MSB / LSB - Bij Yamaha CS6R ?

Atlantis

Stalins' handlanger
Hallo,

Ik probeer m'n nieuwe E-mu masterkeyboard te programmeren om mijn CS6R aan te sturen, maar stuit op een tekort aan MIDI-kennis en grote verwarring bij het zoeken naar de oplossing.

Het probleem:
ik begreep helemaal NIETS van MSB/LSB codes en probeer dat al met verschillende boeken en de bekende online tutorials en helppagina's te verhelpen, maar nog steeds zonder succes.

De software (programmer) van het masterkeyboard vraagt behalve om een programnumber ook naar MSB en LSB van de CS6R .
Ik kan dat nergens vinden, niet in de dikke manual van de CS6R of in de menu's van de synth zelf.
In de tutorials en boeken over midi kom ik uitleg met codes en hexabinaire getallen tegen over MSB en LSB, maar het is me nog steeds niet duidelijk hoe het werkt, en in mijn geval: wat het betekent met betrekking tot de CS6R.
Op dit moment reageert de CS6R zelfs helemaal niet op de program changes, waarschijnlijk omdat ik geen MSB/LSB codes heb ingegeven?

HELP!

- Kan iemand mij in begrijpbare taal uitleggen hoe MSB/LSB werkt ?
- Kan iemand mij uitleggen hoe dat in de CS6R zit, of waar ik lijsten kan vinden die deze nummering van de banks in de CS6R weergeven?

Alvast bedankt!

Dan moet je toch beter zoeken, want het is echt wel te vinden op het Internet en in de handleidingen.

Maar vooruit even in het kort, MSB staat voor 'Most Significant Bit' en LSB staat voor 'Least Significant Bit'.
Dan is de vraag waarvoor wordt dit gebruikt?
Normaal gesproken heb je 7 bits MIDI-controlers, 128 stappen van 0 tot en met 127. In sommige gevallen is dit te grof en wil je graag iets fijners. De truuk is dan om twee controlers aan elkaar te koppelen, dan heb je twee keer 7 bit, 14 bit heeft een resolutie van 16384 stappen. MSB is voor de grote stappen, LSB is voor de kleine stappen.

De benaming voor MSL en LSB slaat op een goep MIDI-controler nummers, 00-31 en 32-63. Het zijn dus iedere keer paren van twee, bijvoorbeeld het expression pedaal, controler nummer 11 (MSB grote stappen) is maatje met controler nummer 43 (LSB kleine stappen).

Back