Varierende Hardstyle Bassdrum

Dat gedoe met die layers is zwaar onnodig;)

bij mij op school hebben Bas van Noisecontrollers en Brennan Heart workshops gegeven. Zo maken hun hun kicks:

- Ze pakken gewoon een 909 (bv Drumazon)
- Exporteren die
- knippen punch en tail los
- eq en distortion (paar keer)

- weer exporteren

Ik denk dat je die twee per ongeluk hebt omgewisseld.

Dat gedoe met die layers is zwaar onnodig;)

bij mij op school hebben Bas van Noisecontrollers en Brennan Heart workshops gegeven. Zo maken hun hun kicks:

- Ze pakken gewoon een 909 (bv Drumazon)
- Exporteren die
- knippen punch en tail los
- eq en distortion (paar keer)
- weer exporteren

om te pitchen:

- weer punch en tail losknippen en op apart kanaal zetten, punch moet niet pitchen offcourse.
- dubbelklik op tail sample(in cubase)
- scherm opent en dan pitch optie selecteren

Dit is dus in Cubase

Layers slaan nergens op, veel te veel gekloot. Ik ben er nu mee bezig, en dit werkt 1000 x beter:)

Welke school ?

@ Huey: Je punch is een sample die je ergens gevonden hebt? Dat hoeft niet slecht te zijn maar nu heb je echt geen hardstyle kick. Vertrek eens van een 909 of microtonic voor een lange bass en zorg ervoor dat de kracht van die originele bass overeind blijft, na je reeks FX. Je punch kun je later nog altijd toevoegen maar de tail zelf moet al goed zijn.

Mijn tip is dan ook: probeer een zo goed mogelijk kick te maken uit 1 layer. Daar kun je volgens mij het meest van leren. Gewoon EQ-distortion-EQ-distortion-... toepassen en eventueel ook andere FX.

Er bestaan gewoon geen shortcuts bij het maken van kicks en er is ook geen vaste manier voor.

Thanks voor je reactie.

De punch heb ik gemaakt van 2 samples i.d.d. Laag etc weggehaald en dist. toegevoegd, zoals beschreven werd in dit topic o.a.
Body is Hydra en bass is microtonic. Ik zal eens verder oefenen....haha

Nu heb je natuurlijk HS kicks en HS kicks. Persoonlijk houdt ik iets minder van die happy melodietjes met van die stuiterkicks er doorheen, maar meer van die zware lage kicks met wat agressievere screetches er overheen. Ik heb getracht daar bij in de buurt te komen. Ben er zelf ook nog niet tevreden over. Krijg die "bass" niet lekker "in" de kick, deze hangt er nog een beetje los bij wat erger wordt als ik ga pitchen met het geheel (behalve de punch uiteraard)

Blijven oefenen

Cheers

Nog een iets:

Ik zou afraden om verschillende plugins te gebruiken voor body, bass, kraak e.a. Je kunt het best vertrekken van 1 goed basisgeluid en later de delen apart knippen eens je een tamelijk goeie kick hebt. Gewoon om ervoor te zorgen dat je kick 1 geheel vorm.

Nog iets wat Zatox op twitter plaatste over zijn laatste kick:
""Is just not easy explain trick from here..
I used microtonic for this kick + filtebank 3 + Fabfilter pro Eq + trash"

Ik heb de attack verlengt van de tail, dat die dus op een later moment na de punch komt. En wat me het allermeeste heeft geholpen is het vergelijken met professionele kicks dmv een spectrum analyzer.

Nog een voorbeeld weer in de bijlage die ik nog wat beter vind gelukt.

Dat blikkerige geluid als je pitched herken ik trouwens zeker. Het lijkt random te zijn dat bepaalde tails niet lekker pitchen, en het is vooral (hier komt de dooddoener) veel experimenteren en uren lang proberen.

Edit: m'n virus valt soms even kort weg omdat het bouncen niet helemaal soepel ging.
Goede kick. Klinkt lekker vol! Goodjob!

Ben zelf ook weer even bezig geweest met de basis van een nieuwe kick. Denk zelf dat 'ie wel iets verbeterd is t.o.v mijn vorige "kicks". Punt is alleen, dat dit 1 distorted 909 is, en ik geen flauw idee heb hoe ik hier nu een volledige, volle kick van kan maken.
Graag hoor ik dus hoe dit basisgeluid klinkt, en het liefst ook nog hoe ik hem voller kan krijgen :D

Attachments

• Kick1.mp3
    643,2 KB · Bekeken: 58
ik ben sinds gister ook weer terug van vakantie, en wat is er veel gepost zeg.

@Dime Mooie kick, niks meer aan doen!

