Trigger patterns machinedrum vanuit Rm1x

n303y

Ouwe rot
Ik probeer patterns van een machinedrum te triggeren vanaf een Rm1x. Hiervoor gebruik ik de midi kanalen 13-16 en zodra ik een note inspeel op mijn Rm1x wordt deze netjes getriggerd. Elke keer als de phrase opnieuw begint hoor ik echter op de eerste maat een dubbele beat omdat ie opniew getriggerd wordt. Zoals je begrijpt werkt dit niet fijn en en er nog niet achter hoe je patterns netjes laat lopen zonder vervelende overgangen. Als ik de note maar 1x laat passeren door de betreffende phrase meteen te muten op de Rm1x verspringt de machinedrum terug op de pattern waarop ie ingesteld stond.

Heeft iemand praktische tips hiervoor?

Machinedrum in classic mode en/of als soundmodule gebruiken is geen optie overigens.

Alvast bedankt!

Dit is vast het probleem met de OS versie van deze Rm1x. Op de Rm1x.co.uk site staat het volgende:
What's it all about ?
The only difference in the latest ROM that I am aware of is that a reset command is not sent from the midi out when the stop or rewind buttons are pressed on the RM. This is helpful if you are using external midi gear but can also be avoided by having the voice of the channel the outboard gear is on set to anything except "phrase".
Het gaat hier om een versie van de OS voor Rm1x die eerder is dan versie 1.13.
Daar krijg je bij dat als je op een track de instelling op "Phrase" staat in het eerste "Voice" menu(1x drukken op de "Voice" knop), dat alles aan het begin van een phrase gereset wordt. Heel irritant, maar als je het weet kun je het vermeiden door altijd dit NIET op "Phrase" in te stellen voordat je een phrase opneemt.
Hoe zie je welke versie OS je hebt? Hou de knoppen "PATTERN", "PATT CHAIN" en "UTILITY" ingedrukt terwijl je het apparaat aanzet, dan zie je verschijnen welke versie je hebt. Volg de aanwijzingen om uit deze test mode te komen.

En over die "vervelende ovegang": je kunt je overgangen van patterns instellen in het menu onder "UTILITY". Daar kun je in het eerste menu onder "PATTERN QUANTIZE" instellen of het na een 1/16 maat of na 1 maat de overgang plaatsvindt naar een ander pattern.

Andere tips: lees de handleding regelmatig en gebruik de zoekfunctie op dit forum. Er is hier zelfs een draad geweid aan de Rm1x. Deze.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Yoonchi
Dit is vast het probleem met de OS versie van deze Rm1x. Op de Rm1x.co.uk site staat het volgende:

Het gaat hier om een versie van de OS voor Rm1x die eerder is dan versie 1.13.
Daar krijg je bij dat als je op een track de instelling op "Phrase" staat in het eerste "Voice" menu(1x drukken op de "Voice" knop), dat alles aan het begin van een phrase gereset wordt. Heel irritant, maar als je het weet kun je het vermeiden door altijd dit NIET op "Phrase" in te stellen voordat je een phrase opneemt.
Hoe zie je welke versie OS je hebt? Hou de knoppen "PATTERN", "PATT CHAIN" en "UTILITY" ingedrukt terwijl je het apparaat aanzet, dan zie je verschijnen welke versie je hebt. Volg de aanwijzingen om uit deze test mode te komen.

Ik ben mij bewust van deze bug in OS 1.12. Ik heb dit probleem in het begin gehad waarbij steeds ongewenste pc's naar de virus werden gestuurd. Sindsdien gebruik ik de workaround die je omschrijf. Waar ik nu een werkwijze in zoek heeft hier denk ik niets mee te maken aangezien al mijn nog lege user styles op niet-phrase staat.

En over die "vervelende ovegang": je kunt je overgangen van patterns instellen in het menu onder "UTILITY". Daar kun je in het eerste menu onder "PATTERN QUANTIZE" instellen of het na een 1/16 maat of na 1 maat de overgang plaatsvindt naar een ander pattern.

Ik bedoel de vervelende overgang in de machinedrum niet de Rm1x want loopt wel ok. Het gaat dus om de pattern changes in de machinedrum die vanuit de Rm1x worden aangestruurd.

Andere tips: lees de handleding regelmatig en gebruik de zoekfunctie op dit forum. Er is hier zelfs een draad geweid aan de Rm1x. Deze.

Ik hoef een handleiding meestal maar 1x door te lezen om te weten wat er in staat en dit staat zeker niet in de handleiding van de Rm1x en/of machinedrum. Ook is deze werkwijze wel eens voorgesteld in deze thread maar er wordt nergens verteld HOE je de pattern changes precies aanstuur vanuit bijv. een Rm1x. Ik weet dat je met een note-on in een Rm1x sequence een pattern change op de machinedrum kan bewerkstelligen maar niet hoe deze op die pattern blijft staan en op gewenste momenten naar een andere pattern verspringt zonder dat er vervelende overgangen hoorbaar zijn.

In geval dat niemand dit wel eens gedaan en ik hier verder niet uitkom kan ik misschien beter vertellen wat ik precies wil bereiken omdat er misschien ook andere manieren zijn. Ik zoek een handige manier om ook live controle te krijgen over twee sequencers te gelijk. Ik heb mijn handen vol aan de Rm1x (alles behalve drumgeluiden) om alles precies op tijd te (un)muten en van section+style veranderen. Ik zie nu nog niet goed hoe ik hiernaast tegelijkertijd ditzelfde voor de drums etc op de machinedrum moet doen. Mijn vraag is dus eigenlijk wat werkt handig in dit geval? Het leek mij dat verschillende notes (=verschillende patterns op de machinedrum) op verschillende tracks van de Rm1x de meest ideale methode is omdat je dan alle aansturing vanuit 1 apparaat hebt. Als iemand een andere manier weet hoor ik dit ook graag.

:stupid :stupid :stupid

global -> midi -> map editor -> trig = que

Trig stond dus op strt wat betekent dat ie meteen getriggerd wordt zodra een note-on event plaatsvind. Aangezien de Rm1x loop-based is zal die elke keer weer dezelfde pattern triggeren, vandaar de dubbele noot.

Werkt echt super trouwens! :dj:

Back