Passief of actief

Zji

Stamgast
Ik geloof dat ik het verschil tussen actief en passief begrijp, maar ik vroeg me af wanneer een setje passieve speakers volstaat. Ik heb een Fasttrack Pro met "2 balanced outputs (¼” TRS), 300 Ohms, +10.1dBu". Sluit je daar actieve op passieve speakers op aan?

Alvast bedankt!
Gijs

Ja, maar wat ik eigenlijk bedoelde: zo'n geluidskaart versterkt dus niet? :)
Daar twijfelde ik namelijk aan, omdat de Fasttrack Pro wel voorversterkt.

Origineel geplaatst door Gijs Pouwels
Ja, maar wat ik eigenlijk bedoelde: zo'n geluidskaart versterkt dus niet? :)
Daar twijfelde ik namelijk aan, omdat de Fasttrack Pro wel voorversterkt.

Hij heeft wel mic-preamps, maar er zit geen eindversterker in nee. Dat betekent in dit geval dat je de outputs kunt aansluiten op actieve monitors of op een versterker die passieve monitors aanstuurt. Evt. kun je tussen de outputs van je geluidskaart en de versterker of de actieve monitors nog een mengtafel of volumeregelaar plaatsen.

Re: Passief of actief

Ik geloof dat ik het verschil tussen actief en passief begrijp, maar ik vroeg me af wanneer een setje passieve speakers volstaat. Ik heb een Fasttrack Pro met "2 balanced outputs (¼” TRS), 300 Ohms, +10.1dBu". Sluit je daar actieve op passieve speakers op aan?

Alvast bedankt!
Gijs
Hier kun je passieve luidsprekers niet direct op aansluiten. Wel kan actieve speakers, of een versterker met passieve speakers.
Edit: Hazes was net wat sneller dan ik...:kroon:

Dank. :)

Nu overweeg ik een setje Behringer monitors aan te schaffen, 2031A danwel 2031P met versterker. Maar wat zal het geld nu meer lonen, de actieve set (+/- 370 euro) of de passieve versie (+/- 180 euro) met een versterker die het bedrag ongeveer gelijk maakt (+/- 190 euro dus)?

"staat ook wat meer professioneel" :confused:

Talloze studio's hebben passieve monitors.

system_215_dmt_ii_tannoy.jpg

Lijkt me wel professioneel genoeg, Tannoy DMT 215. Passief.

Of had je het specifiek over de behringers? Dan nog weet ik niet of ik de actieve er nu meer professioneel uit vind zien dan de passieve, het is gewoon een ander concept en heeft m.i. weinig met professionalisme te maken.

Wat passief/actief betreft zou ik kijken naar budget en toekomst. Wil je later uitbreiden, met een passief systeem kan je kiezen hoeveel geld je in versterking en speakers steekt. Met een actief systeem moet je meteen beide upgraden. In eerste aanschaf kan actief iets goedkoper zijn. Ik zeg kan, want de som van eindversterker + speakers is soms goedkoper dan een actief systeem, afhankelijk van wat en hoe en of je nieuw of tweedehands koopt. Een passief systeem laat je ook toe om later bv uit te breiden naar een multiamp systeem met precies die versterkers die jij wilt.

Dus gewoon kijken wat je voor welke prijs wilt, en hoeveel flexibiliteit qua upgraden je wilt hebben.

Oke dan, verhelderend. Maar nu, aangezien ik nogal een noob ben op het gebied van versterkers, waar moet ik op letten, mocht ik voor de combinatie passief + versterker gaan? De speakers worden waarschijnlijk sowieso Behringers, aangezien ik daar veel goeds over heb gehoord (natuurlijk zal ik ze van te voren ook eens ergens uitproberen), maar ik weet eigenlijk niet eens wat voor soort versterker ik me bij zoiets moet voorstellen? :D

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
"staat ook wat meer professioneel" :confused:

Talloze studio's hebben passieve monitors.

system_215_dmt_ii_tannoy.jpg

Lijkt me wel professioneel genoeg, Tannoy DMT 215. Passief.