@Rockzorr, jou kick worden ook echt steeds veel beter, je hebt ze nou veel dikker in t laag, de from within met meer punch is beter.

----------------

T eerste wat ik deed toen ik thuis kwam was mn computer aanzetten en producen natuurlijk dus ik heb even aan mn kick gesleuteld, een lichte sidechain toegevoegd, maar vooral veel ge-eqt.
Melodietje weer Arkaine - Voice of Desire

is hij zo beter/warmer?

Attachments

• kick0050.mp3
    533,2 KB · Bekeken: 57
@Zwoeleman: Vind het zeker niet slecht klinken, mss nog wat extra laag. Verder is de kraak wel erg nadrukkelijk aanwezig. Het is mss een kwestie van smaak maar ik hoor dat niet zo graag.

Ik heb zelf nog een melodietje gemaakt en een nieuwe kick. Er is iets mis mee maar ik weet niet onmiddelijk wat.

Attachments

• Kick1508.mp3
    755 KB · Bekeken: 56
@Kevv
Allereerst zou ik even een 'TOK' (ingekorte snare achtige tik, sample ) op je punch zetten. Dan is hij wat feller. Ik denk toch dat je die distortion er even af moet halen zodat die 909 echt goed diep klinkt. Hoe kom je aan de 909 sound? Is het een sample of komt hij uit een plug-in (Drumazon)? Je moet hem dan goed oversturen. Kijk goed naar hoe de sound zich gedraagt in het frequentie spectrum.

P.s. je melodie is, wat vals. Als ik mij niet vergis is dit een terugkerend verschijnsel bij jou. Niet vervelend bedoeld. Maar ook die 909 heeft een toonhoogte probeer eens in een loop die kick te laten draaien en met 1 noot van je melo te schuiven op de toon ladder tot je hem niet meer zo goed hoort. Volgens mij is de toon van jouw kick een 'A'. Gebruik dat als grondtoon van je melodie.

@Zwoeleman
Klinkt inderdaad goed, moet even thuis luisteren om the horen hoe hij in het laag zit. Inderdaad die kraak ligt er wel wat dik op. Op zich is dat natuurlijk wel een doel als je ermee bezig bent. Maar je gaat er straks wel problemen mee krijgen in je mix, met snares en hats etc. Die worden helemaal weg gedrukt.
Misschien toch even een BP Filter erop om het goed te plaatsen en de kraak iets nauwere frequentie te geven.

@Quantum
Melo klinkt bekend, eerste 2 maten van Love Song, The Cure. (bas melo) Mijn probleem is dat die synth klinkt als een draaiorgel :D Opzich wel vet om de track mee te beginnen, maar bij die kick zou ik die sound wel wat crispy-er maken. Kick klinkt wel goed, maar moet nu echt goed luisteren hoe goed hij is want die melo ligt er als een wolken dek overheen.
Wat er mis is? Volgens mij enkel goed EQ-en. Probeer eens je melodie en je kick zover mogelijk uit elkaar te zetten in het spectrum. Dat wordt je kick vetter en je melo scherper.

Laatst gewijzigd:
@Phye: die synth lijkt idd nergens op. Ik maak het nog eens met een goeie synth. Hoe kun je eigenlijk je melo en kick ver van elkaar halen in het spectrum? Je hebt toch enkel het frequentiespectrum, dus daar gwn zorgen dat er geen laag van je synth over je kick gaat? Of bedoel je de fase anders nemen?

En telkens ik een melo maak die tamelijk goed klinkt, komt er iemand met een nummer dat ik niet ken waar idd dezelfde noten in voorkomen:D

Ik post later nog eens een vernieuwde versie, bedankt voor je feedback en graag nog iets meer over het spectrum?

Ik bedoel niets anders dan dat je zegt. Je moet het alleen dan nog in de praktijk brengen ;). Voornamelijk goed luisteren. Heb je goede monitoren of een goede koptelefoon?
Wat die melo betreft. Ik vind hem wel echt goed eigenlijk met name het stuk na die eerste twee maten. "hey dit ken ik, oh wacht het is toch iets anders" is beter dan volledig gejat (ook al ben je er niet van bewust)

Ik heb zowat alles aangepast, andere melo, extra distortion op de kick en geprobeerd een beter mix te maken tussen melo en kick. Volgens mij is het veel beter. Hebben jullie tips veer een beter afmix, ik heb daar dikwijls problemen mee.

Attachments

• kicks1608.mp3
    505 KB · Bekeken: 62
Ik heb zowat alles aangepast, andere melo, extra distortion op de kick en geprobeerd een beter mix te maken tussen melo en kick. Volgens mij is het veel beter. Hebben jullie tips veer een beter afmix, ik heb daar dikwijls problemen mee.

