meerdere projecten digi vs ana

Jayce

Niet-Betalend Lid
Ik heb volgens mij alle digitaal vs analoog threads nu gelezen, maar kon er niet echt iets over vinden. Ik wil een (andere) mixer aanschaffen maar zit te twijfelen tussen een kleine mackie en een goedkope digitale (ddx of 01v). Ik ben goed op de hoogte van de verschillen in geluidskwaliteit en hoe de apparaten zelf werken. Qua geluid en mixen (layout eq etc) gaat mijn voorkeur uit naar een Mackie of iets vergelijkbaars. Het probleem is echter dat ik graag tegelijk aan verschillende projecten werk, waarbij ik ook continu met het (pre)mixen bezig ben. Hiervoor zou een digitale mixer dus beter werken; snapshots motorized faders etc. Mijn budget laat echter maar 1 mixer toe (rond 600).

Ik vroeg mij dus af wat jullie ervaringen of ideeen hierover zijn;

- kiezen jullie de digi werkwijze boven de analoge kwaliteit (subjectief)
- wisselen jullie uberhaupt van project, of mixen jullie niet echt tussendoor
- etc.

Sinds ik overgestapt ben van digitaal naar analoog (met mixen dan) wil ik niets anders meer.

De voordelen ervan vindt ik dat je beter leert luisteren naar muziek en het qua gevoel ook makkelijker instellen is (da's wel een beetje subjectief). Daarnaast vindt ik het wisselen tussen mixen ook niet echt een groot bezwaar.

Het enigste nadeel vond ik wel, dat als je later een mix terug hoort en je wat kleine dingetjes wil veranderen, je helemaal opnieuw moet beginnen. Dit werkt niet altijd even produktief. Aan de andere kant, je leert hierdoor beter luisteren naar je mix.

Qua kwaliteit zou ik me niet teveel zorgen maken over digi of ana. Het is allebei wel redelijk goed, mits je iets fatsoenlijks koopt.

Origineel geplaatst door Ramoonus
voor die prijs heb je vast wel een goede 2e hands analoge of digitale

Dat denk ik ook maar ik bedoelde dat het of de een of de ander is, en ik voor dat geld niet beide kan kopen; dus 1 voor productie, 1 voor afmixen. Vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen uit de praktijk.
:)

Dat kan niemand voor jouw bepalen. Dat zul je gewoon voor jezelf moeten uitmaken of je de voordelen/nadelen tegen beide kan laten opwegen.

Maar goed, als je toch 2e hands gaat kopen dan kan je als het niet bevalt iig nog overschakelen naar het alternatief (en zelfs weer terug) zonder al teveel bij te leggen.

@ Resonance
misschien je digitale mix sessies in software doen?
Je bedoelt dat ik ruwe mixes maak in software, en het extern afmix? Had ik nog niet over nagedacht eigenlijk, maar misschien is dat niet eens zo'n slecht plan. Heb ik ook geen geneuzel met opnieuw instellen van de levels etc.

@ Fuse
Ik weet dat niemand het voor mij kan bepalen, dat vraag ik ook niet :D. Maar ik ben gewoon benieuwd of anderen dit ook hebben ondervonden en hoe zij werken. Kan geen kwaad om het mee te nemen in mijn overweging, of om op nieuwe ideeen te komen. Het lijkt mij een veel voorkomend iets, maar ik had er zelf (in tegenstelling tot de mixer zelf) weinig over gelezen.

Je hebt gelijk over het 2e hands kopen, hoef me daar niet echt druk om te maken.

:)

@ Bananaman

et enigste nadeel vond ik wel, dat als je later een mix terug hoort en je wat kleine dingetjes wil veranderen
Daar ben ik dus bang voor. Ik ben iemand die als het mogelijk is steeds nog dingen wil bijschaven.

Nadeel van snel een mix kunnen terugroepen is ook dat je op een gegeven moment de knoop echt moet doorhakken en stoppen met verbeteren. En dat moet je dus ook kunnen. :D

Origineel geplaatst door fuse
Nadeel van snel een mix kunnen terugroepen is ook dat je op een gegeven moment de knoop echt moet doorhakken en stoppen met verbeteren. En dat moet je dus ook kunnen. :D

Ja maar dat ... ik....

nee daar heb je gelijk in, dat is ook een zwak punt van mij :o:

Back