Of had je het specifiek over de behringers? Dan nog weet ik niet of ik de actieve er nu meer professioneel uit vind zien dan de passieve, het is gewoon een ander concept en heeft m.i. weinig met professionalisme te maken.

Ik vind de hele audio industrie een grote mate van onprofessionaliteit uitstralen. Speakers met passieve scheidings filters is daar maar een klein voorbeeldje van.

Dank. :)

Nu overweeg ik een setje Behringer monitors aan te schaffen, 2031A danwel 2031P met versterker. Maar wat zal het geld nu meer lonen, de actieve set (+/- 370 euro) of de passieve versie (+/- 180 euro) met een versterker die het bedrag ongeveer gelijk maakt (+/- 190 euro dus)?

Heb vorig jaar B-stock Behringers Truth 2031A (actief dus) bij Feedback gekocht voor 89.50 p.stk.
Tel uit je winst ;)

@patat met: dat passieve filters slechter ("minder professioneel") zijn dan actieve is wat kort door de bocht. Met actief filteren kan je betere resultaten halen dan met passieve filters omdat je bv makkelijker steilere filterhellingen kan halen en fases gelijk krijgen, maar het lijkt me dat je ook de algehele kwaliteit niet uit het oog mag verliezen. In die spirit vind ik "neem actieve behringers want dat straalt professionalisme uit" dan ook een erg kortzichtige redenering. Als je met passieve speakers en passieve versterking betere kwaliteit haalt dan met die actieve behringers, wat is dan het meest professionele? Juist, de beste kwaliteit. En geloof me, een eindversterker die grip heeft op een speaker met net passief filter en goede units zal beter zijn dan een actief spreeuwenkastje met een actief filtertje dat je nauwelijks terugvindt en ingebouwde fluttrapjes. Daarmee wil ik de Behringers niet typeren -ik heb er geen ervaring mee-, ik gebruik dit voorbeeld alleen als illustratie dat "actief oogt professioneler" een erg kortzichtige gedachtengang is. Het lijkt me niet moeilijk om met de passieve Behringers + een topversterker een betere = professionelere klank te krijgen dan met de actieve Behringers. Het kan uiteraard wel duurder uitkomen dan.

Concepten op zich zijn niet tastbaar, wat je in huis haalt is een uitvoering van een concept. De uitvoering moet goede resultaten geven om van professionalisme te spreken.

@Gijs Pouwels: zie PB :)

@Ro9: alles van hetzelfde merk kan goede resultaten geven, maar dat hoeft niet het geval te zijn. In de ideale wereld is een systeem (versterker+filter+speaker) volledig lineair binnen 1 merk. Over naar de praktijk, je systeem is niet volledig lineair. Niet binnen 1 merk, niet als je merken combineert. Een goedkoop systeem niet, een duur systeem niet (hoewel dat de lineariteit mogelijk beter benadert). Bovendien, zeer veel mensen mixen beter af op een systeem dat een bepaalde mate van niet-lineariteit vertoont. Noem het smaak, noem het je oren corrigeren, maakt niet uit. Als je alles van 1 merk neemt, kom je uit bij de klankvisie van dat merk, voor zover het toepassen daarvan gelukt is in een bepaald model van het merk. Leuk als de klankvisie van dat merk perfect overeenkomt met wat je zoekt. Wil je echter net iets anders, dan kan je eens proberen om wat merken te gaan combineren, en zo een match op je eigen wensen te vormen. Daarin geeft een systeem met passieve monitors en multi-amping (al dan niet actief gefilterd) je het meeste flexibiliteit. Ik heb nu, als ik alle speakerunits en versterkers optel, 6 verschillende merken gecombineerd. Deze combi geeft bijna helemaal de klank die ik zoek. Ik zou graag stemmen nog iets meer naar voren krijgen (lage middengebied dus), dus daar werk ik nog aan. Maar dat terzijde.

