Emu XL-1 draait door

Ramoonus

Hallo allemaal
Mijn Emu Xl-1 (proteus 2000 serieu) heeft een irritant probleem
de grote zwarte knop wil niet echt meewerken
deze verspringt soms flink met stappen van 30 a 50 presets

enig idee hoe dit te fixen valt?

Bij Command Stations wilde het nog wel eens zou zijn dat als het user gedeelte (presets, sequences etc) redelijk vol zat, het interne geheugen het allemaal niet kon bolwerken. Reset (na veilig stellen userdata ;)) kan wellicht dus helpen, voordat je met soldeerbouten aan de slag gaat.

Diagnostics Mode The Orbit 3 has a full range of internal diagnostics, but beware they can cause speaker damage and the initilization routine is one way.

To enter diagnostics mode, power on with both cursor keys held down. There are 19 modes, which test out all the various components inside the Proteus 2000.

To re-initialilize and ERASE all user data, select Diagnostic 18 and press enter. Kapow !
werkt voor alle modellen van de p2k serie :)

Origineel geplaatst door Ramoonus
heb geen user presets dus ik ga t gelijk ff proberen
Dan is de kans dat het geheugen vol zit ook 0 %
Reset zal dus idd niets uitmaken.

Succes man!

Origineel geplaatst door M01C
Dan is de kans dat het geheugen vol zit ook 0 %
Reset zal dus idd niets uitmaken.

Succes man!
zie de post boven jouw post :(

Ik heb een XL7 en heb hetzelfde probleem. Heb er eea over opgezocht en is bij de XL7 op te lossen door een ROM update te doen. Heeft niets te maken met user geheugen want in mijn XL7 heb ik weinig tot niets in user mem zitten. Zelf heb ik het nog (steeds) niet gedaan omdat ik er te lui voor ben :P.

succes, Paul

Ja ja, ik ben dan denk ik de zoveelste die daar ook last van heeft.
Ik heb een Proteus 2500 Command Station (1e eigenaar) en mijn Datawheel begon ook na een jaartje of 2 behoorlijk last van verspringende waardes te krijgen. Alleen als ik heel langzaam heen en terug scroll, kan ik normaal door mijn presets heen wandelen. Maar als ik bijvoorbeeld snel naar rechts scroll , dus verder in de preset list wil, dan verspringen de waardes meestal juist naar beneden. Of soms duurt het twee of meer klikjes draaien voordat hij uberhaupt reageert. Valt heel lastig mee te werken. Toch is deze bak nog steeds mijn werkpaard, maar dit is toch een grote ergernis. Voor mijn gevoel zijn de contactjes van het wieltje versleten of vuil. Ik moet nog eens de moeite om een facory reset te proberen om te kijken of dat helpt, maar dan moet ik eerst mijn eigen presets backuppen, nog geen zin/tijd voor gemaakt.
Ik heb een tijd geleden via google nog wel andere tips gevonden hoe dit welbekende probleem verholpen zou kunnen worden. Moet het alleen weer eens opnieuw zien te vinden... Ik zal dit topic ook een beetje in de gaten houden, mochten jullie een oplossing vinden. :)

Origineel geplaatst door ChampionSound
Ik zal dit topic ook een beetje in de gaten houden, mochten jullie een oplossing vinden. :)

die contacties van het data wiel is het iig niet
is die ROM update, die ik eerder opmerk, geen oplossing dan :confused:

Hoi.

Ik heb een toetsen versie van de extreme lead,de XK6,en ik heb het zelfde probleem.
Volgens mij is het een fabricage fout maar ik heb geen idee waar je hem zou moeten laten repareren.
Zal ook wel weer niet goedkoop zijn trouwens.

Weten jullie mischien een goede editor voor de extreme lead????
Dan heb je dat data wiel ook niet meer zovaak nodig.
Dus als je een goede editor weet laat het me even weten s.v.p!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door vercetti
Ik heb een toetsen versie van de extreme lead,de XK6,en ik heb het zelfde probleem.
Volgens mij is het een fabricage fout maar ik heb geen idee waar je hem zou moeten laten repareren.
Zal ook wel weer niet goedkoop zijn trouwens.
met een beetje geluk kan elke muziekzaak met reparatiedienst het
het is maar gewone elektronica :L

Ik heb hetzelfde probleem met mijn XL1.
Zwarte data wiel slipt af en toe. dit is tevens bij mijn Novation Nova knoppen en bij mijn
SU700 het geval...leve hardware!
Of zou het uit China komen? :)

Ik heb het probleem ook met de XL-1 gehad. Ik heb de rotary controler intern schoongemaakt. is makkelijk te doen door de vier pootjes die het kapje dicht houden even om te buigen en dan kun je in de controler komen. na een goede schoonmaak van alle contact punten heb ik geen last meer gehad van de waarde verspringing.

Ik heb het probleem ook met de XL-1 gehad. Ik heb de rotary controler intern schoongemaakt. is makkelijk te doen door de vier pootjes die het kapje dicht houden even om te buigen en dan kun je in de controler komen. na een goede schoonmaak van alle contact punten heb ik geen last meer gehad van de waarde verspringing.

thanks voor de tip
zal het gelijk proberen

geweldige oplossing!
werkt als een trein

de knop eraf halen,
met pickup schroevendraaien (zo`n mini ding) even de klepjes naar de zijkant duwen
met een druppel alcohol en een sateprikker voorzichtig reinigen

(niet met een wattenstaafje want die laat resten achter!)

Super! Ik zal het eerdaags ook eens gaan proberen. Komt er misschien toch eens een einde aan die jarenlange ergernis. :okdan:

Back