Masteren

Dynamaster

Nieuwkomer
ik heb zo'n gevoel dat het masteren met software toch niet de beste methode is.

Want de track heb toch minder POWER dan andere commerciele tracks in de club heb gemerkt.

Ik gebruik wavelab en L2 maximizer voor het limiter .( moet ik meer limiten )

Ik wil meer KRACHT in mijn tracks geen volume maar POWER.

Moet ik naar hardware mastering ?

Wat is hier de oplossing?

Wissleoord mastering in utrecht ?
Avalon mastering Console?
Internet mastering?

of Big Bass Gardner

Moet wel een redelijk prijs zijn

ik een krachtige en vette sound
overal.

bij voorbat dank.

Dynamaster

Met software kan je heel prima masteren. Luister maar in mn player op hyves
Ik denk dat het probleem eerder aan de track ligt dan aan de software ! Of aan de engineer natuurlijk ;) Heb je geen voorbeeldje van je ongemasterde track ?

Met een limiter krijg je geen meer power.
Dat stop je in de mix.

Re: Masteren

Origineel geplaatst door Dynamaster

Wat is hier de oplossing?

Wissleoord mastering in utrecht ?
Avalon mastering Console?
Internet mastering?

Zoek je een mastering engineer?

Stuur ze allemaal het nummer wat je gemasterd wild hebben. En laat ze 30 seconden van je nummer masteren. Neem de beste.

Het is overgens maar heel beperkt wat een mastering engineer kan doen met je mix.
Het is zeg maar de poets beurt, niet de laklaag.

Er zijn zat mastering engineers die volledig digitaal werken en goede producten leveren; check Marco Raaphorst zijn producten maar eens.

Dynamiek zit in de mix en arrangement van je track, als dat al niet klopt dan kan een engineer er ook weinig aan doen en gaat het oude gezegde op; "al geef je een drol een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding..."

Ik heb een jaar of tien geleden een onderzoekje gedaan naar masteringbedrijven in nederland.
Gewoon cd's geluisterd, onderzocht hoe dit tot stand kwam, welke studio etc etc.
Eigenlijk was het bedroevend hoe het gros van de nederlandse produkties klonken tov UK en VS-topprodukties.
Ik heb het niet over allerlei house, trance en techno-produkties.

Er bleven maar een paar masteringbedrijven over waarvan ik dacht:
Nou? Best ok.
Hoelang zit een band/artiest in studio op te nemen?
Wie neemt op, wie mixt? Budget? Wat voor apparatuur?
Je bent wel even bezig...muziekbladen lezen enzo...

Ik denk dat veel afhangt van de stijl muziek, de sounds die je gebruikt.
Dus ik zou een beetje in je muziekstijl gaan zoeken.
Misschien is da goose wel iets voor je?

Ik vind software ook niet altijd geschikt heb ik wel gemerkt.
Heb met een TC Finalizer (de grote) veel leuke dingen gedaan.
Die heeft ook een beetje een eigen sound. Niet altijd gewenst.
Maar ja, masteren is een vak. Zeer complex. Maar mixen ook.
En ook een kwestie van zeer goede spullen en oren.
Producers zijn vaak eerst geluidstechnicus geweest.
Die weten hoe je iets moet maken. Met wat.

Ello van Cut n Clear in Amsterdam heeft me goed geholpen.
Met een boys to man-achtig nummer.
Daar kon geen finalizer en veel klooien tegenaan.
Ik had eerst zelf gemasterd met de finalizer, maar met ongefinalizete versie naar Ello gegaan.
prima vergelijken...maar hij wil ook liever geen finalizer-mixen...
Een normalizer van 14000 piek....tja...dat begint al goed.
Gehoortraining en ervaring, waar liggen de knelpunten.
Hij vond niet veel rare dingen, maakte het iets rustiger op twee plekjes. 1dB ofzo hooguit.
Beuken deed het al, maar nu nog meer.

Vaak hebben bedrijven wel demo's van hetgeen ze gedaan hebben.
Zoals het was en geworden is.
Met het naamkaartje van de desbetreffende masteraar erop...graag wel....
Studionamen zeggen me niet zoveel. Bellen en vragen kost niks.
Vraag om een informatiepakket.

Ik denk eerder dat je nog ontevreden bent over je tracksounds op zich.
Maak een lijstje en ga nadenken...en verbeteren.
Terug naar de bron. Per spoor.
Want masteren is meer een eindstation....

Laatst gewijzigd:
Ik zou de aard van de klanken checken.
de grootte van je samples, beukt het? moet dat?
converters, samplers, synths, samplerate..
buizen app gebruikt?
is je laag ok? ( dat kan hersteld worden, maar duurt lang bij masteringbedrijf...poen)
waarmee compres je, hoeveel etc.

Muziek heeft een bepaalde sfeer en je moet je sfeer vasthouden, de bedoeling, of deze versterken.
Waar is dat nodig? Waar juist niet?

En sommige samples passen dus echt NIET bij elkaar. Is niet te mixen.
met name bas en bassdrums...pads zijn helemaal erg...

En hoe is iets ingespeeld...leeft dat?
Er zijn ook bassdrums die bij verschillende velocities voor geen meter van klank veranderen...

Het is de suggestie wekken dat het ene groter is dan het andere.
Als het kleine niet bestaat, kan het grote ook niet worden opgemerkt.