Laatst gewijzigd:
Mooie topic en helder.

Nicolas 2000 thanks voor uitgebreide verhaaltje. Was duidelijk!

Conclussie: welke keuze zou (dus) beter zijn: een behringer truth 2030p met vesterker (samson servo 260) of een een truth 2030A? Puur qua geluidskwaliteit en overall sounding betreft.

Ik gebruik alles zoveel mogelijk actief, van studio monitors tot de kracht installatie voor on stage. Alles is veel flexibeler. Altijd een 250 Watt actieve stage monitor achter in de auto, dan heb ik het bij de hand: bassen in de oefenruimte, leerlingen die de laatste vrijdag van het jaar nog effe willen jumpen (Mp3 met een speciaal snoertje er in en gaan met die beentjes), een grote groep toespreken (mic in het handschoenenkastje) of een achttal speakers bij een geluids object, het is eenvoudig te doen, vooral zonder al die extra versterkers. Wat zwaarder en duurder, maar o zo gemakkelijk!

Wout

@patat met: dat passieve filters slechter ("minder professioneel") zijn dan actieve is wat kort door de bocht. Met actief filteren kan je betere resultaten halen dan met passieve filters omdat je bv makkelijker steilere filterhellingen kan halen en fases gelijk krijgen, maar het lijkt me dat je ook de algehele kwaliteit niet uit het oog mag verliezen. In die spirit vind ik "neem actieve behringers want dat straalt professionalisme uit" dan ook een erg kortzichtige redenering. Als je met passieve speakers en passieve versterking betere kwaliteit haalt dan met die actieve behringers, wat is dan het meest professionele? Juist, de beste kwaliteit. En geloof me, een eindversterker die grip heeft op een speaker met net passief filter en goede units zal beter zijn dan een actief spreeuwenkastje met een actief filtertje dat je nauwelijks terugvindt en ingebouwde fluttrapjes. Daarmee wil ik de Behringers niet typeren -ik heb er geen ervaring mee-, ik gebruik dit voorbeeld alleen als illustratie dat "actief oogt professioneler" een erg kortzichtige gedachtengang is. Het lijkt me niet moeilijk om met de passieve Behringers + een topversterker een betere = professionelere klank te krijgen dan met de actieve Behringers. Het kan uiteraard wel duurder uitkomen dan.

Concepten op zich zijn niet tastbaar, wat je in huis haalt is een uitvoering van een concept. De uitvoering moet goede resultaten geven om van professionalisme te spreken.

Mijn uitspraken zijn idd wat kort door de bocht.
Reden dat ik passieve speaker systemen onprofessioneel vind is: Het is theoretisch onmogelijk om met passieve speakers een realistische illussie van een geluidsveld te creeren. Met actieve speakers is het wel theoretisch mogelijk om een realistische illusie van een geluidsveld te creeren. En ik vind dat een professioneel ingesteld persoon moet weten waar abrabam de mosterd vandaan haalt.
Is dit duidelijk?

Theoretisch mischien niet patat met, maar in de praktijk wel. Het gaat immers om de persoon die de spullen bediend, niet om de spullen zelf. Het is toch ook niet zo dat als je een hele duure gitaar koopt, je meteen kan spelen zoals jimi hendrix of slash ?

Theoretisch mischien niet patat met, maar in de praktijk wel. Het gaat immers om de persoon die de spullen bediend, niet om de spullen zelf. Het is toch ook niet zo dat als je een hele duure gitaar koopt, je meteen kan spelen zoals jimi hendrix of slash ?

Als het theoretisch niet kan, dan kan het in de praktijk natuurlijk helemaal niet. Ik vind dan dat je zoiets ook niet eens moet proberen. Je moet de weg bewandelen die wel naar de juiste oplossing gaat.

Dit onderwerp is al een keer in den treure behandeld. Kan een ieder aanraden om deze ook op te zoeken en door te nemen. Daar zijn nl. redelijk zinnige dingen in gezegd.

Back