Microfoon voor omgevingsgeluid

gijs

.
Een collega van mij gaat docenten in opleiding synchroon coachen met een oortje (net als in de F1 ;)).

Nu wil hij voor het evaluatiegesprek na afloop die sessies opnemen. Hij heeft een Sennheiser DW 800 set, en zoekt nu een microfoon die rondom gevoelig is, dus geen richtmicrofoon.

Deze mobiele set wil 'ie inzetten in een coachingtraject (werkplekleren). De ‘docent in wording’ loopt in een grote ruimte (lokaal) en de coach kan het gesprek tussen de docent in wording en de studenten volgen. Aan een mobiele set voor de d‘ocent in wording’ zitten twee mini-jack pluggen, een voor de oordop en de andere voor de microfoon. Het probleem is de microfoon. De microfoon moet rondom gevoelig zijn, draagbaar en werken op de communicatieset.

Heeft iemand misschien adviezen of tips voor goede types? Thanx!

Ik zou sowiso voor een condensator microfoon gaan vanwege de gevoeligheid, met dynamisch ga je het niet redden.

Kijk eens naar een Pressure Zone Microphone (PZM, ook wel boundary microphone). Dat is een condensator microfoon die op een plaatje is gemonteerd en daardoor een heel specifiek polar pattern heeft wat je in dit geval goed kunt gebruiken.

De vraag is alleen waar je de mic laat, aan een key-cord op de borst mischien?

Kijk eens in de sennheiser of AKG catalogus.

Maar het valt me weer op dat mensen dingen willen die eigenlijk nogal onmogelijk zijn.

In theater en film werken ze met zenders voor beide personen.
Of staat er iemand te hengelen met een richtmicrofoon..
Dat doen ze niet voor niets...

Alles wat je probeert anders te doen zal minder geluidskwaliteit en verstaanbaarheid opleveren.
Andere werkmethode verzinnen lijkt me handiger.
Dit gaat zo een holle troep worden met veel onverstaanbaar gepraat door elkaar heen..
Helemaal met rondom gevoeligheid....

Kleine richtmic op de leerling richten vanaf het lichaam van de leraar zal een beter resultaat opleveren.
kegel/supernier karakteristiek.
gevoeligheid 12mV/Pa, het liefste nog meer. En condensatormic!
Dus twee zendertjes...op de leraar. Een supernier op zijn eigen mond.
En eentje (richt supernier/kegel) richt je op de mond van de leerling die hij tegenkomt.
Groepsgesprekken wordt niks. Tenzij de leraar binnen twee meter van de leerling komt.
En hij moet steeds met zijn lichaam, dus richtmicje, draaien naar degene die praat.
Nogal lastig....zachter, maar wel verstaanbaar. Links/rechts opnemen....twee kanalen/sporen apart.
Later editen of oppeppen evt.
Doe wel even een testje met die richtmic, want daar komt veel power uit en weet niet of je zender dit aankan qua ingangsspanning. ( lees ingebouwde compressor/limiter)
Succes.

Laatst gewijzigd:
Back