Wat is verschil tussen Motif ES en XS

robbie50

ferkeert lit
Ik "google" me suf, maar kom er niet uit.....
wie weet het wel.
Klopt het ook dat de ES WEL en de XS NIET is uit te breiden met meer "sounds" op externe kaarten....

heel graag reacties, want in prijs is er een erg groot verschil

groet,

rob
:) :)

tell me....

tell me....

Wat bedoel je hiermee, mooier/beter...viertakt 1:25?;)
robbie

Origineel geplaatst door Ensemble
is een compleet andere engine.

De Motif XS is compleet vernieuwd,nauwelijks te vergelijken met de Motif ES..

Een aantal verschillen uit mijn hoofd:
Motif XS <> Motif Es
groot kleurenscherm <> klein monochroom scherm
8 elements per voice <> 4 elements per voice
nieuwe piano <> oude piano :p
4 arpreggiators <> single arpergiator
355 Mb waverom <> 175? mb waverom
soort 'plugin' effecten <> normale effecten (niet slecht btw)

Dus: de XS is zeker een verbetering, maar of hij het extra geld ook waard is, is aan jou...
De ES is zeker niet slecht!

PS:
dit forum heeft ook een zoekfunctie.

In een winkel. :D

Ach,

Ik had in mijn Motif Classic 3 boards (de AN, de DX, en de VL), maar ik gebruikte ze weinig vanwege de vertraging bij het selecteren van patches en de beperkte edit mogelijkheid van de geluiden. Ofschoon mijn XS deze uitbreidingskaarten niet kan hebben, vind ik het (geluidsmatig) echt weer een grote stap beter geworden allemaal (en dan heb ik het nog niet over de arpegiators en andere gimmicks). Maar smaken verschillen natuurlijk. Met name de VCM effecten (die weinig aandacht krijgen in de pers) zijn waanzinnig....

goh zeg voor die prijs vind je dat dan werkelijk de beste keus? ipv een goedkope es en nog wat andere leuke dingen?

Origineel geplaatst door Batteraaf
"M'n" XS7 incl. geheugen uitbreiding, pedaaltjes en flightcase zijn gisteren in bestelling gegaan :D
Alweer een gelukkige ziel 8)
Veel Plezier met je nieuwe speelgoed Batteraaf!

Origineel geplaatst door Yoonchi

Ik vind de Motif XS persoonlijk een afknapper kwa mogelijkheden voor uitbreiding. De ES kan wel met 3 kaarten uitgebreid worden. De XS niet. Het geluid zal ongetwijfeld subliem zijn.
Met wat zou je een XS dan nog willen uitgebreid zien? :confused:

Kijk eens goed naar de verschillen tussen beide synths, je zal merken dat een ES mét kaarten het bijlange niet haalt tegen een XS. Persoonlijk heb ik het nooit echt gehad voor plug-in boards, goedkoop kan je ze zeker niet noemen, en je blijft vaak toch met de beperkingen van je synth, de meeste boards bevatten uiteindelijk gewoon wat extra samples/presets.

Origineel geplaatst door Postcenter
... , de meeste boards bevatten uiteindelijk gewoon wat extra samples/presets.

De plugin boards van de MOTIF en MOTIF ES series zijn geen boards à la Roland, maar bevatten in vele gevallen volledige synthesizers. Het DX board is dus wel echt een FM-synth (DX7) en bevat geen samples van DX-geluiden. Zo beschik je met het VL board ook wel degelijk over een Virtual Lead synth à la VL7. Of met de AN krijgt de Motif er een virtuele analoog erbij. Bijkomend wordt de standaardpolyfonie uitgebreid met de polyfonie van zo'n kaart (16 voor de DX, 2 voor de AN enz).

Ik kan aannemen dat er mensen zijn die dit gemis bij de XS als serieus beschouwen en dan toch eerder voor de ES zouden kiezen. Persoonlijk denk ik gewoon dat beide topworkstations zijn (net zoals die van Roland, Korg of Kurzweil).

Dat voor mijn bescheiden bijdrage.

:doei:

Origineel geplaatst door Postcenter
Met wat zou je een XS dan nog willen uitgebreid zien? :confused:

Easy, een adat expansie. Ipv dat rukkige mlan.

En zou het ook niet erg vinden als Yamaha met een VCM based VA synth op de proppen zou komen. Maar er zijn al zoveel VA's dus die markt is niet 'safe' genoeg.

Trouwens een polyfone VL synth die ook echt fatsoenlijke blazers kan produceren is wel markt voor want er zijn legio toetsenisten die hier echt op zitten te wachten.

Een adat expansie zou inderdaad wel erg leuk zijn, volledig mee eens.
Ik heb trouwens mijn twijfels of er voor plugin boards wel een markt is, zou het niet vooral uit commerciële overwegingen zijn dat ze dit niet langer voorzien?

Origineel geplaatst door Danny
Ik kan aannemen dat er mensen zijn die dit gemis bij de XS als serieus beschouwen en dan toch eerder voor de ES zouden kiezen. Persoonlijk denk ik gewoon dat beide topworkstations zijn (net zoals die van Roland, Korg of Kurzweil).
mee eens, ik hoor zeker bij deze groep, ik zou het echt jammer vinden als ik mijn dx en vl board moet missen omdat ik upgrade naar een XS. Ook het gemis van een breathcontroller ingang vind ik vreemd. Ik vind de uitbreidingen van xs tov es niet dermate groot dat ik echt zou willen upgraden op dit moment. Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk dat yamaha niet gekozen heeft voor een touchscreen. Dit was het moment geweest om dat te doen.

Ik vermoed dat veel huidige motif ES / S90es bezitters juist om deze redenen niet zullen upgraden, dat is simpelweg te duur en het voelt op het gebied van de kaarten als een achteruitgang.

Neemt niet weg dat de XS wel degelijk een waanzinnig mooie synth is natuurlijk. Helemaal voor nieuwe synth zoekers :)

Back