Wat verdient de aandacht in je lied?
Kill your darlings!
Je moet echt miereneuken.

Succes!

Laatst gewijzigd:
:halleluja @ mixmannetje

Ik zit ook wel een beetje met hetzelfde issue, maar ik denk ook dat de oplossing schuilt in:

stap 1: Zorg dat jouw track mixtechnisch super is (daarbij komt heel veel kijken, zie verhaal mixmannetje)
stap 2: Laat dat masteren bij een professionele studio.

Zo werken de "pro" artiesten over het algemeen ook volgens mij.

Het klinkt eenvoudig maar stap 1 is erg moeilijk, daarvoor heb je talent of in ieder geval een ruime kennis van zaken voor nodig.

Er zijn ook wel artiesten die zelf masteren maar die hebben dan ook dikke skills op dat gebied, want masteren is weer iets heel anders dan mixen. Ik vind bijvoorbeeld dat bij ons forum lid "Forcesupreme" de tracks die direct uit de render komen van zijn renoise al ontzettend dik zijn. Dit allemaal met software. Hij heeft wel eens het één en ander uitgelegd hoe hij dat doet, maar mij lukt het niet in die mate. Die gast heeft gewoon skills.

Ik heb de laatste tijd ook een beetje die L2 zitten te proberen, maar ik vernaggel er consequent mijn sound mee.
Over dynamiek kan je het niet meer hebben, al stel je dat ding licht in. Maar het echte probleem ligt in de mix en geluiden en de compressie daarvan onderling.
Het is echt een beetje deprimerend om uren achter elkaar geluidstechnische zaken uit te vogelen, zodat je muzikaal niets op schiet. Tja...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Met een limiter krijg je geen meer power.
Dat stop je in de mix.

Helemaal mee eens.:okdan:

Ben zelf toch best vaak aan het masteren. Doe je een opdracht voor theater, bedrijfs filmpje of zelfs tv, wordt het niet meer door hun gemasterd. Wil je toch dat het vet klinkt.

P.S. Had ook al van iemand die cut and clear aangeraden gekregen. Heb voor de rest geen ervaring met profi masteraars. Moet het maar gaan proberen voor een release op een underground label binnenkort aangezien ze verwachten dat je het zelf gemasterd aanleverd.

Dit soort vragen komt regelmatig langs van mensen die niet echt goed begrijpen wat mastering inhoudt. Hier is al redelijk veel over gepost en op het forum zijn meerdere personen die hier veel meer (pro) ervaring mee heeft.

Dit kan je opzoeken en doorlezen maar laat ik dan nog maar eens 2 dingen benadrukken.
1. Het bronmateriaal is bepalend voor het eindresultaat. Als jij in je home studio een album bouwt en dat naar bijv Bob Ohlson stuurt zal hij als je betaald zijn werk doen maar het zal nog steeds kinken als een home studio album. En als het echt slecht gemixed is zal hij het waarschijnlijk zelfs nog weigeren.

2. Mastering is geen magisch ritueel maar een vak waarvoor je ervaring, goed gereedschap en een ongezonde obsessie voor geluid moet hebben. Iedereen kan het leren, als je er de tijd en moeite voor neemt.

Zou er mischien wat mastering bedrijven opgenoemd kunnen worden waar je tevreden over kan zijn en die het voor "relatief" weinig geld doen? ( aangezien ik totaal geen ervaring heb met mastering bedrijven)

en voor alle duidelijkheid, een nummer wordt gemasterd met muziek èn vocals tegelijk?

Ik vraag me altijd af waarom mensen zich zo druk maken over mastering. Mastering is alleen dat beetje extra, maar werkt alleen als de track zelf goed is (ik weet het, het is al 10x gepost voor mij). Ik ben er zelf van overtuigd dat als je iets gaat releasen, je label je wel een masteraar kan aanraden.

Maar zaken als compressors e.d. is neit iets wat je zomaar doet. Het is een kwestie van veel proberen en goed luisteren. Ook dat is iets wat je moet leren door ervaring.

Wat vaak beter is, is om goed te leren mixen en wat goed is, moet iedereen voor zichzelf weten. Maar lees eens wat artikelen van sounds on sounds over het gebruik van effecten en EQ. Dan kom je al een heel eind om je track 'dikker' te laten klinken. Dat is eigenlijk veel belangrijker dan al die andere randapparatuur.

Waar ik meer op doel is dat ik samen met een jongen met een album bezig ben .. nu ben ik wel redelijk tevreden over de kwaliteit van de nummers, maar ik wil, zoals je het zelf al zegt, gewoon dat beetje extra .. niet meer, niet minder .. ik verwacht ook geen wonder...

Alleen ik heb me nummers nooit bij een professionele mastering bureau laten masteren en heb ook geen idee hoe en waar ik moet beginnen ...

Als het me bevalt zal ik het zeker vaker doen, mocht ik zoiets hebben van tsja...dit kan ik zelf ook, of, het verschil is niet zo super groot, dan kan ik het voor alsnog gewoon zelf doen, maar ik heb het dan in ieder geval geprobeerd...

Ik vraag me altijd af waarom mensen zich zo druk maken over mastering.

Het enige waar ik me druk om maak is om een goed bedrijf te vinden, en een bedrijf waar ik niet overbodig veel betaal :)

Back