonlijk totaal geen componist en gewoon een speler. In die tijd vond ik Chick met Return Forever (touren weer dit jaar, helaas geen NSJ :( ) qua composities beter. Maar een verdomd goede speler is hij altijd geweest.

Back