klein eenvoudig delay of multi effect

Ik zit hier wat rond te pielen op zoek naar een effect-unit die ik als insert effect of als aux send effect kan gebruiken op mijn mixer. Natuurlijk zijn er dedicated rack effecten maar die kosten over't algemeen meer geld dan ik wil uitgeven.

Ik heb de kaoss pad 2 eens bekeken (youtube) en dat ding doet eigenlijk genoeg, maar ik heb dat scherm niet nodig. Ik heb genoeg aan een deftig instelbaar delay effect, een reverb, mss nog een distortion en al de rest is eigenlijk enkel mooi meegenomen. Als een kaoss pad 2 nieuw 250 euro kost, dan moet er toch zeker iets bestaan dat even goed of even slecht is, maar dan zonder dat scherm, voor minder geld. Er zijn rack effecten die minder kosten (de goedkope).

Dus het moet toch goedkoper kunnen, al was het enkel een delay effect apart...

Gebruikt er eigenlijk iemand van die gitaarpedaaltjes (of het nu boss of behringer, of iets anders is...) als effect op zijn mixer. Die dingen zijn vaak vrij betaalbaar en komen in alle soorten en vormen en klanken. Lijkt me leuk, maar geen idee of die dingen daar geschikt voor zijn... Geven die bakjes enorme ruis ofzo?

Veel warrige vragen door elkaar, vast wel iemand die op één of ander iets te zeggen heeft.

Paar weken geleden een Behringer Phaser Vintage Phaser VP-1 gekocht voor 40 euro. Prima phaser voor weinig geld. Ik gebruik hem wel op mijn Modular en niet op een gitaar. Geen ruis te bekennen. Moest er wel nog een 220V-9V adapter bijkopen dus in totaal kwam de prijs op zo'n 55 euro. Ik heb het niet zo op batterijen want er zit geen aan/uit schakelaar op; moet de input plug er uit trekken om batterij verbruik uit te zetten. Kwa degelijkheid ziet het er wel OK uit maar ik weet niet hoe degelijk die draaiknop is als hij werkelijk als voetpedaal gebruikt wordt.

Voor de andere Behringer effect pedalen betreft; misschien kan je op Central Harmony wat gebruilkers ervaringen peilen van het apparaat waar jij interesse in hebt.

Origineel geplaatst door Martin Peters
Paar weken geleden een Behringer Phaser Vintage Phaser VP-1 gekocht voor 40 euro. Prima phaser voor weinig geld. Ik gebruik hem wel op mijn Modular en niet op een gitaar. Geen ruis te bekennen. Moest er wel nog een 220V-9V adapter bijkopen dus in totaal kwam de prijs op zo'n 55 euro. Ik heb het niet zo op batterijen want er zit geen aan/uit schakelaar op; moet de input plug er uit trekken om batterij verbruik uit te zetten. Kwa degelijkheid ziet het er wel OK uit maar ik weet niet hoe degelijk die draaiknop is als hij werkelijk als voetpedaal gebruikt wordt.

Voor de andere Behringer effect pedalen betreft; misschien kan je op Central Harmony wat gebruilkers ervaringen peilen van het apparaat waar jij interesse in hebt.

Het probleem is dat de meesten daar hun gitaar effect gebruiken als gitaar effect, en het dan ook zo reviewen. Die mensen letten iets minder op ruis en zo, stereo is vaak niet aan de orde, en subtiliteit ook iets minder (of er nu mooi 1 delay wordt voortgebracht, of toch net nog een uitstervende tweede maakt iéts minder uit bij gitaarwerk dan bij een strakke minimalopname...). Ik heb zelf jaren in een band gitaar gespeeld, en ben zelf nogal een perfectionist, en zelfs dan lette ik niet echt op wat ruis meer/minder...

Ik merk dat er overal errrrg veel op behringer gezeikt wordt, maar voor 27 euro nieuw, denk ik dat ik zo toch eens één van hun pedaaltjes aanschaf. De apart verkochte adapter van behringer zelf kost 15 euro, dus dat valt dan nog goed mee.

Te gek eigenlijk om het niet te proberen...

Jammer dat er voor die behringer pedalen zo geen grote adapters zijn waar je meerdere pedaaltjes kan aanhangen, dat lijkt me wel nog handig.

Origineel geplaatst door major-hostage
Even tussendoor, waarom op een insert ?

Foutje van mijnentwege. Een delay gebruik je in de regel natuurlijk op een AUX SEND en RETURN. Spelen met pre/post fader geeft je enkel het 'wet' of enkel het 'dry' signaal...