Klinkt inderdaad beter. Moet eerlijk toegeven dat ik vanmiddag echt op een bagger koptelefoontje luisterde waardoor mijn kritiek niet helemaal op zijn plaats was.

Voor zover klinkt het nu goed samen.

Eigenlijk durf ik het nog niet zo goed maar hier dan een snip van de climax van de track waar ik zelf mee bezig ben (ligt errug gevoelig). Dan weet je ook dat ik meer doe dan alleen ouwehoeren. ;)

Attachments

• Conqreet_In_Progress_9.mp3
    995,7 KB · Bekeken: 57
@Kevv
Allereerst zou ik even een 'TOK' (ingekorte snare achtige tik, sample ) op je punch zetten. Dan is hij wat feller. Ik denk toch dat je die distortion er even af moet halen zodat die 909 echt goed diep klinkt. Hoe kom je aan de 909 sound? Is het een sample of komt hij uit een plug-in (Drumazon)? Je moet hem dan goed oversturen. Kijk goed naar hoe de sound zich gedraagt in het frequentie spectrum.

P.s. je melodie is, wat vals. Als ik mij niet vergis is dit een terugkerend verschijnsel bij jou. Niet vervelend bedoeld. Maar ook die 909 heeft een toonhoogte probeer eens in een loop die kick te laten draaien en met 1 noot van je melo te schuiven op de toon ladder tot je hem niet meer zo goed hoort. Volgens mij is de toon van jouw kick een 'A'. Gebruik dat als grondtoon van je melodie.
Het is inderdaad een 909 uit Drumazon en ik dacht hem ook goed genoeg overstuurd te hebben. Kennelijk niet dus :) Die 'tok' is inderdaad nog niet geweldig, en ga daar aan de hand van je tip wat mee doen! Bedoel je distortion eraf halen op de gehele kick of de alleen de punch?
Ook nog eens goed naar de melodie kijken dan :)
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik denk ik wel wat mee!

Door de distortion verliest hij wat kracht in het laag. (afhankelijk van de distortion die je gebruikt)

Effe basic testje:
Wat je eens kunt proberen is 2 lagen drumazon kick met dezelfde instellingen. Beetje lange decay zodat je hem echt hoort klinken.

Bij laag A draai je de attack helemaal weg. (zodat er geen punch meer in deze laag zit)
Gooi er een EQ op en draai alles onder de 400hz helemaal weg

Laag B kun je de attack om hier punch te behouden. In EQ alles boven de 400hz weg draaien.

Theoretisch zou het nu samen weer moeten klinken als 1 drumzon laag met punch en staart.

Gooi nu distortion alleen op laag A.

Samen klinkt het al iets voller dan puur een enkele drumazon kick + distortion. Je kunt nu ook met de EQ van laag A even wat spelen door een piekje te maken en deze heen en weer te schuiven tussen 400hz en 900hz tot je kraak lekker klinkt. wat op zal vallen is hoe meer lage frequenties je weg haalt uit laag A hoe duidelijker je laag B naar voren hoort komen.

Eventueel de decay van laag B wat verkorten en er iets meer lage freq. bij draaien tussen 55 - 100hz

Dit is puur even een voorbeeld hoe je met twee lagen kunt werken (voordat ik straks bekogelt wordt, met verwijten). Maar het is voor jou misschien wel handig om er is op deze manier mee te spelen.

veel luisteren en maak subtiele aanpassingen in EQ. Grote stappen snel thuis maakt er een rotzooi van.

Wat ik mij blijf afvragen: Hoe zorg je ervoor dat de klank van je kick overeind blijft in je mix?
Is dat enkel een kwestie van EQing? Mijn snips klinken meestal nogal dof vind ik en het hoog omhoogtrekken zorgt voor te scherpe tonen. Een track van een pro blijft gwn beter klinken, netter zeg maar. Ik zorg er weldegelijk voor dat het laag van men synth niet over mijn kick gaat, maar toch klinkt het gewoon nie zo netjes en scherp op alle tonen.

Wat ik ook heb is dat ik telkens mijn mastervolume moet zakken, telkens ik nieuwe sounds toevoeg... Is dat normaal?

Ziehier mijn poging van vandaag:

Attachments

• kick1708.mp3
    255 KB · Bekeken: 67
De klank van je kick blijf best aardig overeind (al mist hij wat punch) maar de synth zit inderdaad wat in het mid maar echt dof vind ik het niet. Render eens een WAV en luister die is? Klinkt het in je DAW wel helder dan?

Dat punt over de master volume terugdraaien heeft gewoon met mixen te maken. Probeer je master eens met rust te laten, en juist een mooie balans te krijgen in de verschillende mixer kanalen.

Back