Groovebox

Carels

Jong en Onbezonnen ...
Ik ben redelijk niew in de de wereld van de synths en ben op zoek naar een drumcomputer/groovbox.
Ik heb momenteel een MC 303, maar ben niet echt tevreden over de drumsound.
Ik vind het ook enorm lastig dat je hem bijna alleen in soundmodule aan je PC kan hangen in een live-situatie.
Ik gebruik meestal Frooty Loops (ik ben cubase nog aan het leren) en zou wat soft electro willen produceren.
Alle dansbare dingen die niet te extreem gaan (denk justice, digitalism, ...)
Verder beschik ik over een Juno 106.
Welk materiaal kunnen jullie mij aanraden?

MVG
-- Pieter --

Mijn budget zit rond de vierhonderd euro.
Sequencing doe ik via PC, de groovebox moet beats produceren
en liefst enkele synth-lijnen die live gemakkelijkt te tweaken zijn
ik denk dan filters, lfo, cut-off, ...

Origineel geplaatst door Carels
Mijn budget zit rond de vierhonderd euro.
Sequencing doe ik via PC, de groovebox moet beats produceren
en liefst enkele synth-lijnen die live gemakkelijkt te tweaken zijn
ik denk dan filters, lfo, cut-off, ...

Ik zou idd voor een groovebox achtig iets gaan, bij enkel een drumcomputer heb je in principe geen synthese mogelijkheden.

De mc505 is wel aardig maar voegt weinig toe aan je mc303. Misschien een idee om effe door te sparen en voor een rs7000 te gaan?

Kijk of je niet een Emu groovebox kunt komen. Zo'n XL-7 Commandstation. Het zijn gave bakjes. Ze hebben ook meerdere outputs, iets wat op de meeste grooveboxen niet vaak voorkomt.
Anders kun je op zoek naar gewoon een Roland XV module met expansion cards, maar misschien is dit je te prijzig.
Die MC-505 zou ik niemand aanraden; loopt niet strak. In het begin valt dat niet op maar met de tijd merk je dat het niet strak loopt. Misschien is dit verbetert met de nieuwere versies van de MC serie.

De MC-505 heeft veel dezelfde drumkits als de MC-303 dus voegt op dit gebied inderdaad niet veel toe. Je kunt als je de aparte sporen gebruikt voor de drumsounds weer wel layeren (4 tones waarbij elke tone de adsr, lfo en filters zijn in te stellen) dus in dit opzicht wel een verbetering. Voor betreft het niet strak lopen heb ik hier in die 5 jaar dat ik hem heb gebruikt weinig problemen mee ondervonden. Je zou het kunnen proberen als je er eentje voor 200 euro op de kop tik. Je kan hem meteen voor hetzelfde bedrag weer verkopen als het toch niets blijkt te zijn.

Een drumstation of een andere dedicated drumbox hoeft ook niet duur te zijn en lijkt mij in jouw setup een betere aanvulling dan een groovebox omdat je bij een groovebox ook betaalt voor de sequencer en als je die toch niet gebruikt...

Een andere goedkope oplossing is een sampler.

Welk drumstation stel je dan voor?
Met samplers heb ik enorm weinig ervaring, kan iemand hier wat meer uitleg over geven?

Origineel geplaatst door Carels
Welk drumstation stel je dan voor?
Met samplers heb ik enorm weinig ervaring, kan iemand hier wat meer uitleg over geven?

Novation DrumStation (v1 of v2) heb ik alleen veel goede dingen over gelezen: analoge 808/909 clone voor weinig geld. Misschien dat een sampler bij nader inzien weinig toevoegt omdat je vanuit software sequenced. Of je je samples nu in een sampler laadt of meteen in je projecten is dat laatste waarschijnlijk efficienter.

Koop GEEN Roland MC meuk... klinkt allemaal als een natte krant.

Als het je om de drumsounds gaat kun je beter richting een Korg EMX1 kijken, niet omdat ik er zelf 1 heb, maar die klinken gewoon erg punchy...

Als je toch wil blijven sequencen met de computer, waarom idd niet gewoon een sampler voor drums? Hardware samplers klinken vaak beter dan een goedkoop asio geluidskaartje en ze kosten ook geen fortuin meer, en je hebt dan in principe alle drums die je maar kunt bedenken. Het gemis aan een interne synth wordt gecompenseerd door het feit dat je je juno ook kunt samplen. Of je koopt gewoon een cheap samplertje (akai s2000, yamaha a3000, emu esi 32 of 2000, zoiets, zullen niet veel meer dan 150 euro zijn) en je koopt er met de knaken die je overhoud nog een synth bij... Of je koopt wel een cheap asio geluidskaartje en gebruikt de computer als sampler, en koopt alsnog met het geld dat je overhoud een leuke synthje. Of je gaat helemaal over op software, dat kan ook nog... Maar software kost ook geld.

een korg es1 of es mk2 lijkt mij voor jou een goedkope ( 150 à 200 EUR) en degelijke oplossing. Je kan er al de drumsounds insteken die je wil en je hebt een zeer practische hands on controle over je drums, zitten nog wat effecten in etc. en je houdt nog een bergje geld over om wat anders te kopen.

Origineel geplaatst door n303y
Novation DrumStation (v1 of v2) heb ik alleen veel goede dingen over gelezen: analoge 808/909 clone
Die is niet analoog, is virtueel analoog of zoals Novation het zelf noemt: ASM.

...

...

esx1? is wel beste optie denk ik lekker simpel maar ook super uitgebreid

Hey,

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik zie een sampler niet echt zitten.
En ga voor een electribe gaan denk ik.
En er nog een Va synthje bij kopen.
Ik zoek iets wat redelijk multitimbraal is.
Iemand enig idee wat een goede aanvulling zou zijn voor mijn juno 106

Back