Als je low-budget gaat en het hoeft niet per se een pedaaltje te zijn, dan zijn de Zoom 1201 en 1204 misschien ook nog wel de moeite van het checken waard.

hierbij dan dus maar 'n klein reviewtje van m'n nieuwe vriendje:
de Behringer FX600
Digitale [edit] stereo delay, phaser, chorus, tremolo, flanger en pitch shifter.
De pitch shifter is voor mij niet echt nuttig, maar hij doet het. De finetuneknop deed niet echt wat ik ervan verwachtte, het is me net iets te "fine".
Phaser is lekker viezig. ik ben er nog niet echt ingedoken qua reageren op de knoppen, maar hij bevalt me nu al.
De chorus klinkt nergens naar. Het lijkt wel alsof je geluid ingepakt wordt in een oude paardedeken waar de mot inzit. Oftewel: het is een chorus, maar hij jeukt.
Tremolo is leuk, ondanks het feit dat het voor mij een beperkt inzetbaar effect is (ik hou niet zo van the Shadows).
De flanger kon me wel weer bekoren. Ook hier weer: nog geen tijd gehad om eens lekker te gaan knoppenzwieren op een raar signaal, maar hij smaakt zeker naar meer.
En dan nu: de delay ! Heerlijk lekker dingetje ! Gisteren was onze drummer eens flink los aan het gaan op z'n spd en heb ik stiekem dit doosje er eens tussen gehangen. Wat een geweld ! Hij blijft staan, wat je er aan drumsounds ook instopt. En wil je chaos ? Knal de feedback open en trek eens wild aan het delaytime-knopje. Het chaotische gebrul is niet van de lucht.

ik heb het ding een paar dagen en eigenlijk pas 1 avondje gebruikt, dus kan weinig zeggen over de houdbaarheid, maar het voelt allemaal niet al te slap aan. Bij mij staat hij trouwens op 'n synth, ik ga er niet met m'n grote hoeven op staan te trappelen. De footswitch is tegelijk het batterijklepje, en de constructie daarvan vind ik niet echt geweldig.

Conclusie: Alleen die lekker ranzige delay is me die 30 euro al waard en voor dat geld krijg je er nog wat andere fx bij, die in meer of mindere mate nuttig zijn.
Dus zoek je een klein eenvoudig delay of multi-effect ? Go for it !

Laatst gewijzigd:
Maar waarom voor 50-80 euro een (enkelvoudig) pedaal kopen als bijv een lexicons mpx100 al voor 75 gaan? Dan heb je stereo, delay, midi etc. ?
Mij valt op dat pedalen vooral relatief duur zijn en je ze daarom moet gebruiken voor specifieke doeleinden (ik heb bijv wel een distortion en phaser pedaal). Verder vind ik pedalen ook onhandig: veel ruimte, veel adapters nodig etc.

Origineel geplaatst door Hazes
Als je low-budget gaat en het hoeft niet per se een pedaaltje te zijn, dan zijn de Zoom 1201 en 1204 misschien ook nog wel de moeite van het checken waard.

Ik vind, na wat zoeken, deze eigenlijk een betere oplossing. Bij delay is het vaak belangrijk dat de timing goed zit. Op een gitaarpedaaltje is het elke keer wat mikken, of je moet het altijd in één stand laten staan. Voor reverb zou dat zo'n groot probleem niet zijn. Maar het stereo probleem is misschien nog een belangrijkere reden. Behringer Tweakalizer zijn ook zo speeltjes die volgens mij wel leuk inzetbaar zijn. Gemaakt voor de dj, maar wie zegt dat ze daarvoor gebruikt moeten worden. Of gewoon goedkope behringer of zoom rack unit kopen... (ik koop graag toch ooit eens iets nieuws, niet altijd alles tweedehands...). Of een plugin, maar da's weer een ander verhaal.

Origineel geplaatst door Poly-Peter
Maar waarom voor 50-80 euro een (enkelvoudig) pedaal kopen als bijv een lexicons mpx100 al voor 75 gaan? Dan heb je stereo, delay, midi etc. ?
Mij valt op dat pedalen vooral relatief duur zijn en je ze daarom moet gebruiken voor specifieke doeleinden (ik heb bijv wel een distortion en phaser pedaal). Verder vind ik pedalen ook onhandig: veel ruimte, veel adapters nodig etc.

ik gebruik m'n pedalen (naast deze FX600 ook nog 'n proco rat) alleen live en heb dan liever enkele pedaaltjes op of onder m'n stand liggen dan een rack naast me. Adapters kan inderdaad een probleem zijn, maar dit is, als het aantal pedalen uit de hand loopt, wel op te lossen met een mooi DIY-floorboardje. ik doe live helemaal niks met midi en dus is de hands-on controle van een pedaaltje voor mij belangrijker dan de vele mogelijkheden van de meeste rack-oplossingen.
Batterijen zijn geen probleem voor me. ik heb altijd reserve bij me en zorg gewoon dat er voor een gig, indien nodig, nieuwe batterijen geplaatst zijn in m'n spullen.

Back